A
Har stängt av värmen från min fjärrvärmecentral och använder den bara för varmvatten.

Har dock upptäckt att den ligger och drar mellan 500-800watt kontinuerligt. Detta för att hålla växlaren varm och vattnet i röret från gatan varmt.

Jag ligger sist på slingan i gatan och har därför ganska lång sträcka som jag "är själv på".

Är detta verkligen normalt? Är det någon som har lite värden att jämföra med?
Jag tycker det är helt sjuk hög förbrukning för "tomgång".
Borde inte man bli upplyst om detta lilla fenomenet innan man tecknar avtal?

Vad tar en varmvattenberedare/värmepump när man inte tar ut något varmvatten/värme ur den?
 
Mätaren mäter väl endast in och ut ur ditt hus, inte vad som händer i gatan?
 
A
Jo, men använder jag inte någon fjärrvärme kallnar ju kulverten in till mitt hus. Mätaren mäter onekligen även det flödet som sker genom växlaren för att hålla rören in till huset varma.
 
Ja, men det är väl inte enbart flödet utan även temperaturminskningen mellan inkommande och utgående rör som mäts?
 
A
Jag har nu hittat en kabel med vad jag antar är en termometer (probe?) i en änden(se bild). Andra änden går in i mätaren. Från mätaren går ytterligare en lika sladd in i fjärrvärmecentralen. Får känslan av att dom missat att installera något viktigt här?

Får sjuka värden om jag matar den lösa proben med lite olika temperaturer. Förbrukningen vid varmvatten uttag sjunker tex. från 15kW till 0,7kW.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog dax att kalla på service från din fjärrvärmeleverantör, och sedan få förbrukningen justerad.
 
A
Jo efter att ha läst på lite verkar dom ha missat att koppla in tempgivaren på returen. Inte undra på att den visar 0,8kW.

Det sjuka är att det var två gubbar här och tittade utan att hitta något fel. Frågan är om jag ska ringa dom igen eller bara koppla in retur tempgivaren på tillflödet :)
 
Ring dem igen. Mätaren är fjärrvärmeleverantörens egendom, och de brukar inte gilla att man pillar med dem. Sen får de ju själva se felet och då kanske du kan få någon form av kompensation.
Här i stan ligger varmhållningen kopplad innan mätaren, så den kostnaden mäts inte.
 
Appropå att ligga sist på slingan, det gör jag också.
Hade problem med att få varmvatten utan att först behöva 'spola ur' det kalla fjärrvärmevattnet innan det kom varmvatten i kranen.
Jag påpekade detta och fick då en överströmningsventil monterad. Tror de sitter förmonterade på alla anläggningar men den är inte aktiverad. Bypass kan man väl kalla det också, alltså att det STÄNDIGT strömmar förbi lite fjärrvärmevatten för att hålla tempen uppe.
Efter det har problemen minskat, men ibland blir det kasst ändå...

För övrigt slank det ur en installatör att tillverkarna för anläggningen kräver en ingående vattentemperatur på 70 grader för att klara varmvattenbehovet. Har du inte 70 grader fram till skåpet kan du ju alltid bråka lite om det! :cool:
 
Vårt hus ligger också sista på fjärvärmeslingan. Lösningen från vår leverantör var att de monterade en bypass med termostat. Termostaten öpnnar så att det alltid är ca: 60° i inkommande fjärrvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.