Mitt första inlägg här på forumet! Jag och sambon hyr en stuga som vi i princip får göra vad vi vill med så länge det är riktigt gjort. Vi bor på bara 54 kvm och har nu blivit sugna på att fixa till vinden och göra ett "sovrum" där uppe. Vad kan man göra utan att ha bygglov osv? Som det är nu är det ju kallvind och allt, både väggar och golv ,måste isoleras. Takhöjden mitt på nu är nog inte mer än 2 m eller så, så nån full höjd är det ju inte tal om... Får man själv isolera och fixa väggar eller behövs tillstånd(bygglov?)? ytan där uppe är oxå runt 50 kvm, så tanken är bara ett rum med säng samt en liten hall där trappan går upp. Är det nån skillnad om man bara gör ett stort rum där uppe istället för att göra ett rum och en hall? Blir ju inte så mycket yta då snedväggarna går ända ner i golvet...
Får man öht göra nåt där uppe eller är det för trångt?
 
Redigerat:
Mätreglerna för rum under snedtak är att där det är 1,90 m plus 0,6 m åt sidorna, det är ytan som räknas. Kolla med kommunen hur stor stugorna för vara i just ditt område.
Om ni får bygga de extra kvadraterna så tänk på att tilläggsisolering bygger en hel del. Från taket sett:1/Yttertak. 2/Bärning av yttertak. 3/Bärningen av yttertaket vilar på takstolarna och där ska man lämna en ventilerad luftspalt. 4/ För att vinden inte ska ta sig in i isoleringen så ska luftspalten avskiljas med vindskyddspapp eller liknande. 5/ Därefter kan man tänka på isolering. Då får man se till om man ska använda stugan hela året eller inte. Om man inte använder den under vintern krävs inte lika tjock isolering, kanske lika tjock som takstolarna (detta underlättar och sparar utrymme i rummet), troligen ca 140 mm. 6/ Sen kommer plastfolien, tråkig men behövligt. 7/ Sist monteras innertakspanel.
Ja allt detta kan man bygga själv. Tänk bara TÄTT. Utrymmet närmast taket kan man lämna en triangel "öppen", dvs en låg vägg.
Lycka till =)
 
Använder ni stugan på vintern? Är den uppvärmd hela året? När är den byggt? Då tidigare hus inte använde plast i sina hus, så skall ni inte ha det i resten av det heller. Om den inte är används på vintern och ingen värme på så använd hellre ångbroms än en plastfolie. Ångbromsen kan man installera även om man inte har plast i resten av huset. Efter vad jag kommer ihåg så pustar den på sommaren, och spärrar fukt på vintern.
 
Tack för era svar!
Vi bor i stugan året runt (permanentboende), den är gammal, har dock inte koll på hur gammal, men åtminstone 40-50 år iaf gissar jag...
Men vad ni tror är alltså att vi inte behöver bygglov utan det är bara att tuta och köra och börja isolera? :)
Kanske ska skriva att det går en bjälke tvärs igenom som såklart kan vara bärande. Är det bygglov som gäller då, eller räcker det med att en riktig snickare gör en koll och fixar?
 
Redigerat:
Ni behöver söka bygglov (eller eventuellt räcker bygganmälan) om ni inreder en kallvind.
 
Ibland är det inte ok att inreda vind, ibland inte hör med kommunen.

Nu vet inte jag vilket förhållande ni har till hyresvärden. Men jag skulle nog ta mig en funderare på att renovera upp någon annans hus. Dom pengarna får ni nog inte tillbaks däremot skulle i princip hyran kunna höjas eftersom det är en mycket bättre stuga... Eller så bestämmer dom sig för att sälja.

Har vänner som var lite i samma situation och la in parkett, bytte vitvaror osv och tänkte att här blir vi nog kvar men sen trivdes dom inte längre av någon anledning och köpte ett hus istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.