Jag håller på att bygga ut mitt hus och fick avslag på att behålla min veranda eftersom den räknas som byggnadsarea. Alternativet är att jag komprimerar utbyggnaden, fast det vill jag inte. Hade verandan varit max 60 cm ovan jord så kan den vara hur stor som helst. Men nu är halva verandan ca 2 meter ovan jord och resten ca 1 meter ovan. Totalt är verandan ca 20 kvm.

Hur dumt är det att chansa på att kommunen inte kollar upp om min veranda är riven eller ej? Och vad är det sämsta som kan hända, om dom ser att den är kvar? Om man iskallt vill kalkylera med böter, för att behålla den, vad kan den summan stanna på då?

...undrar jag
 
En tankegång.

Du bygger ju en "balkong" och ingår således inte i byggarean.

Ev. kommer du undan med "kanske" enbart bygganmälan. Vet dock ej.

Svartbygge, preskiberas ändå hursomhelst efter 10 år.
 
fel fel, jag har byggt/håller på o bygger balkong, det räknas som byggnadsyta, fick söka bygglov, och grannarna var tvungna o ge sitt godkännande pga att mitt hus då översteg tillåten byggnadsarea i förhållande till detaljplanen.

Tror inte du kan få böter på en gång, utan först ett föreläggande om att riva den. Så länge du inte har grannar som bråkar tror jag inte de kommer inspektera något.

Det är väl vid sådana här tillfällen som det badger påstår om preskribering inte funkar, du kan inte bli tvingad att riva efter 10 år, men kan inte eller helt plötsligt få frånta "svartbygget" i din boyta och sedan tro att man får bygga till ytterligare utan att ha med svartbygget i planerna.
 
Jag tror inte att mina grannar kommer att klaga. Problemet är att det område vi bor på är under konstant "bevakning" av kommunen. Det är ett föredetta sommarstugeområde som allt mer förvandlas till fast boende. Många i området har både svartbyggt och gått ordentligt över gränser, så kommunen är lite sura...

Om jag förstått det rätt har jag två år på mig att påbörja bygget (efter bygglovet). Sen har jag fem år på mig att färdigställa. Enligt min kulram borde jag alltså ha sju år på mig att riva verandan?! Och fixar jag sju år, kanske jag fixar tre år till, sen är jag i hamn med preskibering? Eller också inte...

Frågan är om man kan konstruera verandan på något vis, så det inte räknas som byggnadsarea? En arkitekt påstår att om jag inte använder stolpar rakt ned på fundament utan istället fäster (snett) stolparna i väggen på huset, så ska det vara grönt. Jag tycker det låter lite väl enkelt att komma undan.
 
Jag tror att det bara är OUPPTÄCKTA svartbyggen som preskriberas efter tio år. Annars skulle man ju kunna bygga vad som helst och bara strunta i att riva det när man får påpekanden.
 
W
CraneIsland skrev:
Jag tror inte att mina grannar kommer att klaga. Problemet är att det område vi bor på är under konstant "bevakning" av kommunen. Det är ett föredetta sommarstugeområde som allt mer förvandlas till fast boende. Många i området har både svartbyggt och gått ordentligt över gränser, så kommunen är lite sura...

Om jag förstått det rätt har jag två år på mig att påbörja bygget (efter bygglovet). Sen har jag fem år på mig att färdigställa. Enligt min kulram borde jag alltså ha sju år på mig att riva verandan?! Och fixar jag sju år, kanske jag fixar tre år till, sen är jag i hamn med preskibering? Eller också inte...

Frågan är om man kan konstruera verandan på något vis, så det inte räknas som byggnadsarea? En arkitekt påstår att om jag inte använder stolpar rakt ned på fundament utan istället fäster (snett) stolparna i väggen på huset, så ska det vara grönt. Jag tycker det låter lite väl enkelt att komma undan.
Nej du har 5 år. 2 år på dig att börja från beviljande datum och totalt 5 år (inklusive de första två) på att färdigställa från beviljande datum.
 
A
Borde det inte gå att fixa ett marklov och höja marken där verandan ska vara? För då är det väl bara att smälla upp verandan som då inte kräver bygglov. Marklov borde man väl kunna få även om man inte får bygglov.
 
Äh...spika på du. En veranda är väl inte så väldans dyr och skulle någon komma o tjafsa så får du väl ta diskussionen då. Eller så påstår du helt fräckt att det där s.k olovliga bygget stått där sen Herr Hedenhös gick i småskolan.

Det är väl deras sak att bevisa att så inte är fallet?

Sånt här byråkrattjafs är så himla trist, vad gör en veranda mer eller mindre för något? Någon grinig ogin granne kanske grinar och gnäller vid mamma kommunen men det får man ta i beräkningarna.

Kör hårt!
 
Finns väl inget som säger att du måste riva verandan först och börja bygga sen, eller hur?:cool:
När tillbygget är klart har byggarn inte haft tid att riva, sen har du ryggvres, sen har katten dött osv...som sagt, det värsta som kan hända är att du blir tvungen att riva och går det så skulle åtminståne jag låta saken svalna ett eller annat år, sedan smyga dit en ny liten veranda en mörk natt...:D:D man måste inte vara så j-a duktig jämnt, går det så går det.
 
Tack för olika infall och bra svar!

Om det värsta som kan hända är jag tvingas riva, känner jag mig cool. Jag vill ju inte ha en räkning på 3 ggr bygglov (med hänsyn till ytan) som en bekant hotade mig med att svartbygge kan kosta, i sämsta fall. Fast då pratar vi mer byggnad och inte så mycket veranda. Fast vårt problem i området är ju att kommunen räknar just byggnadsarea. Det är därför jag sviktar lite och känner mig velig.
 
A
Men om du höjer marken under så är det inget svartbygge längre, under förutsättning att du får marklov för höjningen så klart.
 
Sant, att om jag höjer marknivån är allt lugnt. Problemet är att det handlar om en suteräng-stuga och den del av verandan som nu är ca 2,5 meter ovan jord är ovan för källaren. Dels blir det svårt att höja så mycket, med hänsyn till övriga tomten och sedan skulle källarens ljusinsläpp bli minimalt.

Men kanske att jag kan bygga upp under halva verandan, då skulle jag i alla fall få en 10 kvm veranda. Och bara ytterligare 10 kvm som är "svart"
 
A
Det är medelhöjden som räknas så gör du riktigt högt på vissa ställen kan du ha lägre höjning på andra.
 
aha, medelhöjd, det visste jag inte. Jag trodde det var faktiskt höjd. Nu börjar vi snart närma oss en möjlig framtid med veranda. :)
 
Vems skall bevis hur gammal en byggnad är, har två svart byggen på tomten en vet jag är 14 eller mer men den andra tror jag är ca 8 år den är dessutom renoverad så den ser ny ut. Hur gör man trä prover jämför med flygbilder? frågar grannar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.