Jag har tidigare skrivit här på forumet om min inredda källare där jag upptäckt ett fuktgenomslag högt upp på källarväggen, strax under marknivå. Vid närmare undersökning visar det sig att det är ett lager stenmjöl som samlar all fukt och trycker in i väggen. Jag har funderat mycket på hur jag ska lösa det. Bland annat att ta bort stenmjöl och plattor närmast källarväggen och sätta en smal platonremsa vid källarväggen istället, men frågan är om det alls är nödvändigt (kostar ju en del). Kanske räcker det med att bara ta bort stenmjölet och ersätta med makadam?

Jag har gjort en mycket enkel skiss på två pdf-sidor. Vore jättetacksam om någon kan titta på denna (observera att det är två sidor, en som beskriver nuläget, och en som visar min tänkta plan) och se om jag är helt ute och cyklar eller ej. Kanske finns en bättre lösning. Vad skulle du ha gjort?

Tack på förhand!!
 
Attans, om inte Byggahus samlade kompetens grejar detta, vart ska jag då vända mig? :)
 
Hur är marklutningen närmast huset? Det bör ju luta lite från huset så att markvattnet rinner bort. Hur väl fungerar takavvattningen? Om det är fuktigast högst upp tyder det väl på att vatten ovanifrån är det största problemet.

Stenmjöl är ju inget bra material, men om du endast byter ut det mot dränerande material, finns väl risk att jorden under får ta hand om vattnet och du får mer fukt längre ner på väggen.
 
Marklutningen är plan eller möjligen lätt lutande ut från huset. Svårt att avgöra, men det lutar inte in mot huset i alla fall. Takavvattningen ser ut att fungera väl. Det förefaller som att stenmjölet suger åt sig vattnet och "fördelar" detta över allt stenmjöl på hela ytan så att säga. Jag tänker precis som du, att om jag nu tar bort stenmjölet så kanske jag transporterar vidare fukten nedåt. Detta beror förstås på om min teori om stenmjölets vattensugande effekt är korrekt eller ej. Men det känns konstigt att det skulle vara ytvatten som rinner mot huset just här. Åtminstone i sådan mängd.
 
Tilläggas skall, att det även finns en liten trappa byggd av munksten med stenmjöl inuti. Denna är byggd ovanpå resten av stenläggningen och ligger an mot samma yttervägg. Denna är till för att nå upp till sovrummets ytterdörr. På insidan av källarväggen ser man även att denna trappa har tryckt in fukt i väggen. Alltså ovan marknivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.