Din fastighet har redan en godtagen "mindre avvikelse" eftersom byggnadsarean
tydligen är är 11% större än vad som planen tillåter. När du nu söker om lov för balkongen så måste beslutet grundas på den redan godtagna avvikelsen, och den du nu söker för. Det är det som menas med "samlad bedömmning" i lagen (PBL 9 kap. 31b §.)

När det gäller prejudicerande effekter så handlar det om att inte ge lov som sedan kan bli prejudicerande. Det handlar inte om att ge lov därför att grannarna redan har fått något liknande.
Prop 1989/90:37 s. 56 Närmare om bygglov vid mindre avvikelse från plan, m. m. (sid 56)

När det gäller överklagan så är det länsstyrelsen och länsrätten, därefter Kammarrätten och Regeringsrätten.
 
Stämmer bra men jag var mer intresserad utav
PBL Kap.9 30 §
 
Tackar för info!
 
bnord skrev:
När det gäller överklagan så är det länsstyrelsen och länsrätten, därefter Kammarrätten och Regeringsrätten.
Det där var så det var tidigare.

Länsstyrelsens beslut kan överklagas till mark- och miljödomstolen och därefter till mark- och miljööverdomstolen. Hos mark- och miljööverdomstolen krävs att man först får prövningstillstånd för att domstolen ska ta upp det överklagade avgörandet.
 
Jag har fått besked utav min handläggare. Alla grannar runt om mig kommer att förfrågas ifall de samtycker.
Skriver alla på får jag bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.