Hej!

Dum fråga kanske, men ändå...

Hur stort hål måste jag borra för att kunna dra en vanlig nätverkskabel?

(...och ja, jag har provat att borra ett mindre hål och göra kontakterna själv... men det blir inget vidare och håller inte så länge... )
 
Om du köper en vanlig färdigpressad kabel så behövs ungefär 15 mm borr.
 
När du sätter på kontakter själv, vilken kabel använder du du? För installation använder man enkelledare och sätter i uttag, medans de kablar man sätter kontakter på är flerledare. Om man sätter kontakter på enkelledare så håller det inte så länge annars om man gör det ordentligt så håller det mycket länge.
Om man gör det hemma hos sig själv så är det ju lite upp till eget tycke, men en riktig installation med patchpanel och uttag är mycket trevligare än bara kontakterade kablar
 
13.5 -14mm är en kontakt
Och gör man det ordentligt så använder man enkel ledare och pressar kontakten. Brukar bli väldigt bra om man är lite noga med att klippa till rätt längd. Se till att det blir rätt färgordning bara.
Det kan ju bli lite knepigt om man tar en färdig köpt kabel och klipper bort en kontakt för att sen sätta på en ny igen, då de brukar vara fler kardeler i de kablarna.
Skaffa därför kabel med enkel ledare istället.
 
raveper skrev:
Skaffa därför kabel med enkel ledare istället.
Du menar tvärtom? Flerkardelig ledare är avsedd för att pressa kontakter på.
 
Nej, så menar jag inte. Enkel ledare sitter väldigt bra.
Så brukade vi alltid göra vid fasta installationer och blev mycket bra.
Sen vad som är rätt och fel överlåter jag åt experter.
 
Redigerat:
Enkelledare skall sitta i plintar och flerledare i kontakter.
 
raveper skrev:
Nej, så menar jag inte. Enkel ledare sitter väldigt bra.
Ja det går men det är inte så den är avsedd att användas.
 
raveper skrev:
Nej, så menar jag inte. Enkel ledare sitter väldigt bra.
Så brukade vi alltid göra vid fasta installationer och blev mycket bra.
Sen vad som är rätt och fel överlåter jag åt experter.
Fast installation ska ju dock inte kontakteras, så att säga :)
 
Så brukade vi göra för att slippa patch kablarna som annars blir mellan patch panelen och servern. Vi skippade helt enkelt honan och drog kabeln igenom hålet i patchpanelen och sen direkt in i servern. Billigt och så slipper man eventuella förluster som blir i skarvarna.
 
Kontakterar man solid ledare med vanliga crimpkontakter så rikserar man att stiftet går på sidan om den solida ledaren vilket med tiden kan ge dålig kontakt.
Man har inga problem med dämpning eller förluster så länge man håller sig inom Ethernetstandarden. Det finns marginaler så det räcker och blir över.
Ska man absolut crimpa solid ledare så finns det speciella crimpkontakter för det jobbet men det är inget jag rekommederar
 
Varje skarv som blir förkortar väl den totala längden med hälften eller något? Har aldrig haft problem med solida ledare då vi även kontrollerade alla kablar med En fluke så jag vet att det funkar utomordentligt.
 
Ganska off topic, men jag köpte precis ett helt gäng 0,5m Cat6 patch för 14 kr/st. Känns som att det nite är värt att riskera dålig kontakt när det är så billigt...
 
Bjurran skrev:
Ganska off topic, men jag köpte precis ett helt gäng 0,5m Cat6 patch för 14 kr/st. Känns som att det nite är värt att riskera dålig kontakt när det är så billigt...
Nice! Något ställe du vill dela med dig av? Man kan hitta lite då och då på både Ebay och Tradera, men så billigt som 14:- brukar det inte vara... :)

/ dunderklumpen
 
dunderklumpen skrev:
Nice! Något ställe du vill dela med dig av? Man kan hitta lite då och då på både Ebay och Tradera, men så billigt som 14:- brukar det inte vara... :)

/ dunderklumpen
Erkänner, det är jag som är skyldig till att mycket är slut i deras lager :p
http://www.discatonce.se/se/grp/cat6.php

Funkar smidigt, men jag saknar möjligheten till direktbetalning. Giro fungerade dock bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.