Hej!

Ett fritidshus som finns i familjens ägo har plåttak, när snön rasade av häromveckan träffade det farstukvisten som vanligt, men i år tog den stryk, flyttade sig några cm(har inte själv sett skadan än). Är det lönt att prata med fb eller ligger detta under fastighetsägarens ansvar att ha koll på o skotta i tid?
 
Kostar ju inget, nästa, att ringa fb och prata med dom ;)
 
Rent spontant känns det som att det är din uppgift som fastighetsägare att skotta taket.
Men som sagt, det kostar ju inget att ringa och fråga.
 
Om farstukvisten är inbyggd, det vill säga att den ingår i boendeytan kan det finnas möjlighet. En öppen farstukvist, veranda eller altan ersätts normalt inte. Instämmer med föregående, ring och kolla!
 
Göran.W
Det är åligger fastighets ägaren att göra vad den kan för att minska skade risken.
Har man gjort vad man kunnat får man ersättning.
Det kan räcka att fastighets ägaren gjort den bedömningen att snön inte ska vålla några problem.

Fick själv snöroch is ras förra året som skadade min ena bil och det var inga problem att få ut ersättning.
Jag sa som det vara att jag viste det fanns risk för ras så jag flyttade 2 bilar men missade den ena.
Jag hade innan tagit bort dom is klumparna jag kunnat från fönstren men att gå upp på taket var förenat med livsfara.
Snö och plåt tak ja ni vet hur halt det är.
Dom bedömde att jag gjort vad jag kunnat för att minska skade risken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.