Jag fick mina delar från www.rinkabyror.se idag.

Nu blev jag aldeles ställd och med risk för att bli utskrattad så måsta jag få komme med dessa frågor.

1. Vilken sida av "kläm förminskingen" skallsitta i det större röret?

2. Hur är det tänkt att det mindre röret skall fästas?

3. Behövs inga klämringar?


Jag har en Kläm vinkel 22mm som jag som på ena sidan skall förmisnkas till 15mm
 
Är det en sådan här du har? ???

3674.jpg

Då spelar det ingen roll vilken sida du sätter på det stora röret.
För att kunna ansluta det lilla röret så behöver du sätta in en förminskningssats (22 x 15) i den andra ändan. Den ser ut så här:

3611.jpg
 
Tack, precis dessa prylar har jag hemma.

Funderingen var dock. Vilken del av förminskningen skall in i klämvinkeln? och trycker man bara sedan 15mm röret i förminskningen?

Fungerar förminskingen som en klämring?

Skall man inte använda några klämringar?
 
Nedre delen ska in i kopplingen, (bilden ovan) .klämring och stödhylsa i vanlig ordning. Vänder du förminskningen fel väg kommer den inte in lika långt.
 
Ranchn skrev:
Fungerar förminskingen som en klämring?

Skall man inte använda några klämringar?
Nej, du ska inte använda någon klämring, den finns "inbyggd" i förminskningen. När du drar fast muttern så kommer det att bli ett litet "klick" efter en stund, då har klämringen släppt från förminskningen, dra sedan åtsom vanligt för att det ska bli tätt. Stödhylsa ska också användas om det inte är hårda rör.


 
  • nya_bilden_LB-hus_kjedjehus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter smidigt att koppla denna pryl. Fastnar 15mm röret fast i förminskingen då?
 
Ranchn skrev:
Låter smidigt att koppla denna pryl. Fastnar 15mm röret fast i förminskingen då?
Japp. Klämmer fast ordentligt, så stödhylsa är som sagt att rekommendera.
 
Tack allihop!

När jag köpte förminskingen tänkte jag att detta skulle bli en lätt match...

När jag fick hem den... fattade jag inget... och nu fattar jag allt. Tack igen. // R
 
Var lika förbryllad jag, första gången jag stod med en sådan i handen. Kunde inte förstå hur klämringarna skulle få plats. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.