Någon som kan förklara hur den fungerar? Det jag egentligen undrar över är att inkommande avloppsvattenrör till brunnen ligger ca: 0,5 m under tratten (som jag antar håller vattennivån nere) och därmed måste stå under tryck om brunnen blir belastad och rimligtvis inte låta något rinna in i brunnen. Nu är det vatten i den till strax under avloppsröret så jag kan bara se att den har tratt, inkommande avloppsrör och delad med 3 väggar.
 
Grundprincipen är att skiten ska sedimenteras i brunnen - det ska alltså rinna ut så lite fasta partiklar ur den som möjligt.
Avloppsvattnet kommer in i första kammaren där korvarna och pappret ska sjunka ner till botten. När första kammaren är full rinner vattnet över till andra kammaren och då följer det med mindre partiklar som ska sjunka ner till botten. När andra kammaren är full rinner det över till tredje kammaren och när den är full rinner vätskan ut ur brunnen, antagligen till en infiltrationsbädd.
 
Bra beskrivning Kurre. Min brunn är nog det senare fallet med röret som går ner ett par decimetrar för att inte ta ytvattnet. Dock, vad tros om den låga ingångshöjden på avloppsvattenröret? Några teorier om vattentrycket?
 
Med "tratt" menar jag toppen på evakueringsröret som släpper iväg vattnet vidare när det väl kommit till 3:e kammaren. Tror att jag förstått nu hur det funkar då du gav mig svaret tidigare. Det jag då tyckte var lite mysko var just att "tratten" var så pass högt upp över kammarnas väggar och även över inkommande avloppsvattenrör att det borde bli ett tryck på inkommande avloppsvattenrör innan "tratten" släppte ut något. Men förklaringen var ju att evakueringsröret inte släpper ut ytvattnet genom "tratten" utan genom ett hål längre ner. Så tack för hjälpen att lägga hjärncellerna på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.