Har sökt information på forumet men ej hittat det jag behöver veta. I vårt hus som är ett souteränghus, byggt 1972, så fanns en bastu och dusch i källaren. Grunden är byggd av lättbetongsten och ingen fuktinträngning har kunnat konstateras eller mätas upp. När jag rev den gamla duschen så var denna kortvägg konstruerad av träreglar, spånskivor och perstorpsplattor såsom alla de andra väggarna i duschen och vatten hade trängt in i konstruktionen och virket hade ruttnat. Det är mest duschen som jag har funderingar omkring. Väggarna är idag gjorda av lättbetong och en kortvägg vätter utåt. Eftersom den gamla väggen var isolerad med 50 mm glasull så tänkte jag att jag skulle isolera väggen igen men denna gång med ett lager 50mm cellplastskivor som jag klär med kakel på insidan. Hur applicerar jag cellplasten på lättbetongväggen? Kan jag bara limma den direkt? I samma vägg så kommer vattnet till duschen via 2 pex-slangar
 
Jag tror man generellt avråder från isolering invändigt i källare, risk för fukt och mögel
 
Jaha, ingen isolering mot ytterväggen. Men den saknar isolering blir det inte mycket fukt och risk för kondens i väggen då? Nu har jag haft rörfirman här, certifierad enligt "Säkert vatten" som har dragir pex-slangar , slang i slang, för att det krävs säger man. Problemet är att nu när de dragit slangen så kräver de att det skall vara en träkonstruktion till vägg på just ytterväggen, i duschutrymmet, något som jag uttryckligen vill undvika. Rörfirman påstår att det krävs en träregel konstruktion om man använder pex-slang. Jag ville använda de gamla lödda kopparrören inmurade i vägen! Vad gör jag nu? Rörfirman byggde en vattenfördelare genom skruva ihop en massa t-kopplingar och skarvstycken, gör man så?
 
Redigerat:
Med reservation för att jag inte är sakkunnig... :)

Isolerar i källare gör man från utsidan, du får då en varmare vägg som lättare kan hantera eventuell fukt. Isolerar du invändigt blir väggen kallare.

Just vid duschytan, där det blir mycket vattenbegjutning kan du fuktspärra med tex massa eller matta.
 
Krilleman
Kan du inte bygga med stålreglar och luftspalt mot ytterväggen som man brukar göra?!
 
Ja precis. Så lite organiskt som möjligt i källaren!
 
Kan jag mura in pex-slangar i väggen? Jag vill helst inte bygga på väggen med vare sig trä- eller stål-reglar. Faktum är att jag just rivit alla träväggar inklusive ett uppreglat golv på betongplatta för att just slippa risken för ruttet trä igen. Detta på inrådan av en större byggfirma i trakten.

Kanske är det bättre att mura in "riktiga" kopparrör i väggarna som det är gjort på andra ställen i huset.

Jag är helt villrådigt om vad jag skall göra nu.
 
Krilleman
Klart du kan spåra in dina slangar också. Funkar fin fint! Kravet är skarvfritt.

Tänkvärt här med slang i yttervägg är frysrisk beroende på tjocklek, markförhållanden, dränering... Men i en standard-vägg skulle jag anse den risken som liten, men det beror ju helt på...
 
Då kanske jag ska lägga isolering runt rören då. Minskar väl möjligheten till köldskador på rören/slangarna.
 
jlossint skrev:
Nu har jag haft rörfirman här, certifierad enligt "Säkert vatten" som har dragir pex-slangar , slang i slang, för att det krävs säger man. Problemet är att nu när de dragit slangen så kräver de att det skall vara en träkonstruktion till vägg på just ytterväggen, i duschutrymmet, något som jag uttryckligen vill undvika. Rörfirman påstår att det krävs en träregel konstruktion om man använder pex-slang. Jag ville använda de gamla lödda kopparrören inmurade i vägen! Vad gör jag nu? Rörfirman byggde en vattenfördelare genom skruva ihop en massa t-kopplingar och skarvstycken, gör man så?
Säker vatten - hahahahaha! Deras rör klarar sej men inte träreglar mot källarvägg.
Jag är så trött på okunskap ang stenhus, källare. Man kör som om det var ett trälåda med väggar fyllda av gulfiber och bryr sej inte alls att det är stenväggar under jord det är fråga om.Vilka ursäkter sen .....krävs träreglar ???
Stå på dej ... du har ju sett hur det slutar med trä mot en källarvägg. Man kan ju spåra in, putsa över för att gömma alla rör och sen kakla på eller dra utanpåliggande rör? Alla sätt är bra utom träkonstruktioner mot ytterkällarvägg.
Kan de inget annat än trähusdragning och Mora-blandare så får du prata med deras chef.
Det måste finnas någonstans en erfaren hantverkare som kan stenhus. Nu slutar jag för jag är för arg för att tänka klart ....
gaia
 
Varför inte bara dra det utanpåliggande med kromade rör?
 
-MH- skrev:
Varför inte bara dra det utanpåliggande med kromade rör?
Funktionellt, lätt att felsöka, ändra och visar tydligt kompetensen hos rörkrökareb...

Bara fördelar.
 
llehs skrev:
Funktionellt, lätt att felsöka, ändra och visar tydligt kompetensen hos rörkrökareb...

Bara fördelar.
om TS vill se kompetensen så får han anlita en annan rörkrökaregäng :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.