"Jag" sitter och pillar lite med planlösningen till ett tvåvåningshus, och behöver lite tips/åsikter angående denna från er med mer erfarenhet av livet än jag själv.

Givet i uppgiften är att alla (tre) sovrummen kommer att ligga på övervåningen. På övervåningen kommer även ett riktigt badrum att ligga. Sällskapsutrymmen och kök kommer att ligga på nedervåningen. Där kommer även en toalett att vara belägen.

Behöver man i en normalstor familj, vilken kan bestå av bland annat tonåringar, två duschutrymmen för att jag skall slippa dra på mig baskern igen, skotta sandsäckar och rulla ut taggtråd för att hålla de stridande partnerna åtskilda?

Givet är att det finns tonåringar i ovan nämnda normalstora familj, och att dessa drar hem horder av finniga kompisar med stripigt hår och en stadig prilla under överläppen, och att man lyckas hålla dem på övervåningen. Om de får trängande behov, är det då helt ok om de besöker det riktiga badrummet, eller bör man ha ett separat utrymme försett med rostfri toalettstol och handfat (skulle inte förvåna mig om det blir modernt, eller redan är det och jag missat/sluppit detta), samt belysning som gör att man inte hittar blodådrorna i underarmarna? Svaret är natruligtvis JA!, men är det värt kostnaden och ytan (där man annars kunnat bygga en liten modelljärnväg, eller något annat kul)?

Sist men inte minst en fråga av mer retorisk karaktär. Om det nu visar sig vettigt att offra modelljärnvägen för ännu en toalett på övervåningen och att ett extra duschutrymme behövs för husfredens skull, visst gör jag då rätt i att planera in det extra duschutrymmet på övervåningen i samma rum som den rostfria toalettstolen och handfatet, och inte i toalettutrymmet på nedervåningen?

Tack på förhand för ditt svar!

PS.
Jag har inga fördomar.
DS.
 
Har du något gästrum alt. var ska övernattande gäster härbergeras, bottenvåning eller ö-våning??

Är det bottenvåning som gäller för dem, oavsett om det är soffan i v-rummet som gäller, så bör du ha duschmöjligheter på samma plan :)

En extra toalett med dusch för 'finniga' gäster på övervåningen skulle jag inte offra yta på, blir de så 'familjära' att de får sova över, dessutom på samma plan som resten av familjen ;) och behöver duscha (då har de antagligen redan delat viktigare saker än duschen :-/), så kan de väl antingen duscha på samma ställe eller trava nerför trappan ;)

'Vanliga' gäster däremot tycker jag gärna får sköta toalettbestyren lite mer avskilt dvs. gärna nära där de sover så de slipper springa omkring i hela huset innan de kommit i kläderna, brukar kännas mer komfortabelt även för gästerna :)

Fast de 'finniga' kan eg. vad mig anbelangar både sova och duscha i sitt eget hem >:( (har bara småflickor ännu ;)).

MVH//Christina.
 
Ett extra duschrum blir väl snart standard även i vårt land? Jag skulle lagt det i kombination med gästtoiletten där nere - endast om du måste tänka på ytbesparing.

Mer praktiskt är extraduschen inkl WC i närheten av ungdomarnas rum. Ungar växer fort ... flyger ut snabbare än man anar ... och då har du ett välkomnande gästrum med dusch & toa. Eller för ungdomarna när de kommer hem med barnbarnen. Dessutom får du husfrid fram till dess!

Materialval & belysning ... fniss fniss fniss ;)

Jag bygger ett olyxigt minihus - men sätter ändå in två toor.
 
Vi har 1 föräldrabad, 1 barnbad samt 1 gästtoa. Nu när barnen är små kanske det är overkill men om några år så skall det bli skönt med eget badrum....utan bråk....
 
Vanligtvis brukar man köra två badrum om man har två våningar. Men jag har aldrig egentligen ifrågasatt om man behöver detta. Kanske dags att göra detta. Inga kostnader är heliga.  ;)

Men att bygga ett till badrum för besök från "killkompisar" med stripigt hår och prillor till min oskyldiga tonårsdotter? No way, Jose! (Låt mig behålla min naiva livssyn är ni snälla)   :'( Då placerar jag hellre pengarna på en övervakningskamera i stället för ett extra badrum.

mvh
Stasi-David
 
Varför inte ett badrum i anslutning till föräldra-sovrummet (med ingång från sovrummet) och sedan ett separat badrum, också det på övervåningen, för barnen.

Att ha åtminstone två badrum är en enorm tillgång om man är många i familjen.

Men att dessutom ha ytterligare en extra toalett på övervåningen tycker jag känns som att ta för mycket plats i anspråk.

Och vem vill som gäst tvingas gå på en rostfri toalett med speciellt ljus...verkar bara lite skumt och får ryktena att gå på byn... ;)

 
Tack för alla svar! Jag klumpar ihop mina svar och kommentarer i ett och samma inlägg.

Vad jag främst avsåg med nyttan av en extra toalett på övervåningen är att man kanske vill ha badrummet på övervåningen för sig själv, och inte ha en massa främmande folk springande där, vare sig de övernattar eller bara är på besök och spelar tevespel. Jag känner i dagsläget inget sådant behov, men åsikter kan ju ändras med åren...
byggimpert skrev:
Har du något gästrum alt. var ska övernattande gäster härbergeras, bottenvåning eller ö-våning??

Är det bottenvåning som gäller för dem, oavsett om det är soffan i v-rummet som gäller, så bör du ha duschmöjligheter på samma plan :)
Det är bottenvåningen som gäller för dem. Jag köper att gästerna gärna duschar på samma plan som de bor, men gäster har man inte jämt. Däremot har man familj hela tiden, och eftersom alla sovrummen är på övervåningen måste delar av den göra sig omaket att gå ner för att duscha. Kommentarer?
byggimpert skrev:
Fast de 'finniga' kan eg. vad mig anbelangar både sova och duscha i sitt eget hem >:( (har bara småflickor ännu ;)).
:) Men när de blivit äldre, är det då ok om deras kompisar använder ditt fina badrum, eller förväntas de använda en annan toalett?

yonna skrev:
Ett extra duschrum blir väl snart standard även i vårt land? Jag skulle lagt det i kombination med gästtoiletten där nere - endast om du måste tänka på ytbesparing.
Aha! Så du föreslår två rum med duschmöjligheter på övervåningen, och en renodlad toalett på nedervåningen?

David skrev:
Vanligtvis brukar man köra två badrum om man har två våningar. Men jag har aldrig egentligen ifrågasatt om man behöver detta.
Detta var initialt min tanke också, dock skulle den "extra" duschen göra mer nytta på övervåningen, eftersom alla sovrum är där. Dock undrar jag om det verkligens behövs två badrum på övervåningen.
David skrev:
Då placerar jag hellre pengarna på en övervakningskamera i stället för ett extra badrum.
Bra tänkt! Förtroende är bra, kontroll är bättre. :)

Jorg skrev:
Varför inte ett badrum i anslutning till föräldra-sovrummet (med ingång från sovrummet) och sedan ett separat badrum, också det på övervåningen, för barnen.
Det var ungefär så jag hade tänkt, men då får jag två badrum på övervåningen och en toalett på nedervåningen. Lite myckt, tycker jag just nu i alla fall.
Jorg skrev:
Att ha åtminstone två badrum är en enorm tillgång om man är många i familjen.
Det köper jag. Men ett badrum på varje våning då, och så får alla som besöker någon på övervåningen använda det stora badrummet, oavsett vilken kasttillhörighet de har?
 
Jäpp - jag föreslår bad/toa i kombination med 'master bed room' samt dusch/toa i kombination med ungarnas rum/framtida gästrum. I bottenvåningen enbart toa - vilket ju är krav.

Detta blir kanske lite dyrare än du räknat med men bygger du hus med flera sovrum hävdar jag starkt att vi snart får 'amerikansk standard' med flera hygienutrymmen. Lägger du utrymmena bredvid varandra (med, som jorg skrev, färäldrasovrummet med direktingång) blir våtrumsbyggnationen lite billigare. Ungarnas dusch/toautrymme kan faktiskt vara enkelt och minimalt.

För att spara mest plats är dusch i kombination med den handikappanpassade toan i bottenvåningen en billig nödlösning. Dock inte lika lockande och inte på samma sätt attraktivt ur försäljningssynpunkt - om du tänker så långt ;).

Jag bygger egentligen bara för mig själv & jycken 8) så det blir enkelt bad/toa i bottenvåningen (huset pyttelitet) men extratoa i övervåningen för förhoppningsvis blivande barnbarn ;). Hade jag haft plats hade jag petat in en dusch däruppe också ...
 
Jag är möjligen (?) den enda människan i hela Sverige som inte anammat det där med att 'fina' badrummet har sin enda ingång från "masterbedroom".
Att som de flesta med dessa "masterbath" gör, använda nästan allt krut på ett stort badrum med alla faciliteter inkl. bubbelbadkar, som man bara kommer åt genom föräldrasovrummet, medan det lilla 2:a badrummet blir som en toa med inklämd dusch :-/

För mig känns det både främmande och opraktiskt, med små barn så blir det knöligt att duscha och bada dem varenda kväll via föräldrasovrummet, när de blir lite större och kommer in på sommarkvällarna och ser ut som smågrisar som bör stoppas omgående ner i 'kitteln' för att kvällsbadas, så skulle jag tycka att det blir än knöligare och när de sedan (iaf. om de är många flickor) blir tonåringar och älskar att ligga timmavis i badkaret och lyssna på musik osv. på sena kvällar så blir det rent odrägligt :p.

Då ska alla vuxna snabbduscha i 'lilla badrummet' inklusive övernattande gäster. För det känns knappast komfortabelt varken för gäster eller 'husfolk' att hänvisa dem till fina badrummet, ens om det råkar vara ledigt.
Detta är min syn på saken, men jag är fullt på det klara med att jag antagligen är för mycket praktiskt inriktad, för lite 'amerikaniserad' och dessutom antagligen både oromantisk och otrendig ;), så jag förväntar mig föga medhåll.

Ang. de 'finniga' ;), så tycker jag det är OK om de använder toaletten i badrummet på ö-vån, dvs. samma som övriga familjen om det rör sig om kompisar som vistas där utan att sova över (för då behöver de väl iaf. inte duscha), i annat fall ser jag det inte som så komplicerat att hänvisa dem nerför trappan till 'lilla badrummet/toan' som ju dessutom ofta brukar placeras i anlutning till entré, trappa osv.
Dit kan fö. även en del av egna barn kuta ner och duscha på morgonen för att lätta på trycket i badrummet på ö-vån. på sas. 'rusningstid'.

Men visst, har man råd och plats, så gör det naturligtvis inte ont :) om man bygger fullt ut 'amerikanskt', dvs. ett badrum/sovrum.
Men är ekonomin begränsad och antalet ställen, möjliga att duscha på, maxas till två så skulle jag då inte ens tänka på den lyxiga 'masterbath' varianten. Möjligen lilla 'snabbduschholken' med toa+tvättställ isf. :).

MVH//Christina.
 
Håller med, badrumsingång från föräldrasovrummet går bort! Men extra dusch vid barn- (blivande tonåringar) rummen/avdelningen är idealiskt.
 
Vi har valt, normalstor gästtoa med dusch n.v och stort badrum med badkar o dusch på ö.v. som vi delar med barnet.. ;)
 
>:( De där finniga typerna kan gärna duscha hemma hos sig själva. Bäst blir det om de även sover hemma!
Skulle de insistera, gud sig förbarme, skulle jag hänvisa dom till vattenspridaren i trädgården. 8) ;)
 
Immobil skrev:
>:( De där finniga typerna kan gärna duscha hemma hos sig själva. Bäst blir det om de även sover hemma!
Skulle de insistera, gud sig förbarme, skulle jag hänvisa dom till vattenspridaren i trädgården. 8) ;)
Helt enligt min åsikt, det var nog vid närmare eftertanke alldeles för generöst att tycka att de kan knalla nerför trappan 8), nej... antingen åk hem, sov och passa på att duscha där eller vattenslangen ute, det får bli huskodex här vad det lider, hoppas det dröjer länge än.

Men det vete gudarna..... ::), mina tjejer (fyller sju snart) har varit bortbjudna på jordgubbar och glass i eftermiddag och blev, hör och häpna hämtade av 9-årig pojke, som ville 'eskortera' dem på cykeln fast det bara är 200 m bort :surprised:, jaja.....*suck*

MVH//Christina.
 
RoTe
Finns det inte några roliga handikapp krav som kräver toalett och dusch på nedervåningen?
 
Oj, vilken brandfackla denna tråd blev. Jag tänkte inte närmast på övernattande finniga tonåringar, utan på sådana som bara är på besök över dagen, och spelar tevespel och löser differentialekvationer, eller va de nu gör. Den av mina frågor som handlar om dessa gäller alltså om man vill ha dem (och andra gäster) i sitt egna fina badrum, eller om de förtjänar en egen toalett på övervåningen.

Angående byggimperts fundering angående masterbath så håller jag helt och hållet med om att det det "fina" badrummet på (i mitt fall) övervåningen ej skall ha ingång från det stora sovrummet.

RoTe: Nja, enligt Boverkets byggregler så skall en handikappanpassad toalett med dusch finns på entréplan, och i vårt fall är detta övervåningen.

Tack för alla era åsiker, även om det spårade ur lite på slutet, men som man bäddar får man ligga. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.