Tja! Jag har en gång mellan mitt och grannens garage som ligger i ständig skugga. Gången som är knappt 3 m bred och typ tio meter lång sluttar lite lätt åt sidan (40 cm på 3m). Där är gräsmatta nu men med vår och nederbörd så är det numer en leråker.

Så... vad lägger man på gången? Det skall vara lätt att genomföra och billigt.

Allra helst så skulle jag vilja skala bort gräsmattan, lägga på såndär duk och sen bara vräka ut singel. Men jag är rädd att all singel kommer ligga längs ena garageväggen eftersom gången sluttar så pass.

Eller... lägga en 1 m bred stenläggning i mitten... men kommer den åxå att börja glida ner mot garaget. Måste sten ligga helt horizontellt?

Jag skriver till er i denna ganska enkla fråga för jag är en verklig trädgårdsn00b.

Tack på förhand!

Stalle
 
Hejsan

Och välkommen till forumet!

Ja, det är lite knixigt när det lutar. All form av grus kommer röra på sig. Sten därimot, ju större desto bättre, kommer ligga still.

Vad du kan göra för att slippa göra ett jättearbete med en stenläggning av hela ytan är som du säger lägga en remsa i mitten av sten.
Ett alternativ kan vara att skippa de vanliga små betongstenarna som många sätter idag och istället titta på rejäla alternativ, som ligger still. Tex skifferplattor. Dessa kan läggas först, mot packad yta, till och med sättas fast med betong om du är rikigt nojjig. Sedan grus runt dessa. Så länge man går på stenen så kommer inte gruset röra sig någonstans.
Men oavsett hur du gör så får du räkna med visst sopande när du använder grus. Det har en tendens att röra sig lite oavsett vad man gör :) Men på så här sätt borde det bli ganska lite rörelser.

Mvh

Stefan
 
Plattor känns ju ändå som det lättaste, grus får ju, som du säger, lätt fötter.

Men skulle man inte kunna sätta en rad med plattor som man har grävt ner vertikalt ner i marken som stöd. Så att plattorna inte "rinner" ner?

Jag tänkte använda enkla 40*40*4 eftersom jag har ett tiotal som ligger och jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut mellan garagen. Förutom att jag vill slippa leran då...

Tack för ditt svar!

Stalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.