Man behöver ju inte köpa skräpgrejer bara för att man sparar pengar på att cykla :).
 
Matss skrev:
Att göra nåt för miljön är inte så enkelt som man kan tro, minskad energiförbrukning tex att ersätta den bränsletörstiga bilen med cykel gör bara att man spenderar pengarna på nåt annat som tär på miljön.

Bensin/diesel/villaolja är bland det miljövänligaste man kan lägga pengarna på eftersom det till största delen är skatt. Att lägga pengarna på shopping där största energianvändningen sker oskattat i Kina är betydligt sämre.
Trollar du?

Eller på fullaste allvar- menar du att jag genom att byta från oljepanna till värmepump och braskamin har gjort någonting dåligt för miljön? Jag har fått ner oljeförbrukningen med 3000l och elenergin har ökat från 7000kWh till 13000kwh, ved från tomten och rivningsmaterial från huset.

Jag kommer använda de 35000kr om året jag sparar till att isolera huset mer och amortera på lån, men du tycker alltså att jag har gjort helt fel?

Och vill du så kan jag börja rabbla exempel på staters miljöförstöring som finansieras med........ just det, skatt.
 
Det där var ett annat sätt se på saken :)
 
Olja har inelastiskt efterfrågekurva vilket gör att Jevons paradox inte stämmer. Kan du inte berätta exakt hur jag i microfallet har gjort fel istället?
 
Dr Fozz skrev:
Olja har inelastiskt efterfrågekurva vilket gör att Jevons paradox inte stämmer. Kan du inte berätta exakt hur jag i microfallet har gjort fel istället?
Jag har väl aldrig påstått att du gjort fel? Men det kan vara så att istället för att amortera så handlar du hemelektronik och andra konsumentvaror för pengarna... ;)
 
Men visst stämmer det ur ett stort perspektiv i exempelvis USA så ligger dom rätt högt vad gäller utsläpp/ huvud. Mycket beror nog på låga priser på bilar elektronik mm Allt bygger på hög konsumtion. Vilket stämmer även här i sverige, låt oss leka med tanken att räntan halverades och bensin skatten halverades. Hur skulle miljön påverkas? Folk skulle köpa ny bil oftare och troligen skulle det bli mer stora bilar på vägarna några C4 som drar 0.4 l/milen skulle bli rätt sällsynta.
Försäljningen av nya Anroid telefon skulle säkert öka liksom resorna till Thailand mm...

Jag tror att rätt få skulle nöja sig med att amortera mer på lånen och investera alla pengar som blir över på vindkraft och solfångare?
 
Det är nog inte riktigt så enkelt.

Om någon betalar mindre och därför får mer pengar över för konsumtion så betyder det att i andra ändan är det någon annan som får mindre inkomster via räntor och skatter och därmed konsumerar mindre.

Det är ett nollsummespel.
 
Enkellt är det inte, men inget nollsummespel heller så länge vi har global tillväxt.
 
mycke_nu skrev:
Det är nog inte riktigt så enkelt.

Om någon betalar mindre och därför får mer pengar över för konsumtion så betyder det att i andra ändan är det någon annan som får mindre inkomster via räntor och skatter och därmed konsumerar mindre.

Det är ett nollsummespel.
Tipsa riksbanken om det så kan dom sluta höja och sänka styrräntan.
 
mycke_nu skrev:
Det är nog inte riktigt så enkelt.

Det är ett nollsummespel.
Är du ingenjör?
 
detta betyder i detta exempel att herr staten. Så det som skulle få mindre pengar är bidragstagare i olika former samt kommun och statliga verk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.