Hej! Bor sen knappt ett år tillbaka i ett hus från 1972.
Har på senare tid börjat fundera på det här med ventilationen i huset. 2001 sattes 3-glasfönster in utom i vardagsrum och ett sovrum. I det sovrum där det är 2-glasfönster sitter en tallriksventil under fönstret på sidan av radiatorn. Den andra tilluftsventilen sitter, hör och häpna, i toan där duschen finns. Sen finns inga andra tilluftshål. Har i helgen satt in en pax passad 30 i toan/duschen som styrs via närvaro och fukt. Men frågan är ju, när fläkten stannar börjar det ju komma in luft igen istället. Hur dåligt är det? Kan man sätta in ett kallrasskydd för att hindra luftinflödet där?
Hur bör jag göra annars för att bättra på ventilationen? Sätta in tilluftsventiler i dom andra två sovrummen?

Kommer att sätta in en braskamin till sommaren/hösten och jag funderar hur det kommer påverka ventilationen? Kommer det dra svinkallt från tilluftsventilerna som jag borrat upp eller bör jag dra separat tilluft till kaminen?

Tack på förhand!
 
Förutsättning ej FTX.
Bäst om Paxfläkten i toan går på inställt lågvarv dygnet runt och med överluft (=spalt i dörren) in till toan förutom närvaro/fukt styrning, då behövs inte kallrasskydd och med överluft kommer toans fläkt hjälpa att ventilera hela huset, går det? Annars med kallrasskydd kommer ventilation i stället bara ske vid toa besök. Närvaro/fukt styrning behövs bara om fläktens flödet är större än för normalt önskat luftombyte.

Tilluftsventil brevid radiator kan ge kalldrag och ojämn temp på olika ställen i rummet, för ventilationen spelar det ingen roll.

Sampa123 skrev:
Sätta in tilluftsventiler i dom andra två sovrummen?
Ja, alla rum bör ha antingen tilluft eller frånluft, normalt ej båda, samt överluft mellan rummen och luftflöden så att fullständigt luftbyte sker varannan timme. Det blir naturligt att tillluft är i sovrum/vardagsrum och frånluft i toa/kök. Det är bra om minst en frånluftsfläkt går dygnet runt. Självdrag kan vara noll på sommaren.

Braskamin ökar luftombytet i huset vilket leder till att alla rum med tilluft blir mer ventilarade/kallare, men om friskluftintagen minskas så blir det sämre drag i kaminen och/eller luften kommer in på annat ställe (=fel ställe). Om kaminen har ställbart spjäll, reglera luftflödet med spjället, luften måste i alla fall komma in i huset. Det man kan göra för att behålla luftflödet är att stänga andra frånluftsfläktar/frånluftsventiler, men man vill ju inte dra in luft från toan. Se braskaminen som att också vädra ut huset lite extra.

Tilluftventiler är knappast för stora, det är vid frånluften totalflödet med fördel regleras. Stora tilluftventiler gör då bara att undertrycket blir mindre vilket är en fördel för att lätt kunna tända t ex kamin. Däremot måste alla tilluftsventliler vara balanserade mot varandra för att ge rätt flöde i varje tillluftsrum.
 
Håller med ovanstående.
Ett tillägg är att du kan "installera" separat reglerbar lufttillförsel till braskaminen och därmed välja om du vill att den skall påverka övrig ventialation.
 
Tyvärr går inte fläkten att ha på konstant lågvarv, måste bli högvarv i så fall. Hade jag tänkt på det hade jag köpt pax passad 60 eller vilken det nu är. Får väl kanske köpa en sån å sätta in istället och flytta nuvaranade till andra toan eller tvättstugan.

Vilka tilluftsventiler kan ni rekommendera? Fresh har väl nån med termostat som stänger och öppnar beroende på temperatur? Säkert inte billiga dock :/

Kaminen är en contura 556 för övrigt och i den kan man välja att installera separat tilluft. Frågan är bara om det behövs? Om jag nu skulle välja separat tilluft, tar kaminen ingen luft alls då inne från huset?
Är väldigt kluven kring detta. Skulle ju vara skönt om kaminen kunde bättra på ventilationen i huset då jag känner att den är lite för dålig vid tillfället.
 
Har du räknat på totala luftflödesbehovet 0.35 l/s per kvm boyta och jämfört med pax passat 30 som har 26l/s i friluft, alltså max till 84 kvm men troligt till mindre boyta. För ventilation av huset så är det en liten fläkt som kan gå kontinuerligt, förutsatt att det då finns överluft in till badrummet för att bli effektiv.

Sampa123 skrev:
Vilka tilluftsventiler kan ni rekommendera? Fresh har väl nån med termostat som stänger och öppnar beroende på temperatur? .
Regleringen av vilket tilluftsflöde, och vad skall regleringen ha för funktion i huset ?

Separat tilluft för kaminen, om den använd väldigt mycket, spar energi om totalflödet i huset annars blir överdimensionerat, känn på tilluftflödena och uppskatta flödesförändringen med braskaminen, det måste då jämföras med flödet utan braskamin och hurvida det är för litet eller normalt. Jämför också med paxfläkten på/av.

Det svåra är att uppskatta luftflödena utan att mäta :confused:. Ett stort hål ger ju låg lufthastighet och ett litet hög vid samma flöde.
 
Redigerat:
Ska fläkten gå på högvarv hela tiden lär den väl inte hålla många år? Överluft finns på toan så det är inget bekymmer.
Det blir ju lite varmare i toan/duschen när fläkten går istället för att släppa in luft.

Överdimensionerat lär det ju inte bli om jag skulle sätta in kaminen med oförändrade förutsättningar på tilluften. Nu när fläkten går konstant kommer ju bara tilluften från det ena sovrummet och dom rum där dom lite otäta 2-glasfönstrena finns. Men öppnar jag upp för tilluft i dom två andra sovrummen är det ju svårt att säga hur kallt det kommer dra. Känns som att det är lika bra att ta upp mer tilluft och sen låta kaminen få en egen tilluftsventil.
 
Jag förutsätter att man vill ha tillräcklig ventilation i huset, och om det blir för kallt med tillräcklig ventilation så ökar man värmekällan i respektive rum. Om värmekällan i ett sovrum är för litet, så är det annars bara att välja varmt och otillräcklig ventilation eller kallt och tillräcklig ventilation.

Om det INTE blir överdimensionerat luftombyte i huset med kaminen på, då är det bättre att INTE ha egen tilluft för kaminen utan låta kaminens frånluft bidra till ventilationen av huset eftersom kaminen då fungerar som en frånluftsfläkt. Det är bara om det blir för mycket ventilation med kaminen på som egen tilluft för kaminen gör nytta.

Om kaminen ofta är på, så kan den kanske räcka för att ventilera hela huset och paxfläkten kan gå på bara vid närvaro/fukt. Förutsatt då att kaminen INTE har egen tilluft.

Förr i tiden då man alltid eldade med ved i öppen spis och i kaminer så var inte behovet av frånluftfläktar lika stort.
 
Göran.W
Man kan lösa det genom att ta bort någon cm av tätnings listen på alla fönster på mitten längst upp.
 
Göran.W skrev:
Man kan lösa det genom att ta bort någon cm av tätnings listen på alla fönster på mitten längst upp.
Då försvinner ju möjligheten med att kunna justera flödet?
Jag kommer sätta in tre pax tilluftsventiler och dra uteluft till kaminen.
Finns så många svar angående separat tilluft eller inte till kamin så man blir ju inte klokare direkt!
 
Göran.W
Det är rätt vanligt att man tar bort lite av listen i äldre hus redan när dom byggs.
Man slipper med att det drar svinkallt för det är lågt flöde på många ställen.
När man sätter in nya fönster försvinner mycket av självdraget och man börjar hålla på med fläktar istället.
 
Sampa123 - En annan lösning som dessvärre är rätt mycket dyrare i inköp är att sätta in en FTX om planlösning/hustyp tillåter detta. Då får du både rätt luftombyte och jämnare temperatur, du slipper kallras och sparar energi.

Beroende på hur välisolerat ditt hus är samt vilken värmekälla du har så tar det olika länge att tjäna in en FTX installation, är du själv händig och känner att du klarar det så kan du köpa utrustningen och själv installera den och spara en del av kostnaden.
Du slipper då pax-fläktar och till/frånluftsventiler.
 
Sampa123 skrev:
Finns så många svar angående separat tilluft eller inte till kamin så man blir ju inte klokare direkt!
Det är enkelt att förstå vad separat eller inte separat tilluft gör. Separat tilluft gör att ventilationen av huset inte påverkas om du eldar eller inte eldar i kaminen. Utan separat tilluft för kaminen ökar ventilationen av huset då du eldar i kaminen.

Det som gör en mindre klok är att man inte vet om det blir för mycket ventilation utan separat tilluft för kaminen. Men med separat tilluft så vet du inte heller om det blir för lite ventilation. Inledningsvis skrev du att du ville bättre på ventilationen.

Har tillverkaren av kaminen någon uppgift om vilket typiskt luftflöde kaminen har.

Totalt bör du ha 0.35 l/s per kvm boyta (= 1.26 m3 per kvm boyta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.