Hej!

Vi håller på att planera vårt framtida husbygge och vill gärna göra en stor del av arbetet själva. Tanken är att köpa ett "vädertätt" hus och därefter göra mycket av arbetet själva.

Huset blir antagligen kök/vardagsrum, allrum, 3 sovrum, badrum, tvättstuga samt dubbelgarage. Vår tanke är att med hjälp färdigställa kök/vardagsrum, ett sovrum samt badrum och därefter slutföra resterande arbete själva. Vi inser dock att det är risk att detta färdigställande kan ta upp till ett år och av praktiska skäl skulle vi vilja "flytta in" innan huset är helt färdigställt.

Vad jag förstår får man inte flytta in i huset innan slutbeviset är klart. Samtidigt vet jag att många bor i huset under byggtiden så frågan är om man kan lösa detta på något sätt utan att bryta mot lagen? Risken är väl stor att t ex försäkringsbolaget har åsikter om något händer med huset under denna period?

Jag misstänker att det finns lösningar då t ex många får slutbevis och flyttar in i 1,5-planshus med oinredd våning. Vi vill dock bygga ett enplanshus.

Tacksam för svar

/Krille
 
Skaffa annat boende under tiden!
Vi har precis byggt vårt sommarhus på 120m2 och hade samma förhoppningar.
Det blir slipdamm överallt för minsta lilla man gör, och saker behöver flyttas runt mest hela tiden så vi kunde inte täcka av fören huset var i princip klart.
Hade vi inte haft husvagnen hade det blivit jobbigt att bygga huset.
 
Egentligen håller jag helt och hållet med dig men det är svårt att hitta lämpligt boende i närheten och vi är inte så pigga på att bo i husvagn på garageinfarten i över ett år.

Vi har renoverat huset vi bor i konstant de senaste tre åren med alla problem det innebär och därför har vi skissat på en tidplan och planlösning som gör att vi minskar problemen.

Tanken är att skilja de två delarna av huset så att vi kan flytta in i den färdiga delen med kök/vardagsrum, sovrum och badrum och "stänga av" mot den andra delen av huset. Genom huvudentrén får man tillgång till den färdiga delen och genom groventrén får man tillgång till den "ofärdiga delen". På så sätt hoppas vi också att vi kan färdigställa huset i vår egen takt utan allt för mycket stress och dåligt samvete då vi slipper bo i själva "byggkaoset". Samtidigt finns ju en uppenbar risk att man aldrig blir klar med ett sådant upplägg;)

Frågan är bara om det ens är möjligt att göra detta lagligt och hur andra har löst det?

/Krille
 
Det är ju ganska nyligen som de nya bestämmelserna har kommit. Vi har gjort precis som ni vill göra, flyttade in för drygt ett år sedan med kök, badrum, vardagsrum, tvättstuga samt ett sovrum klart. Egentligen inte riktigt klart, men redo att användas. Saknades socklar i köket, lister i sovrum och vardagsrum och liknande. Vi är fortfarande inte klara men är ändå enligt den tidplanen vi hade. Har fixar i trädgården, ordnar med småsaker för att de delar vi bor i ska bli helt klara med inredning och blommor innan vi börjar på nya rum samt att jag varit däckad av graviditet i 8 månader som såklart begränsar. Men vi sökte som sagt bygglov enligt de gamla reglerna så då var ju inte det något problem. Slutbevis har vi fortfarande inte. Tycker faktiskt de nya reglerna är skit. Så länge man blir klar inom 5 år så borde det vara upp till var och en när man känner att man vill flytta in. Den ytan vi flyttade in på var dubbelt så stor som lägenheten vi bodde i innan och med betydligt fler bekvämligheter som diskmaskin och tvättmaskin så det var ju knappast så att vi levde under dåliga förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.