:)Hej!
Jag är nykomling här och tycker det finns så många kloka människor så kanske jag kan få lite hjälp?
Skall bygga en sommarstuga och tänker ha aluminiumpartier med skjutdörrar mot sjösidan. Har någon erfarenhet av sådana partier och finns tips på leverantörer?
 
Förra våren kollade jag runt på en del av de uterumstillverkare som fanns i min närhet eller någorlunda tillgängligt för ett ev. uterumsbygge (som dock blev skjutet på framtiden).

Det kan vara bra att titta på vilket U-värde du behöver på fönsterpartierna för detta om nått slår kraftigt på priset.

Det kan också vara bra att anpassa "fönsterstorleken" efter vad som finns att köpa som standard, så man inte får betala något tillägg för specialstorlek.

När man vet vad man letar efter är det sedan till att leta vidare och jämföra kvalité och pris m.m.
 
Hej!
Tack för svaret. Skall kolla vad du tipsade om!
Nils :)
 
kolla även www.fonstergruppen.se köpte skjutparti där i komposit med jättebra u-värde och det bästa av allt är att de ALDRIG flagnar eller behöver underhåll aliminium är ju i grund och botten inte underhållsfritt. Och bra pris fick vi!
 
Vi har en stor altan utanför vårt kök. Idag består öppningen mot altanen av fönster, dubbeldörr, fönster. Under respektive fönster har vi ett litet element.

Jag skulle egentligen vilja byta detta till ett stort vikparti,dvs ta bort fönster och element för att göra det möjligt att skapa en riktigt stor öppning mot altanen sommartid.

Två frågor:
1) Vi har idag spröjs på alla fönster. Finns det någon tillverkare som gör vikpartier / skjutdörrar med spröjs?

2) De element som finns idag kommer att försvinna om vi sätter in ett vikparti. Det känns som om elementen är där idag för att hantera kallraset från fönstrena. Köket har ett annat större element under ett annat fönster. Är det dumt att ta bort de två små?

/Jonas
 
Hej Jonas,
Fick du nåt svar på din fråga angående spröjs i vikdörrar? Jag tänker att man kan göra lös spröjs själv och snäppa på dörrarna.

Mvh Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.