Hej!

Jag hade tänk använda en regel på 45 * 220 som bärlina på betongplintar under altanen.
Nu har jag fått tag på en limträbalk i dimensionen 60 * 320. Den är alltså onödigt grov.

Om jag längskapar den till 2 st med dimensionen 60 * 160, skulle den då motsvara hållfastheten på en 220 * 45 regel ?
 
Bättre om du kapar den 30*320 skulle jag tippa på. För bredden på regeln gör inte mycket i förhållande till höjden när det gäller bärighet.
 
Hej och tack för svar!
Jo, det inser jag också att det blir starkare så, men det skulle innebära att jag måste gräva bort 15 - 20 cm med jord under. Tänkte jag skulle slippa det :-/
Kanske måste gräva i alla fall alltså??
 
L40 60x160 borde motsvara C14 45x220.
Jag tror detta skulle fungera.
Finns dimmensioneringstabeller, som du kan hitta eller så kanske någon kan bekräfta detta.
 
Böjmotståndet är proportionellt mot kuben på höjden. Så 160³ är väldigt mycket mindre än 220³.

En balk 160x60 har lite drygt halva böjmotståndet mot en balk 220x45. Sen är materialet i limträbalken mer homogent, men jag tror (nån som orkar får gärna kolla) att elsticitetsmodulen är densamma. Det kan inte skilja särskilt mycket i vilket fall. Limträ är ju gjort av trä.
 
Kan du inte slänga in ett extra stöd på mitten?
 
Hej!
Mycket intressanta uträkningar!
Frågan är vad effekten av det blir på två meters längd?
Det rör sig om 10 meter totalt med 5 st betongplintar på 2 meters avstånd.
Balkarna är 5 meter lång och jag har tänkt skarva på den mittersta betongpelaren.
Ena halvan, fram till och med den mittersta betongpelaren ska vara inglasad altan med glasskjutdörrar. Det är här jag vill försäkra mig om att det inte rör sig.

Jag är fortfarande inte helt övertygad om hur jag ska göra... :-/
 
Förutsättningarna är lite oklara.
5 plintar med 2m mellanrum blir 8m totalt, inte 10.
Jag är inte ens säker på att C14 45x220 är tillräckligt, men det jag svarade på var att jag trodde L40 60x160 var i närheten av C14 45x220, med betoning på trodde.
Huruvida det är tillräckligt för din konstruktion beror på en hel del okända parametrar.

Finns en väldigt bra gratis-applikation på nätet där du kan fylla i dina parametrar och få lasten uträknad samt förslag på virke:
www.byggbeskrivningar.se/
Klicka på dimensionering, välj konstruktion och sen är det bara att börja fylla i.
 
Eh, nej inte helt klart kanske..
Jag har 2,20 mellan plintarna såg jag plus att de två yttre inte står ända ut i hörnen.

Jag var in på byggbeskrivningar.se och då fick jag fram att jag behöver en L40c 140*315 limträbalk.
Uh!?
 
Det blir ju en del snölast här i jämtland, men om det behövdes såpass grov balk,
så skulle jag fundera på att förstärka konstruktionen för den sida som skall bli inglasning.
Antingen en extra bärlina eller två plintar till för bärlinan.
Annars får du väl vara flitig med att skotta av taket;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.