Hej alla,

Jag vill först börja med att säga hur beroendeframkallande detta underbara forum är. Besöker det varje dag och det driver frugan till vansinne emellanåt.

Vi är i färd med att börja renovera, och med börja menar jag planeringen.
Då vi har två småbarn i familjen och jag inte vill ta allt på en gång, så blir renoveringsgången ett rum i taget... Utan stress och noga planering.

Det jag vill göra är att göra det grundligt och inget ihopslafs med nya tapeter och färg, utan även dra ny el, nätverk, tilläggsisolera, dra ventilation osv i varje rum. Detta ska då knytas ihop allt efter rummen och utrymmena blir färdiga. Jag vill också lägga stort fokus på att dra ner energiförbrukningen och förvandla huset till ett "smart house".

Huset i sig är fullt beboligt och inte i akut behov av renovering, utan detta är mest för våran egenskull.

Idag är huset utrustat med en bvp och vattenradiatorer. Det har ett platt papptak, mexiteglad fasad och nydränerad källare på 140m2. (dock isolerades inte denna vid dräneringen )
Självdrag som ventilation och en insats i den gamla eldstaden.
Energiförbrukningen ligger på medel 75kWh om dygnet.

Källaren är bra inredd, klinkad och silikatfärger. Där ner kommer även ett 45m2 stort spa byggas i framtiden :)
Gillestugan är som gjord för en ordentlig biosalong... Vilket just nu inte prioriteras... ( frugans vetorätt hindrade mig )

Min fråga till alla er kunniga där ute är följande:
1. Tips och idéer om vad som kan göras
2. Något jag bör tänka på som är bra att göra då ett rum är "naket"
3. Är det någon fördel att slita ut alla radioatorer och lägga vattenburengolvvärme ist? Skulle det sänka värmekostnaden i sin helhet?
4. Ftx system för att återvinna värmen?

Var ska jag börja?

Tacksam för alla svar och tips ni har att komma med!

Ps. Detta är förstås ett långtidsprojekt, runt 5-7år
 
Vi har lagt in vattenburen golvvärme överallt i vårt 1,5-planshus byggt -76. Men vi renoverade allt samtidigt, huset var inte möjligt att bo i då vi köpte det. Nu i efterhand är jag väldigt glad över att vi hade möjlighet att göra så, komfortmässigt är det väldigt skönt med golvvärme, framför allt när man har småbarn som tillbringar mycket tid på golvet. Vi skar ner rännor till golvvärmen i befintlig betongplatta och det är inte ett jobb man gör ett rum i taget, det skitade ner fruktansvärt mycket. Under vintern har vi legat på ca 45-50 kWh per dygn, jordvärme och sol. Har bara haft solen igång sedan oktober, så vågar inte svara på årsgenomsnittet än. Huset är 158 kvm.
 
Välkommen :)
....ett långtidsprojekt på runt 5-7år kommer att kräva mycket förståelse, tålamod och målmedvetenhet.... ;)
Prata igenom alla moment och var både realistiska och överens....

Lycka till och kom ihåg att lägga upp massor med bilder :D
 
Hej.
Googla "villa kyoto frölunda" så kan du hitta inspiration där om energi renovering av 70 tals hus.
 
Villa Kyoto var spännande att läsa om! Jag blir väldigt imponerad!
 
Tack för tipsen & självklart kommer bilder läggas upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.