Har en lite äldre proffs röjsåg från jonsered som blivit lite jobbig att använda. Tidigare så ville den inte gå igång efter tankning på sommaren, men det har jaag avärdat som att bensinen kokar bort i förgasaren. Men de nya olaterna den lagt sig till med är desto mer besvärande; den dör nämligen efter några sekunder på tomgång.Tomgången är annars jämn och fin men sågen tvärdör hela tiden. Vad kan vara fel, har justerat lågfartsmunstyckena lite granna men det blir inte bättre. Tomgången är inte låg heller för den delen.

Tändstiftet kaputt kanske?
 
Tändstift, tändhatt/kabel eller stopp i bränslemunstycken skulle jag titta på i första hand.
 
Hmm, då blir det till att riva i sär eländet då. Nå, det får bli efter påskveckan det. Hoppas jag kommer ihåg att återkoppla hit...
 
Kan mycket väl vara lufthålet i tanklocket som sitter igen. Är det skräp där stannar sågen. Enkelt fel som är lätt att åtgärda, börja felsökningen där :) Lycka till!
 
Men då borde den väl inte fungera på höga varv? Kör jag med den så fungerar den klanderfritt - det är på tomgång som problemet inträffar.
 
Det kan vara så att när sågen går på högvarv så orkan den "suga" i sig bensinen, men på tomgång gör den det inte. Nu behöver det inte vara det felet, men det är ett så pass enkelt fel att jag skulle kolla upp det först.
 
OK, då ska jag kolla upp det :)
 
Hur gick det med sågen? Fick du till den?
 
Är påsken över, det har jag missat :). Nej, det kom lite annat emellan - måste ta tag i den där sågen!
 
Känner igen det där :)
 
Vad som var felet vet jag inte, men nu går den. Rev isär förgasaren och blåste rent och gjorde rent luftfiltret (som inte var särskilt smutsigt något av dem) och efter lite justering av lågfartsmunstycket så funkar den. Har dock inte hårdkört än så länge.

EDIT: Borrade ett litet hål i bensinlocket ( 1,5 mm) för att vara säker på att det luftas ordentligt men det skvalpar ut rätt mycket bränsle där så det blir nog till att limma igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.