Funderar på att försöka sätta upp extrabelysning utomhus, men som enbart ska slå på om det kommer en människa inom rörelsedetektorns avkänningsområde, men ej om det är ett rådjur som passerar. Men det kanske är för mycket begärt av rörelsedetektorer?
 
Ja, det är nog för mycket begärt. Rörelsedetektorer är inte smarta, de ser inte vad som rör sig, bara att det är tillräckligt stort och varmt.
 
Tack Troberg för snabbt svar! Kanske man skulle kunna lösa rådjursdelen genom att hitta någon detektor som enbart sänder 90 grader rätt ut från rörelsedetektorn (sett från marken) och att då sätta detektorn på ca 140 - 150 cm från marken så att djur kan passera under??? (Se bifogad skiss). Är det möjligt tro?
 
Eftersom jag själv träffat på farbror älg när jag gått och hämtat ved tycker jag det är ganska skönt att bli observant på att det av någon anledning lyser innan man kliver runt hörnet...
 
Jo, älgar är ju inte att leka med, dock har vi ytterst sällan älgar här inne i Bromma bland villorna. Det verkar som om älg inte riktigt trivs så nära storstan...
 
Du borde väl kunna testa att limma dit en skiva i underkant på sensor"glaset" för att skärma av nedåt?

Fin skiss förressten! :)
 
Tack!

Bra idé med skiva i underkant! Då gäller det väl bara att hitta en rörelsedetektor som inte reagerar på grenar som vajar i vinden eller kraftigt snöfall! Finns det sådana?
 
En ren IR-detektor reagerar ju på värmeförändring inte att föremål rör sig
 
Tack MMR! Jag är tyvärr inte så hemma på de olika varianterna av rörelsedetektorer! Dock tänker jag mig att jag skall försöka hitta något som ger så få fellarm som möjligt, och kan man, som mexitegel föreslår, skärma av rörelsedetektorn så att den bara indikerar levande varelser ovanför ex. vis 140 cm höjd över marken, så blir ju nästa steg att se till att denna rörelsedetekor ENBART löser ut för värmen/rörelsen från människor, och alltså inte sol/grenar/snö, etc.

Tror Du alltså att det "räcker" med en ren IR-detektor, eller finns det något slags kombinationsvariant som ytterligare skulle kunna minska eventuella fellarm? Vilket fabrik skall man välja om man vill ha väldigt hög kvalitet och som skall sitta ute och hålla i ur och skur?
 
En traditionell PIR (passiv infraröd) reagerar ju på en temperatur som diffar mot omgivningen och dess olika zoner, dvs det måste vara en skillnad på objeketet och omgivningen och förändringen måste röra sig mellan två eller flera zoner i pyro-elementet. En gren som svajjar bör ha ungefär samma temp som sin omgivning och är den långt bort så kommer den kanske inte ens röra sig inom flera zoner i elementet
 
Stort tack för det MMR! När jag nu surfade omkring på nätet i ett försök att hitta något, så tror jag att det kanske är en sådan här som skulle fungera. Om jag förstått det hela rätt så verkar den ha separata detekteringsområden en som är parallell med marken och en nedåt SAMT en inbyggd liten högtalare som kan sända ut ett meddelande man pratat in! Låter nästan för bra för att vara sant! Jag har även hittat den på en e-handelssajt i USA, men jag är osäker på om man kan få den att fungera i svenska förhållanden. Måste skicka ett mejl till Optex och kolla!

http://www.optex.co.jp/e/sec/outdoor/pir/vx402rec/index.html

http://www.optex.co.jp/e/sec/download/manual/english/VX-402_402REC.pdf

http://www.homesecuritystore.com/p-964-vx-402rec-optexs-outdoor-detection.aspx
 
Vi har haft en halogenstrålkastare med rörelsedetektor (typ en vanlig som man köper på Clas Ohlson för 150 kr) och den triggade på grenar och löv som rörde sig när det blåste mycket. Då hade vi dock ställt den på högsta känslighet.
 
Ja, och i mitt fall skulle både grannar och vi själva bli helt galna av ljus som hela tiden går på, så det är därför som jag försöker hita ett sätt att komma runt "falsklarm" p g a djur och rörelser från grenar och löv, etc. Det är möjligt att den där Optex-enheten kanske skulle kunna fungera?
 
AXS
Hej zeus_axel! Tack för tips, men, som Du säger, så är 13,5 kg lite för litet... Än så länge verkar alltså Optex-varianten mest lovande, och vad jag förstår av monteringsanvisningen så kan man koppla den i par och därmed enbart få ett larm om någon passerar BÅDA sensorerna, vilket ju ytterligare skulle minska falsklarm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.