Kommer bygga 1-plan med golvvärme och FTX.
Undrar hur jag ska göra med köksfläkten. Ganska öppen planlösning så jag vill ha ett bra utsug från fläkten.

Var ska fläkten göra av luften? Ska den återvinnas in i FTXen?
Inbillar mig att det kan vara värt att dra ut luften utomhus för att verkligen bli av med lukt än att snåla och köra med något kolfilter för att spara någon krona på uppvärmning eller skicka in i FTXen igen.

Hur ska man resonera och vad är bäst att göra?
 
Du skall inte koppla köksfläkten till FTX-systemet. Den kör du bara ut över taket, eller kolfilter då ... En öppen lösning med en frihängande fläkt är alltid besvärlig. Funktionsmässigt vill du ha en kåpa med stor uppsamlingsvolym men en snygg (?) modern kåpa har i princip ingen volym alls. Ju "sämre" kåpa du har desto större flöde behöver du för att det skall fungera bra.
 
Har bestämt mig för en fläkt ovan tak för jag gillar inte en massa ljud och oväsen.
Då blir det bara en tom fläktkåpa i köket och man slipper motorn.
 
Det låter en del i själva kåpan ändå men sätt en lång ljuddämpare mellan fläkten och kåpan så blir det säkert bra.
 
Allium skrev:
Det låter en del i själva kåpan ändå men sätt en lång ljuddämpare mellan fläkten och kåpan så blir det säkert bra.
Frågan är om det är ok med en ljuddämpare då jag misstänker det blir rätt smetig av allt flott.
 
Bosch och Siemens har en kolfilterfläkt annars som tar upp ca 90% av oset. Fläkt och modul finns från ca 5000:- och upp till hur mycke som hällst. Energimyndigheten har gjort tester på dessa och menar på att du sparar mera (förlorad värme) än vad kolfiltret kostar på ett år.

http://www.bosch-home.se/cleanair_module.html
 
Suhagg skrev:
Frågan är om det är ok med en ljuddämpare då jag misstänker det blir rätt smetig av allt flott.
Nja, håller du fettfiltret rent så är det ingen fara.
 
Det är ok, man rensar rakt igenom.
 
Tjoa skrev:
Nja, håller du fettfiltret rent så är det ingen fara.

Allium skrev:
Det är ok, man rensar rakt igenom.
Tack!
Trodde att ljuddämpare kladdade igen med tiden trots att man har ett fettfilter nere i kåpan.
Kanske ska bygga så att det i värsta fall går att bryta loss lite gips och komma åt ljuddämparen bara i fall att.
 
Får ett nytt 1-planshus hus i nästa vecka med öppen planlösning och vi har beställt FTX. Min åsikt är att inte alls blanda in köksoset ihop med FTXen utan köra ut det rakt ut så snabbt som möjligt med en enkel och effektiv fläkt.
Man kör den ju precis bara när man lagar maten å sen är den ju stängd.
 
Ytterligare en åsikt...:)
Kolfilterfläktar tycker jag inte om. Vi har en sån i lägenheten och även om vi byter filter luktar det i hela lägenheten när vi använder den.
Kolfilterfläkt blir det då inte för mig i alla fall i det nya huset.
 
thojak skrev:
Ytterligare en åsikt...:)
Kolfilterfläktar tycker jag inte om. Vi har en sån i lägenheten och även om vi byter filter luktar det i hela lägenheten när vi använder den.
Kolfilterfläkt blir det då inte för mig i alla fall i det nya huset.
Håller helt med. Men det är så olika hur man upplever lukt och ljud.
Små oljud och lukter kan jag lätt störa mig på.
 
thojak skrev:
Ytterligare en åsikt...:)
Kolfilterfläktar tycker jag inte om. Vi har en sån i lägenheten och även om vi byter filter luktar det i hela lägenheten när vi använder den.
Kolfilterfläkt blir det då inte för mig i alla fall i det nya huset.
Vad var det för kolfilter?
Första huset jag bodde i hade vanlig fläkt och den sög dåligt. Men vet inte om jag vågar dra alla vanliga fläktar över en kamm pga det ;).
 
Ja, det kommer jag inte ihåg. Det står Futurum på fläkten.

Naturligtvis är det så som du säger att man inte ska dra alla kolfilterfläktar över en kam men med min erfarenhet så är det i alla fall så och det känns i alla fall bättre att blåsa ut skiten än att samla på sig den i ett filter om man kan välja system från början. I lägenheten här i STO gick inte det utan det är kolfilter som gäller...
 
Det finns spiskåpor utan fläktmotor avsedda att kopplas samman med FTX. En förutsättning för att FTX ska vara effektivt är att huset byggs tätt med så lite luftläckage som möjligt, gärna under BBR norm på 0,8 l/s. Ett så tätt hus kan få rejält undertryck med en evakuerande spisfläkt som inte är sammankopplad med FTX-aggregatet. En lösning är att öppna ett fönster varje gång man ska använda spisfläkten (enligt mig en kass lösning), en annan lösning är att en kolfilterfläkt som inte är evakuerande (kass lösning) och en tredje lösning är att låta FTX-systemet ta hand om styrningen (bästa lösningen). Det sistnämnda sker genom att antingen öka på tilluftsflödet i FTX:en samtidigt som man använder spiskåpan eller att tillfälligt varva ner frånluften i FTX-aggregatet och låta spiskåpan agera frånluftsfläkt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.