Jag har en fråga om att använda sättsand i fogarna.

Jag ska lägga betongplattor 40*40*5 på en mindre gångväg. Jag har rätt bra koll på bärlager (0-18 kross) och sättsand (0-4 kross), MEN när det gäller material till fogarna är jag mindre säker.

Mina plattor har 3mm distanser så jag kommer att få 3mm fogar. Jag ser dock att många rekommenderar att använda 0-4 kross även i fogarna, då detta tydligen minskar risken för ogräs och myror jämfört med naturlig fogsand (0-2).

Men är detta verkligen en bra idé när fogarna är 3mm? Jag antar att jag kan lägga ut och sopa bort de stora stenar som inte får plats, men borde det inte fastna en massa stenar (de som är ca 3mm) mellan plattorna och riskerar inte detta att ställa till det (hindra tät packning och rörlighet t.ex.)?

Tänker jag helt fel här? Det hade varit smidigt att slippa köpa en tredje sorts sand...
 
Korvgubbe
Sådana plattor har jag lagt hemma hos mina föräldrar dikt an, alltså utan allt vad fogsand heter. Inga problem än och det är ändå ett gäng med år sedan. La ganska bra med bärlager på fiberduk som jag vek upp i kanterna och inte minsta antydan till glipor eller ogräs. Rätt eller fel enligt boken vet jag inte, men det har fungerat i praktiken.
 
Plattorna är dock gjutna med 3mm distanser så jag kan inte lägga dem dikt an...
 
Hej,

Jag håller med dig. Den större krossen går säkert bra vid bredare fogar. Men inte tusan ska du behöver sopa bort en stor del av sanden för att den inte får plats. Sedan kommer inte sanden packas rätt, som du skriver.
0-2 (eller 0.1-1.5) är en standardstorlek för fogsand och gör sitt jobb bra.

Mvh

Stefan
 
Vill du verkligen får det ogräsfritt så säljer stenfirmorna en typ av härdande fogsand (dyr). Den innehåller ngn. form av cement, men mjukas upp när den blir blöt. Så den fortsätter att packa sig med stenarnas eventuella rörelser. Men så fort det är torrt så blir den hård som en murad fog.
 
Hej,

Jag läste inte att du ville sättsand. Men det kanske var tanken? Håller med "hempularen" om att fogsand är bättre, men dyr. Men är det en mindre gångväg som skall fogas så hade jag lätt valt fogsand framför sättsand. Det tjänar du igen under åren när du slipper köpa massa medel och lägga tid på att hålla fogarna rena från ogräs.

Mvh

Stefan
 
Tack för svaren. Härdande fogsand menar ni alltså? Vanlig fogsand är inte att rekommendera?
 
Att den inte är att rekommendera är nog att ta i. Jag valde den härdande sanden på en mindre yta förra sommaren. Nog för tidigt att utvärdera om det funkar. Det var ca 10kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.