A
Mattläggarn och Paul Staffanstorp: Jag har anlitat runt 5-10 byggföretag/år runt om i Stockholm.
Om ni inte känner till så vet jag inte.

Här i Stockholm har konkurrensen varit extremt hårt gällande byggsvängen.

VI HAR HAFT dom priserna som jag nämner innan rot infördes, kan scanna in kvitton för att visa det
men kanske då får ytterligare påhopp.

Gäller oftast totalentreprenad företag inom snickeri bör tilläggas.

Hur som helst att man då skulle följt index och höjt motsvarar INTE det dubbla priset. Så ja jag tycker hantverkare överlag är riktiga halare till större del.

Om ni jobbar inom branschen så får ni ursäkta, kanske just NI är 100% kvalitativa människor som följer allt till punkt och pricka.

Då får vi alla konsumenter tacka för att det finns även såna.

Mvh
Achilleas
 
T
Men alltså allvarligt talat, precis innan ROT kom så fanns det absolut inga 190-240:-/tim, rent nonsens och särskilt inte i Stockholm där snittpriserna är högre än övriga Sverige. Det är en myt att "alla" firmor höjde timpriset med det dubbla när ROT infördes. Annars måste ju "svenssons" vara jävligt korkade då det månaden innan var halva priset.........och efter ROT infördes var det dubbla och ingen märkte något:wow:

Isåfall har du anlitat polacker eller estländare eller svartjobbare för att få sådana timpriser!
 
achilleas71 skrev:
För 3.5kvm, och ni står för all rivning själva samt i mitt fall skulle jag stå för hela materialkostnaden då jag själv kan avgöra "vad" jag ska ha i mitt badrum.

Finns det inte en chans på denna planet att det skulle ta 3 veckors arbetskostnad för detta.

Ta in flera offerter är säker på att ni kommer få tag i billigare, men som sagt NI ska stå för all materialkostnad ska ni säga.

Endast arbete, och om man bortser från rivningsarbetet på dessa 3,5kvm, så kommer det gå undan.

Långt från 3 veckor arbetskostnad, men alla dessa hantverkare som fuskar något extremt numera när ROT
avdraget införts.

Innan rotavdraget vara då fanns det timpriser på allt mellan 190-240:-/tim, nu när ROT finns då vill dom fortfarande ha samma timpriser som för samt HELA avdraget.

Så därför säger dom nu näe vi tar 420-500:-/tim, helt sanslöst med dessa arvoden som tillkom "efter" ROT.

Hur som helst, ska själv fixa ett badrum nu på 6kvm och fått in offert för arbetskostnad på 52.000:-
där även rivning ingår. (jag står för all material)

Mvh
Achilleas
Du yrar i nattmössan....

Som redan sagt i tråden så vill seriösa hantverkare använda material som dom är vana vid när det gäller byggmaterial, tätskikt etc. Kakel och annan inredning kan kunden själv stå för och det brukar ingen bry sig om bara man på för hand får reda på vad det är som man vet vad man har att arbeta med.

Sen skiljer inte många timmar på att göra ett badrum på 3,5 kvm golvyta jämfört med ett på 6kvm golvyta. Tvärtom är det oftast bökigare med små utrymme och det tar längre tid per kvm.

3 veckor (för 1 man) är inga konstigheter om man räknar in alla moment och olika hantverkskategorier det handlar om.

Ditt raljerande över fuskande hantverkare på grund av Rot orkar jag inte ens gå in på. Som någon skrev tidigare verkade ju prisbilden samma nu som för några år sen....
 
Tack tank77 och RobZombie för backupen, för precis så här är det och jag ändrar inte heller inställning förrän något annat bevisas svart på vitt...

Inte någon seriös hantverkare fakturerade timpengar på dess belopp utan då är det precis som tank77 avslutar sitt inlägg... ;)
 
Mikael_L
tank77 skrev:
Det är en myt att "alla" firmor höjde timpriset med det dubbla när ROT infördes. Annars måste ju "svenssons" vara jävligt korkade då det månaden innan var halva priset.........och efter ROT infördes var det dubbla och ingen märkte något:wow:
Och dessutom har vi den stora sektorn med upphandlade jobb, att vara UE till skanska peab m.fl.
Där går det inte att komma och höja några timpenningar bara för att det kommit ett ROT-avdrag för privatpersoner. Och man får säga vad man vill, men UE-upphandlingen sätter faktiskt prisribban på marknaden en hel del.

Jag har fått intrycket att timpenningarna mot privatpersoner inte har höjts mer än 20% pga ROT i alla fall, sedan ROT infördes.
Detta har jag dock väldigt lite koll på, men det är mitt samlade intryck av att ha läst vad skatteverket kommit fram till, vad jag vet att kompisar fått betala osv.
 
Redigerat:
Ja inte ens vi med 100-150 badrum/ år har haft så bra avtal före ROT att vi betalade runt 200 ink moms men då är vi inte heller intresserade av alla företag utan de som vi anser vara bra samarbetspartners
 
nilspyssling skrev:
Klingolle får jag ställa en liten fråga till dig som jag ändå antar handhavar ett antal skador som dessa årligen.

Är det enbart pga den vanliga gips skivans egenskaper att utveckla svart mögel som man har bannlyst den ( i stort sett )
Blir eventuell läcka mindre relevant bara för att det sitter en skiva som inte har dessa egenskaper bakom yttskikt?

Och hur ställer sig ni till en ev. skada om ni skulle komma till en fastighet tex. bostadsrätt och det läckt ner till grannar osv. men som följt regelverk tipll punkt och pricka men inte använt dessa kartong fria skivor?
Jag ska ge min åsikt men ska på förhand nämna att jag är färgad av att jag inte bara är teoretiker så en hel del håller inte med mig i min åsikt att gips egentligen inte är en tvärkatastrof. Med det sagt så följer jag reglerna om våtrumsskiva själv ändå då prisskillnaden oftast inte är så stor ändå pga ganska små rum oftast.

Rent krasst så är det kartonggipsets förmåga att utveckla svartmögel och pga detta påverka en skada i negativ mening eller fördyra skadeprocessen som gör att den blev bannlyst. Ett korrekt tätskiktat utrymme ger ingen skada pga kartonggipset.

Svaret på din fråga om hur kartonggipsets vara påverkar skaderegleringen är dock mer komplex. Om vi börjar från den teoretiska sidan så brukar aktsamhetskravet i villkoren föreskriva att branschregler skall följas annars kan ersättning nedsättas eller utebli. Däremot finns det oftast ett villkor som säger att det också krävs ett samband mellan skadeorsaken och det felaktiga utförandet för att neka ersättning helt. Skall man jämka ersättning skall detta göras i proportion till hur det felaktiga utförandet påverkat skadan.

Så i praktiken så skulle ersättningen bli 0 kr om man kan påvisa att skadan ej hade uppkommit om utförandet hade varit korrekt - detta är dock nästan obefintlig risk för.

Skadan skall ersättas minus 25 % nedsättning om gipset påverkat skadan så den är dyrare att sanera och ersätta. Eller ännu högre procent om skadan påverkats mer.

Det som gör det svårt är att försäkringsbolaget enkelt kan neka skadan direkt med hänvisning till felaktigt utförande och då läggs bevisbördan över på försäkringstagaren. Detta innebär att försäkringstagaren då själv får bevisa att skada hade uppkommit ändå och ej påverkats eller i vilken grad gipset påverkat. Det är en ganska svår process då få besiktningsmän vill ge så tydliga utlåtanden och antagen eller halvdana utlåtanden är väldigt svaga vid en ev förhandling eller ännu värre vid en process mot försäkringsbolaget.

I praktiken så är en vanlig skaderegleringsnivå att försäkringsbolaget ersätter för sanering, följdskador (minus ev åldersavdrag om följdskador innebär golv, köksskåp etc i annat rum) och återställande av badrummet till regelnivå(ibland sätts även våtrumsskivorna). Så får försäkringstagaren själv sätta skivor, tätskikt, ytskikt och möblemang
 
Redigerat:
Mikael_L
kinglolle skrev:
Rent krasst så är det kartonggipsets förmåga att utveckla svartmögel och pga detta påverka en skada i negativ mening eller fördyra skadeprocessen som gör att den blev bannlyst. Ett korrekt tätskiktat utrymme ger ingen skada pga kartonggipset.
Ja det där vittnar ju snickare och plattsättare om också.
Att när dom river gamla och väl nyttjade badrum med kartonggips, men inte river pga skada utan endast byte/uppfräschning så ser dom ofta inte den minsta lilla mögelprick. Så ett bra gjort badrum klarar sig alltså som regel bra med kartonggips bakom.

Men jag förespråkar inte heller användande av kartonggips. :)
 
Oj, vilken debatt det har blivit sen jag kollade sist. Kul! Vi har kommit fram till att göra allt själva utom golvarbetet (nya avloppsrör, brunn och gjutning och flytspackling av golv). Elektriker har vi inom familjen, så de ska hjälpa oss med den biten och kaklat har jag redan gjort flera gånger med gott resultat så det ska jag nog fixa själv. En sista fråga bara vad det gäller tätskiktet. Rummet ligger ju i en källare. Två väggar är betong väggar, en av dessa är isolerad med isodrän, den andra vetter ut mot ett kallförråd och är inte isolerad. Golvet har ingen isolering. Hur gör jag med tätskiktet? Ska jag dra tätskikt på hela den väggen som är isolerad med isodrän, men bara i duschområdet på golvet och den vägg som är oisolerad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.