Jag har täkt mig att kakla med skifferaktiga klinkers på en mdf skiva och använda som köksbänk. Eftersom fogen släpper igenom fukt så antar jag att man måste pensla på lite primer & gummimassa innan montering av klinkers. Är det något mer man bör tänka på när man gör en sån här grej?

Är det någon som har några bilder på ett liknande projekt?
 
Blir det inte väldigt "guppigt" att ha en kaklad arbetsbänk? Skärbrädan vicklar hela tiden... Skålar i porslin eller glas vicklar och risken finns att det slås flisor ur antingen skålen eller bänken... Svårt att hålla rent...
 
Jag ska välja ganska plana klinkersplattor och rätt så stora dessutom och vad det gäller krossat glas så är det nog lika stor risk om man har granitskiva el.l. tror jag.
Men jag tror det blir grymt snyggt tillsammans med mitt ljusa ekkök från Kvik som jag ska beställa imorrn :D
Kollade på valnöt från början till jag fick pris på det...ehh...crazy! 2800 spänn per meter och jag behöver 6 meter...jo tjena :-/
 
Guppigt blir det inte, det kan jag intyga, men det är klart att det är "guppigare" än en plan vanlig skiva. Vi har gjort vår bänkskiva alldeles nyligen och det vart grymt tjusigt tycker vi. Precis som förväntat.

Gubben min som gjorde det hela rekommenderar att du sätter en gipsskiva över mdf:en så att inte det rör sig och så att inte fogen spricker. Sen geggade han på fuktspärr och tätskikt, ett neongult klet. Efter det så var det bara att kakla friskt. Våra plattor är 10*10 svart-flammiga skivor. Har inte hunnit lägga ut biderna på hemsidan ännu, men är du intresserad så ska jag försöka...

Anna - som är mycket nöjd med sin bänkskiva!

Tillägg: La upp en liten bild lite snabbt på min sida, funkade dock inte att direkt länka men den ligger på min sida (se www i min profil) sen "under renovering", slutligen under "stommar". Hoppas du hittar dit.

Anna - åter igen...
 
Tack för svaret, jag hade nog glömt gips om inte du nämnde det. Jag såg bilden på köksbänken...urtjusig!
, men hur har ni gjort i framkant? Jag har nog tänkt mig en framkant på 6 cm i samma klinker med en kakellist i viket.
I demand mooore pictures! ;)
 
Jag tycker också det blev väldigt snyggt. Har själv funderat på denna yta för en 'flyttbar bänk'. Mer bilder önskas här också! :D
 
Anledningen till att det för tillfället inte finns fler bilder är att det inte är färdigt ännu. Men i framkant kommer vi sätta en ganska tjock trälist i björk, samma som luckorna kommer att vara. Anledningen till det och inte kakellist? Priset! Men jag tycker att det är jättesnyggt med dessa kakellister som viker sig över kanten liksom, men det brukar ju vara grymma priser på sådana.

Lovar att fler bilder kommer när det är klart!

Anna!
 
Vi har också kaklat, så jag bjussar väl på en bild...

040215-062.JPG

 
Jag har haft kakel på köksbänk.Det varade i 6månader tills vi slängde det och ersätte med vanl. bänkskiva.Det var väldigt "guppigt" och fogen har blivit äckligt av all fett! Nix! Det ska vi inte ha igen!
 
Skit i fogen är jag inte så rädd för med tanke på att jag ska ha grafitgrå fog och sedan ska jag dessutom behandla fogen med silicon...jag har gjort det i hallen med en ljusbeige fog och det fungerar super!
 
Nix skrev:
Vi har också kaklat, så jag bjussar väl på en bild...
det var SNYGGT!
 
Fogen är inte bara genomsläpplig för fukt utan även näringsämnen i vilka bakterier kan frodas. Kanske kan man fetta in fogarna men nån tung olja…?

plexi
 
fia_mstd skrev:
det var SNYGGT!
Tack!
Var lite rädd att bilden var otydlig, men den verkar ha gått att se...

Appropå skit och fett i fogen:
Rengöringsmedel och scothbrite funkar bra...
Tror inte att laminat- och träskivorna är helt underhållsfria de heller. Och det ligger nog mer på de ytorna än man vill veta...

Men tycker man att det "känns" ohygieniskt så skall man naturligtvis ta bort det. För vem vill känna att köket är ohygieniskt.
 
pleximaster skrev:
Fogen är inte bara genomsläpplig för fukt utan även näringsämnen i vilka bakterier kan frodas. Kanske kan man fetta in fogarna men nån tung olja…?

plexi
Det finns en speciell medel för fogarna som förseglar fogen.
Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag tror att jag såg den på Bauhaus.
 
vad lägger man mellan stommen och plattorna?/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.