Hej!
Jag hoppas på råd och hjälp från Er på detta forum... Vi har köpt ett hus på två våningar från 20-talet som ursprungligen var ett tvåfamiljshus med fyra kakelugnar och vedspis. Nu är endast en kakelugn kvar tyvärr. Planlösningen knepig både pga av att det varit ett tvåfamiljshus, samt pga att murstocken löper genom hela huset. Man måste t ex från hallen gå igenom köket för att komma in i vardagsrummet.

Jag skulle vilja öppna upp planlösningen, men samtidigt såklart försöka bevara 20-tals känslan. Går det överhuvudtaget att manipulera med murstocken? Ta upp en öppning i den t ex, och ta bort en del? Jag inser att man måste göra lika på båda våningarna, samt att murstocken troligtvis är bärande med tanke på husets ålder, och att den har betydelse för husets ventilation och inomhusklimat. Finns det något smart och skonsamt sätt att modernisera och optimera planlösningen?

Tack på förhand!
 
Du får nog lägga ut en bild på befintlig planlösning om du skall få någon hjälp.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
 
  • Gilla
Bikacapa
  • Laddar…
Tusan! Hur gör man när man addar bilder???
 
Se längre ned. Där står "Bifoga filer till inlägget".
 
Jag har ingen sån knapp, är min webläsare för gammal? Jag kan trycka på "infoga bild", men sedan måste man ange url, och det har jag ingen.
 
Du måste använda "utökad svarsruta" för att se den knappen.
 
Här är planlösningen!
 
  • planlösning bv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade velat flytta wc:n och slå igenom murstocken där.
 
puff puff... och tack på förhand...
 
Intressant ritning på murstocken som du bifoga.
Men det är så att en murstock är ingen bärande del av huset tvärtom den skall vara helt fristående nerifrån grunden och hela vägen upp om den är godkänd för användning som skorsten till eldstad. Du får nog göra en avvägning antingen riva hela eller inget tror jag.
 
Är den inte bärande ens på ett så gammalt hus? Går det att få upp nån slags rör till kakelugnen och en kosmetisk skorsten på taket om man river väck den ursprungliga murstocken?
 
skulle inte röra murstocken - mycket jobb och pengar för liten nytta.
"Kontor" kan ju omvandlas till en finare, större, möblerat entre med garderober, bokhyllor o dylik med öppning mot vardagsrummet. Man slipper gå genom köket till vardagsrummet utan att riva skorsten
gaia
 
Det där är ingen murstock, det är en hjärtvägg med en eller flera integrerade skorstenspipor. Och den är i allra högsta grad bärande om det är ett tjugotalshus. Golvbjälkarna på andra våningen är förmodligen fästa i ytterväggen och sedan inmurade i hjärtväggen. Bara just där det är skorstenspipor så brukar det vara avväxlat så inget trä kommer för nära en pipa.

Mitt tjugotalshus är byggt precis likadant, men med några dörrhål genom hjärtväggen, både i källaren, bottenvåningen och på övervåningen. I samtliga fall så är det avväxlat med balkar över dörrhålen som ligger i hjärtväggens riktning. På botten och övervåningen är det träbjälkar. I källaren har de tagit till mer rejält - där är det järnvägsräls inmurat i väggen över dörrhålen!.

Ska du ta hål i väggen så är det några saker att fundera på. Först och främst att det inte är några pipor just där du tar hål. Det är ju inte bara eldstadspipor i en sådan vägg utan troligen även ventilationspipor för självdragsventilationen. De kan milt sagt gå lite hur som helst, inklusive ett flertal grenar. Sedan måste väggen på sidorna av ditt tilltänkta dörrhål tåla att bära upp den balk som du växlar av med över dörrhålet - inga pipor alltför nära dörren heller alltså. Kan du bara uppfylla detta så ser jag inga problem att ta upp hål - det finns ju hus byggda på detta sätt som har hål i hjärtväggen "i orginal". Men utförande och dimmensionering ger jag mig inte på att föreslå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.