Vi bygger ett älvsbyhus med frånluftsvärmepump! Har smygfunderat på att sätta in en braskamin! Har hört att när man eldar i kaminen får pumpen spatt och skulle förbruka mer el än annars, detta tycker jag låter totalt fel! Någon med kött på benen?
 
Inget jag har hört iaf  :surprised:
Möjligen kan du få problem med undertrycket i huset och då få svårt att få fyr i brasan och att det ryker in, många får öppna dörrar och fönster bara för att få fyr ;D
rogge
 
För min del fungerar det skitbra med frånluftsvärmepump och braskamin, men man måste nog ha inomhusgivare till pumpen för att den ska reglera ner framlednings tempraturen. Sen är det väldigt bra för mysfaktorn och romantiken med braskaminen, ingen blir ju värst upphetsad av att titta på en frånluftsvärmepump i tvättstugan.
 
  • Gilla
gmange
  • Laddar…
En utmärkt kombination! På vintern använder pumpen mycket eltillskott. Detta kan man minska rejält genom att elda i kaminen. Men som sagt, inomhusgivare till pumpen är viktigt!
 
Sen är det väldigt bra för mysfaktorn och romantiken med braskaminen, ingen blir ju värst upphetsad av att titta på en frånluftsvärmepump i tvättstugan.
;D ;D ;D Men man vet aldrig.........  :-?
kommer ihåg när morsan fick en ny tvättmaskin i slutet av 1970-talet och vi satt och titta när tvätten snurra  :-[
rogge
 
  • Gilla
  • Haha
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att installera, värmetillskottet regleras av termostaten i resp rum. Innomhustermostat behövs ej.
 
Tänk på att du med stor sannolikhet måste ha extern lufttillförsel till din braskamin ioma du har en FLVP. Du har/skall bygga ett Älvsb-hus så då drar ni med fördel den extra tilluften i krypgrunden med spirorör.
 
bebben skrev:
Du har/skall bygga ett Älvsb-hus så då drar ni med fördel den extra tilluften i krypgrunden med spirorör.
Glöm inte att isolera röret. ;)
 
  • Gilla
Smeden80
  • Laddar…
Immo: Varför skall man isolera ett tilluftsrör i en kall krypgrund :-?
Det blir väl ingen kondens på det?
 
Några kommentarer:

- Vi har pelletskamin i kombination med frånluftsvärmepump, vi har bara haft på vinterläget (elpatron tillåten) under tre veckor i vinter. Funkar med andra ord jättebra.
- Om du har golvvärme är det svårt att få samma ekonomi som om du har radiatorer. Golvvärmen reagerar så trögt så det blir lätt för varmt.
- Du skall absolut ha tilluft utifrån. Det är slöseri att elda upp uppvärmd inomhusluft. Då slipper du också problemet med att frånluftssuget tar död på elden när du tänder.
- Röret i krypgrunden skall isoleras. Det är väl självkart att det blir kondens om du drar in luft med -10 grader i en grund som håller 6-8 grader varmt!
- Du bör ha en innegivare. Termostatvarianten fungerar inte. En värmepump skall för bästa ekonomi kombineras med termostater som står fullt uppskruvade, de slår alltså aldrig av även om det blir varmt av kaminen. (Skall jag vara ärlig har vi faktiskt ingen innegivare, men det blir ett himlans springande till pumpen för att sänka den manuellt.)
 
bebben skrev:
Immo: Varför skall man isolera ett tilluftsrör i en kall krypgrund  :-?
Det blir väl ingen kondens på det?
Kan det nog bli, vid olika väderomslag, men min är ingjuten i plattan. Det var det jag ville komma till, en förutsättning för att det skall funka, är att man hämtar luften utifrån. Jag har det så, och det funkar alldeles utmärkt med frånluften, trots endast utegivare. I vårt nybygge kommer jag att sätta ett frånluftsdon i taket framför eld-staden också, där det brukar vara som varmast. Säkert någon som har synpunkter på detta, men jag kan inte se något fel att slussa värme in i rörsystemet.
Vad är det för frånluftsvärmepump man väljer idag? är det Nibe 310 fighter eller....
 
saturnus2,
Det rekommenderas ej att ha ett frånluftsuttag vid/ovanför bras/pelletskaminen. Detta eftersom den varmare luften som sugs in där inte tillgodogörs effektivt av frlvpumpen.

Låt värmen spridas i hemmet och vandra till frånluftsuttagen istället. Då gör den mest nytta.

Om detta kan du läsa på NIBES hemsida.

För övrigt tror jag det är en klockren kombination med pelletskamin och frlvp. Det ska jag ha i mitt hus. Särskilt bra då man har golvvärme i plattan och den är trög. Då levererar pelletskaminen en kontinuerlig värme, jämfört braskamin som man tuttar på då man är hemma och sedan svalnar den snabbt.
 
Tack för info, det var det jag sökte.......
Kaminen vi har nu är en Handöl 10, funkar utmärkt, men svalnar ju ganska så omg.
Till vårt nybygge kommer därför att väljas en med stort värmemagasin typ Tulikivi, eller någon sådan.
Jag får kolla Nibes sida som du säger, men jag trodde frlvärmepumpen ville ha värme från t ex dusch, tvätt, disk.

Till Tedde vill jag föreslå, koppla ur elstegen och se om inte pumpens värme räcker.
Jag tror det kan bli lite hokus pokus med stryrningen, innan man fått till det med inställningen. Hörde också tidigt att man skulle ha en inomhusgivare, men jag har inte ändrat på något, (har endast utegivare och termostater i rummen) så nu funkar det.

Sorry, läste på lite bättre vad Teddes inlägg avsåg= jo det funkar bra en en braskamin ;)
 
Intressant läsning WeeBe, men får nog läsa om några gånger för att förstå. ;)
Det verkar som att när pannan får in varm luft så ökar även mängden inkommande uteluft? Jag trodde , att när pumpen går, och det gör den ju, när den kallar på värme/varmvatten, så är luftflödet konstant till det varvtal fläkten arbetar efter.
Nu är det inte så att luften i donet ovan spis är het, utan kan tänka mig det håller 25grader däruppe i taket= 3.5m upp.
I nuvarande hus finns tre armar på rörsystemet som går ihop strax innan frvpannan,
i nybbygget blir det ett rör från tak ovan spis och genom bad, dusch och tvätt, där också pannan kommer att stå. Inget från kök, då avståndet är långt och jag då får borra genom alla takbalkarna, se ritning. Kommentar.....

planlsning3.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.