Jag installerar IHC och ska ha skymningsrelä som ska styra fönster och utebelysning. Men vart har ni placerat reläet ? Riktning Öster och på husfasaden ?
 
Jag har placerat mitt i väster cirka 2 meter upp.
 
Tomtebo skrev:
Jag har placerat mitt i väster cirka 2 meter upp.
Ok tackar.
Varför denna placering ?
 
Vill att dom ska tända så sent som möjligt då solen ligger i väster på kvällen.

Höjden var lämpligt ur vägen men ändå på nåbar servicenivå.
 
Jag har mitt norrut utanför solens räckvidd på kvällen. Tror dock inte det spelar så stor roll var man har den eftersom man kan ställa in känsligheten så att den passar platsen.
 
T
Ungefär som med utomhustermostater, norr eller nordvästläge runt "huvudhöjd" mot husfasad. Undvik placering nära växtlighet som kan orsaka beläggningar på plastfönstret ( bör vara riktad snett uppåt eller rakt ut horisontellt ut för avrinningens skull vid regn+ ev fågelskit om den sticker ut tillräkligt). Solen står högt sommar-lågt vinter och om träd finns i linje med sensorns "öga" får man tänka på att ev lövverk ihop med mulet väder kan trigga sensorn.
 
Sitter i Öster c.a 4m upp på fasad ganska öppet. Öster för att jag vill tända tidigt och släcka tidigt (jag bor helt öppet på landet utan träd alls, så att så fort solen kommer upp är det ljust). 4m har jag för att det är samma håll som jag kör lite med bilen och traktorn och vill inte att de ska skugga när jag kör förbi.

Min sensor är av 'dubbel-typ' dvs två olika nivåer som triggas olika (både gryning/skymning och dagsljus/mörker). Jag har dock inte testat den ännu fullt ut, men det kommer väl... :D
 
Tomtebo skrev:
Vill att dom ska tända så sent som möjligt då solen ligger i väster på kvällen.

Höjden var lämpligt ur vägen men ändå på nåbar servicenivå.
Tackar det blir nog så jag placerar min också, jag har skog runt om huset förutom väster och söderut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.