1 307 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Nissan Sunny '90 - slut efter tändningslåsmeck?
Jag har en Nissan Sunny av 1990 års modell som jag råkade bryta av nyckeln i tändningslåset på. Var helt omöjligt att få ut den trasiga delen, och till slut fick kofoten och hammaren tjänstgöra. Körde ett tag med skruvmejsel direkt i tändplattan (heter den ens så?), och det fungerade ypperligt. Inom ett par månader ska bilen säljas, och jag inbillar mig att det är lättare att sälja en bil med fungerande tändningslås, och köper ett nytt på Mekonomen.
Då det är en riktig skruttbil så vill jag inte lägga ut några direkta summor på bilen, så det blev ett enkelt lås av generisk typ. Fick ingen dokumentation med låset. Personalen hittade helt enkelt ingenting. Låset har dock märkta anslutningsstift.
Från bilen till befintligt lås kom det fram fem olika färgade kablar. Det nya låset har fyra olika anslutningspunkter (men två anslutningar har två stift)! Tänkte att jag kanske kunde lura ut vad kablarna hade för funktioner med hjälp av min multimeter (jag är ruskigt inkompetent med både bilar och multimetrar!). Det visade sig vara ett dumt antagande.
Hade god hjälp av en bekant som påstod att det inte hade någon betydelse om jag drog ur en kabel från befintligt lås och vred på "nyckeln" (skruvmejseln) för att se vilka funktioner som slogs på, och sedan en i taget koppla ur en kabel för att se om någon ändrades. Lät inte så tokigt, men såg till att mäta fram vilken kabel som kom från batteriet först, och den fick alltid sitta i, på sin plats.
Kopplade ur en blå kabel, och då fungerade varken kupefläkten eller radion, så det var enkelt. Nästa kabel jag drog ur var en svart-grön. Då hände inte ett skvatt! Kopplade in alla kablar och kollade igen, men nu går inte startmotorn runt, och det kom en liten aning bränd lukt från motorrummet, och det verkar som om en säkring av kabel-bryggningstyp i motorutrymmet har blivit varm. Plasten har svettats, och det stinker lite av kontakten, men den är för övrigt hel efter en okulärbesiktning.
Så, efter hela detta inlägg kommer jag till slut fram till min fråga; är det någon som har en aning om vad som kan ha gått sönder? Kan inte förstå hur frånfället av den svart-gröna kabeln skulle kunna orsaka detta...
Då det är en riktig skruttbil så vill jag inte lägga ut några direkta summor på bilen, så det blev ett enkelt lås av generisk typ. Fick ingen dokumentation med låset. Personalen hittade helt enkelt ingenting. Låset har dock märkta anslutningsstift.
Från bilen till befintligt lås kom det fram fem olika färgade kablar. Det nya låset har fyra olika anslutningspunkter (men två anslutningar har två stift)! Tänkte att jag kanske kunde lura ut vad kablarna hade för funktioner med hjälp av min multimeter (jag är ruskigt inkompetent med både bilar och multimetrar!). Det visade sig vara ett dumt antagande.
Hade god hjälp av en bekant som påstod att det inte hade någon betydelse om jag drog ur en kabel från befintligt lås och vred på "nyckeln" (skruvmejseln) för att se vilka funktioner som slogs på, och sedan en i taget koppla ur en kabel för att se om någon ändrades. Lät inte så tokigt, men såg till att mäta fram vilken kabel som kom från batteriet först, och den fick alltid sitta i, på sin plats.
Kopplade ur en blå kabel, och då fungerade varken kupefläkten eller radion, så det var enkelt. Nästa kabel jag drog ur var en svart-grön. Då hände inte ett skvatt! Kopplade in alla kablar och kollade igen, men nu går inte startmotorn runt, och det kom en liten aning bränd lukt från motorrummet, och det verkar som om en säkring av kabel-bryggningstyp i motorutrymmet har blivit varm. Plasten har svettats, och det stinker lite av kontakten, men den är för övrigt hel efter en okulärbesiktning.
Så, efter hela detta inlägg kommer jag till slut fram till min fråga; är det någon som har en aning om vad som kan ha gått sönder? Kan inte förstå hur frånfället av den svart-gröna kabeln skulle kunna orsaka detta...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ahh, sorry. Missade att du skrivit det redan.
Men mitt tips är att se till att alla säkringar är hela och har bra kontakt.
Sedan tar du +matningen och kopplar till dom andra kablarna en och en för att se vad som går igång.
ACC-läget är väl vad som brukar vara radioläget på dom flesta bilar, men t.ex min cheva har ett fläktläge istället för radioläge.
Men mitt tips är att se till att alla säkringar är hela och har bra kontakt.
Sedan tar du +matningen och kopplar till dom andra kablarna en och en för att se vad som går igång.
ACC-läget är väl vad som brukar vara radioläget på dom flesta bilar, men t.ex min cheva har ett fläktläge istället för radioläge.
Googlade snabbt och hittade de här verkstadshandböckerna. Det verkar vara del 1 som gäller. Om det nu är rätt bil..
http://www.importworkshop.com/files/manuals/nissan/pulsar-n14-nx-b13-volume1.pdf
http://www.importworkshop.com/files/manuals/nissan/pulsar-n14-nx-b13-volume2.pdf
http://www.importworkshop.com/files/manuals/nissan/pulsar-n14-nx-b13-volume1.pdf
http://www.importworkshop.com/files/manuals/nissan/pulsar-n14-nx-b13-volume2.pdf
Kollade precis säkringarna i kupen, och de verkar alla hela.
Mätte även kabeln som jag misstänker går från batteriet till tändningslåset igen, och den verkar vara spänningslös (förutsatt att jag mätt rätt, mätte mellan kabel och chassi).
Mätte även kabeln som jag misstänker går från batteriet till tändningslåset igen, och den verkar vara spänningslös (förutsatt att jag mätt rätt, mätte mellan kabel och chassi).
Ja det är så man mäter, bara man ser till att man har bra kontakt mot chassiet.Fluxor skrev:
Har du testat att mäta alla kablarna?
Produkter som diskuteras i tråden