Y
Efter att ha upptäckt att kläder krymper i torktumlaren så är det dags att få upp lite torkställ på väggen.


Köpte ikeas rostfria modell, väl hemma sattes de inte upp då jag upplevde dessa som försmå. Övervägde att köpa ikeas kökshyllor som har längre och grövre pinnar, och flytta över dessa till torkstället.

Men... Det kanske är enklare att hitta något annat, färdigt.

Tips på de bästa vägghängda torkställen efterlyses. :)
 
S
allt kan du ju inte torktumla mest bara strumper och underkläder. och lakan. sen måste du ju läsa vad som står på.
många "vanliga" kläder får inte tumlas.

va för yta har du att hänga på? kan bara ha vägg hängt?
hade du lägenhet eller hus? kommer ej ihåg
 
Bästa och bästa, själv har jag kört med Ahlsells "A-collection" typ 1 som är 100cm bred och inte sviktar även om man hänger upp jeans och annat. Designmässigt är den tråkig men fyller som sagt sin funktion. Finns även extra konsoller så man flytta ut den till t.ex balkongen eller uterum till sommaren. Det får plats rätt mycket tvätt och känns stadig.
Vill man utnyttja utrymmet maximalt så är det bara att göra en själv, i min gamla bostadsrätt löste jag det genom att hänga upp en ram av rostfritt fyrkantstål och sedan spänna plastklädd vajer med lagom mellanrum - trots mycket tvätt så räckte den alltid till. Har själv torktumlare men använder den i stort sett bara till kuddar och täcken, allt annat hängtorkas. Ett tips för snabb torkning är att sätta en 120mm fläkt (typ dator/chassifläkt) som blåser från ena kortsidan vilket gör stor skillnad i torktid.
 
Y
Jag bor i villa, har reglat 2 rader i den långa väggen för kunna ha 4 stora vägghängda torkställ.
Har en avfuktare redo att suga i sig allt de blöta.
Har även köpt två utdragbara torklinor men är mest peppad att få upp ställ på väggen :)

Har funderat lite på ahlsells, varit lite orolig över att den ser så klen ut. Ikeas kändes bättre, om de nu inte vore för att bredden då men...

http://www.ahlsell.se/upload/acollection/Torkställning BRR789.pdf
 
Det är möjligt den ser klen ut, hittills har den hållt för min misshandel, tunga jeans och handdukar samt allt annat blandat utan att ge vika - är faktiskt lite förvånad hur pass stark den är.
 
S
har du ingen tvättstuga då?
då det är alltid skall tvättas så du väl något ställe bara för just det.

i vårat kontor/fikarum har vi tvätt möjligheter.
en sida med två tvätt och två tork.
på andra sidan har 1.2m(brett) med torklinor och så har vi en fin avfuktare.
 
Redigerat av moderator:
Y
SBH skrev:
har du ingen tvättstuga då?
då det är alltid skall tvättas så du väl något ställe bara för just det.

i vårat kontor/fikarum har vi tvätt möjligheter.
en sida med två tvätt och två tork.
på andra sidan har 1.2m(brett) med torklinor och så har vi en fin avfuktare.
Jo tvättstugan är färdigbyggd, långsmal, så själva gången ska få linor över sig och ställ på motsatt vägg till maskinerna. Kraftig avfuktare under en bänk intill maskinerna.

Men... fällbara stabila och kreativa väggställ vore käckt.. hittade ju bild på en ställbar i olika vinklar å så, även stativ ifall riktigt tunga saker skulle lastas, men det fanns inte att få tag i i sverige.


vad heter torkställ på engelska måntro?
 
S
tvattstalllning? hihi
 
S
får det vara krokar i taket?
rädd att ställningen skulle va i bara trä skulle den gå sönder.
jag spanar på en ställning i trä och metall. som är vikbar.
men vi har ju några finsnickare här. så dom har nog bättre förslag
 
Y
Ja det är extra reglar i kortsidorna för linor. och gott om glespanel i taket att sätta krokar i.
- Fast vad kan man hitta på med krokar i taket?
 
S
jag tänkte ställningen skulle hänga i krok från taket.

fast satt med gångjärn i väggen. sedan fälla ut och ha vajer till krokarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.