Har en 360P men har hittat ett sätt att bättre ta tillvara på värmen till huset.
Kvar är behovet för varmvatten.
Hur låg temperatur kan ledas in i FVP utan att funktionen/effekten blir för dålig?
(jag antar att avfrostnings tillfällena ökar med en lägre temperatur eller?)
 
Hej !

Kompressorn slår av om frånluften blir under 16 °C.
 
Hej!

Har också en Nibe 360P. Hur menar du då du hittat ett bättre sätt att ta tillvara värmen?
 
Jag lät en extern konsult räkna på uppvärmningsbehovet till mitt hus.
(Alltså behovet innan val av värmekälla/energislag)
Det framkom då att ca 40% av mitt hus behov av energi för uppvärmning (ej varmvatten) skapas av att frånluftsvärmepumpen tar i kall luft genom väggventiler.
Enligt konsulten ser det ut så här på de flesta nyproducerade småhusen idag.
Visserligen halverar pumpen det behovet men det blir ju lite "moment 22" utan väggventiler hade behovet inte varit så stort och behovet av en värmepump kanske skulle ifrågasats.

"- Genom att istället installera FTX hade denna del av energibehovet kunnat minska till ca 12%!!."
Att bygga om till FTX nu blir dyrare men går naturligtvis och då köra pumpen som en klassisk elberedare tillsvidare men det känns inte helt moraliskt rätt.
"- Komforten ökar och de positiva egenskaperna av ett nytt hus kommer till sin rätt fullt ut"
Kvarstår: varmvattenbehovet - vilket vi kan påverka med vårt beteende och val av värmeform. (solfångare, andra värmepumpar etc)
Detta hade gett oss en högre investering men en betydligt stabilare situation när det gäller framtida energiprishöjningar. Vi skall visst börja med energideklarationer av våra hus också. Personligen skulle jag hellre välja ett hus vars grundegenskaper ger lågt energibehov medan varmvattendelen är lite luddigare den delen är trots allt lättare att påverka.
Vad jag förtod av konsulten kräver även de nya byggreglerna denna typ av "vision" från husindustrin - mao om jag skulle byggt huset idag så hade inte jag valt en frånluftsvärmepump. Dessa fungerar ju dessutom inte särskillt bra enligt Folksams årliga skadestatistik !
 
Det här låter helt feltänkt. Du har samma ventilationsflöde med FTX och en flvp tar tillbaka mer värme än en FTX. En traditonell flvp på 2 kW har en avluftstemp på ca +5 grader. För att en ideal FTX ska ge lägre avluftstemp än 5 gr krävs en uteluftstemp på nedåt 20 minusgrader. Hur ofta är det så kallt? Om det är nollgradigt ute blir avluftstempen + 10 gr. En flvp på 2 kW sparar mer än FTX. Sedan finns ju Comfortzones frånluftsvärmepumpar på upp till 6,5 kW som sparar avsevärt mer än FTX.

Grovt räknat kan man säga att:
FTX sparar 5000 kWh/år
2 kW flvp 8000 kWh/år
5 kW flvp 15000 kWh/år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.