Är ett garagebygge bra eller pengarna i sjön vid försäljning av huset??

Hur tänker andra när de köper hus?
Får man tillbaka pengarna för ett dyrt garagebygge?
 
Redigerat:
Jag tror huset blir mer lättsålt, eg fler intressenter, om du har garage, men du ska inte automatiskt räkna med att få tillbaka pengarna.
 
Det beror på var huset ligger. I vissa attraktiva områden överstiger försäljningspriset produktionskostnaden (Tobins q-värde), och då kan man kanske få in ett garage i den kalkylen också.

Men oftast får du inte tillbaka vad du lagt på garaget. Om du lägger 200000 på ett garage och sedan hittar en köpare som absolut vill ha ett garage, tja, då kan ju han lika gärna köpa ett hus utan garage och själv bygga det för 200000, och dessutom få det precis som han vill ha det.
 
Hemmakatten
Jag tror att det helt beror på köparen. Det finns vissa köpare som absolut vill ha garage och dåär det förstås en fördel. Och sedan finns det andra, som min familj, som inte bryr sig. Vilken kategori köpare som är störst vet jag inte men gissar på de som inte tycker garage är absolut nödvändigt.
 
Garage i form av förrådsutrymme har nog dom flesta intresse av men att köra in bilen i är nog mer begränsat.
 
Ska jag tolka det som att generellt så är inte garage något som man är beredd att betala extra för på ett hus? Låt oss säga att det redan finns förråd och carport.

Stor risk för mycket pengar i sjön?
 
Ugglan skrev:
Stor risk för mycket pengar i sjön?
enl min mening...ja :) Om du inte behöver den själv ....
Reparera gamla skavanker, spika fast lister som har aldrig blivit av, måla väggarna vita så är det större chans att du får pengarna tillbaka vid försäljning.
gaia
 
harry73
Vi har ingen garage än, men planerar att bygga den någon gång i framtiden.
När vi fick huset värderad för 2 år sen, tyckte mäklaren att huset skulle öka ca 500 000 i värde om vi hade en dubbelgarage istället för ingenting.
 
Men om man själv vill ha garage då....

Intressant vad mäklarna säger... Fler bud på om man får tillbaka pengarna på ett garagebygge?
 
Redigerat:
Som många andra skrivit. Målgruppen ökar nog och större chans till fler intressenter och förhoppningsvis fler med i budgivning. Men att tro att det ökar jättemycket i värde totalt sett känns lite naivt.
 
Ett bra väl underhållet garage som har en del alternativa användningsområden kan mycket väl vara ordentligt värdehöjande. Om det är vinterbonat och kan användas som bostad åt tonåring innan de flyger för gott, som kontor och lager för en egen verksamhet, gäststuga eller mekargarage med gott om plats så är det nästan alltid ett stort plus vid värdering.

Men ett gammalt mörkt och dragit garage som dessutom är trångt är det ingen som vill betala extra för.
 
Det är klart att garaget skall bli fint. Men bara markarbete+platta går på många hundra tusen...

Betalar ni det extra för ett hus med garage? Det känns inte som någon gör det...
 
S
skulle hellre ha ett hus utan garage så jag kan bygga ett själv. har lite krav.
sedan är det ej säker att du får ut pengar för att du byggt garage.
 
Om det är ett dubbelgarage med full takhöjd i hela på minst 40-50 m2 skulle jag personligen vara beredd att betala betydligt mer för ett hus än om det inte finns något.
Vart lurad på det hus jag bor i nu och är tvungen att klara mej med ett för litet garage :(
 
När jag köpte hus fanns inget garage, köpte mitt hus på blocket och frågade säljaren varför ingen köpt det då de är bra läge och så, han hävdade att det var delvis avsaknaden av garage! Dock brydde inte jag mig i garaget såg ju möjligtheten att bygga ett.Så ja garage är en fördel skulle ja tro iaf , för dom som ej orkar/kan bygga ett!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.