Hej på er!
Funderar på gör mitt första husköp inom det närmsta, och det är många frågor som dyker upp och oroar, men jag har valt ut en särskild! Tegelfasader och i just detta fall mexitegel eller kalksandstensfasad.
Vad är era erfarenheter kring dessa? Förekommer det alltid sprickor i sådana fasader? I just detta fallet handlar det om ett hus från -70, och när jag går runt och kikar så ser jag sprickor (väldigt smala) i alla 4 hörn uppofrån och ner, dock inte genom grunddmuren utan endast i mexit. Är detta typiska frostsprängningar*?Är det någon skillnad på om sprickan går i zicksack eller rakt?
Precis i mitten under ett fönster har det uppstått en rak spricka ca 70 cm lång (ca 5-8 mm), i min värld är det ett konstigt ställe att det uppstår på om man tänker ur belastningssynpunkt. Syns inget invändigt, men det kan ju vara åtgärdat med nya ytskiskt och dylikt....
Här finns kanske är 7-8 sprickor totalt, är det mycket eller lite för ett hus från detta år?
Skriv gärna ner alla era erfarenheter med dessa fasader, har ni exempelvis bara fogat om och det har hållt? Svårt att få tag på mexitegel? Rivit och satt upp träfasad? Jag har alltid haft tron att tegelfasad är uteslutande det bästa om man tänker på minimering av underhåll.... skall man tänka om ? Många frågor men skulle bli otroligt tacksam för svar kring dessa funderingar...
Mvh Thomas
 
Har själv ett tegelhus och det första jag kommer att tänka på är sättningar.
 
din tegelfasad är bara ett skal som hänger på en trästomme.... som kan röra sej , upphängningen kan rosta och det orsakar sprickor. Skulle misstänka rostig upphängning snarare än frost som orsak men jag är ingen expert...
gaia
 
Mexisten är ju en snygg sten, det är dock en sten som är svår att få fäste i då den är massiv.
Den är alltså inte som en vanlig tegelsten med hål i som bruket kan rinna ner i och greppa om stenen. Det är tyvärr väldigt vanligt att det blir sprickor och stenar sitter löst på en fasad av mexisten. Kontrollera extra noga över fönster och dörrar.
 
Om jag tolkar er rätt så är det fullt normalt att det finns sprickor i en tegelfasad (skaltegel) och att man nog inte skall oroa sig nåt nämnvärt (givetvis skall de åtgärdas...... men men)
Fortfarande undrar jag varför sprickorna kommer ute i hörnorna, och om det finns någon skillnad på om sprickorna går lodrätt eller vågrätt zickzack eller rakt......
Har någon av er lagat era sprickor och fått det att hålla därefter eller skall man räkna med att få göra om detta på samma ställe vartannat år??
Mer erfarenheter önskas...........................
 
Ja, enligt besiktningsmannen vi hade när vi köpte vårt hus har alla dessa "skalhus" med mexitegel sprickor, ialalfall en på varje vägg, det gäller bara att hitta dem. Vår är vid badrumsfönstret, "bästa tänkbara stället" tyckte han, då ju huset är betongplatta på mark, "lika bra att ha alla fuktrisker på ett ställe". Två av våra sidor är träpanel, på den sista har vi garage utanpå tegelväggen.

Man skulle INTE försöka laga det, då får man en ny spricka nån annanstans kanske där det är värre.
 
Mexitegel (kalksandsten) är skör och vad jag lärt mig så beror sprickor i de flesta fall på att man använt för kraftigt bruk (för mycket cement). Små sprickor betyder annars inget. Det är bara ett estetiskt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.