Har ett pyttelitet duschrum med plastmatta som är fräsch men väggarna hemska. Jag skulle vilja få tätskikt och kakel på väggarna men behålla plastmattan på golvet, är det möjligt på något vis? På väggarna sitter nu våtrumsmatta som jag förstår måste rivas ner, men bakom lär det väl vara gipsskiva med pappersyta då huset är byggt 1974.
 
Allt är möjligt men det kommer inte bli godkänt från försäkringsbolagens sida om det skulle hända något sen och då anser jag det själv som bortkastade pengar på allt jobb och material.
 
Berätta vad som är problemet med försäkringsbolaget som du ser det? Golvet rörs inte och då har försäkringsbolaget inget att invända, men hur gör man med väggarna?
 
Du får en renovering som inte följer övriga branschregler främst gällande överlapp och utförande mellan fuktspärren på golvet kontra väggen.

Oavsett om du följer GVK med folie eller plastmatta som tätskikt för keramisk beklädnad eller om du väljer BKR och använder folie som tätskikt kommer du inte kunna få till en korrekt fuktspärr enligt reglerna. Då alla försäkringsbolag kräver att våtrumsrenovering skall följa branschreglerna så kommer du inte att erhålla något våtrumsskydd i villaförsäkringen.

Skall du följa BKR så är inte gamla kartonggipset godkänt för keramisk beklädnad så redan där får du ett problem. Fölker du GVK kan det gå bra men problemet med golv/väggvinkeln kvarstår

Du har dessutom en golvbrunn som inte är testad och godkänd (dessa kom efter 1990). Skulle badrummet karaktäriseras som uppiffat men från installationsår 1974 så kommer åldersavdrag mm göra att du ändå saknar något riktigt våtrumsskydd åtminstone för allt ytskikt, det är tom risk att man nekar även eventuella följdskador med hänvisning till att normal aktsamhet ej följts då badrummet är så gammalt.
 
Redigerat:
T
Det ska var reglat minst 45 cc på väggarna för kakel eller dubbelgips. Man får ej ha pappgips i zon 1, alltså i duschen och en meter ut.

Detta har försäkringsbolaget invändningar på.

Om du ska följa reglerna så kan du mycket väl riva ner väggmattan men du får istället för kakel sätta upp en ny väggmatta.
 
Har pratat med försäkringsbolaget ang golvet och så länge jag inte rör det så är det ok med gammal golvbrunn. Nuvarande matta går upp någon dm på väggen, men det är just skarven mellan nya och gamla jag är tveksam till. Känns omöjligt att byta väggskivorna utan att golvmattan uppvik kommer förstöras. Om jag rör golvet så måste jag ju bila bort golvbrunn och gjuta i en ny vilket gör det hela så mycket mer jobbigt
 
Sen kan man ju säga att det finns en anledning till att man måste byta gamla brunnar och en plastmatta från -74 är att räkna som slut nu.
 
Måla väggarna istället :)
 
Känns som du redan fått svaren och vad gäller byta golvbrunn så ska det alltid göras vid renovering om man ska följa branschreglerna vilket alla utom ditt försäkringsbolag tydligen rekommenderar en att göra. ;)

Byta golvbrunn är gjort på en förmiddag typ...

Men riva och göra om ett halvdant renoverat badrum tar bra mycket längre tid om det visar sig hända något kort efter man gjort vid allt annat och det är bra mycket mer kostsamt också. ;)

Känns bara dumsnålt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Känns som du redan fått svaren och vad gäller byta golvbrunn så ska det alltid göras vid renovering om man ska följa branschreglerna vilket alla utom ditt försäkringsbolag tydligen rekommenderar en att göra. ;)

Byta golvbrunn är gjort på en förmiddag typ...

Men riva och göra om ett halvdant renoverat badrum tar bra mycket längre tid om det visar sig hända något kort efter man gjort vid allt annat och det är bra mycket mer kostsamt också. ;)

Känns bara dumsnålt.
Försäkringsbolaget svarar på frågan beroende på hur den ställs. Tro mig jag har hört rätt "annorlunda" svar från handläggare men i vissa fall skadereglerare eller tekniker när de bara svarar på den direkta frågan men egentligen inte hjälper kunden utan bara skapar missförstånd.

Ja standardsvaret från försäkringbolaget är att villkoret säger att reglerna från insatallationsår gäller alltså om du inte rör golvet så är det reglerna från 1974 som gäller. Då fanns inga tester av golvbrunnar utan dessa kom efter förhandlingar och rent ut sagt bråk under 1987-1989 så att brunnar från ett visst serienr 1989 och framåt (alla utom ett fåtal Jafo då det fanns en hög sådana på lager och av misstag släpptes till försäljning ) är godkända från 1990.

Problemet som din kontakt på försäkringsbolaget missade att berätta är följden av att inte röra golvet men ge sig på väggen är att alla försäkringsbolag kräver att branschreglerna följs och detta blir inte möjligt med kakel på väggen i ditt duschrum.

Det går att med plastmatta, Fibo trespo eller ev med väv och våtrumsfärg få till ett godkänt tätskikt. Däremot gör du dig själv en tveksam tjänst eftersom ditt badrum fortfarande har vid ev skadereglering värdeår från 1974 vilket ger fullt åldersavdrag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.