Hej,

Jag håller på och skissar på elplaneringen till huset. Det blir otroligt mycket kablage då jag skall ha knx automation, takhögtalare, nätverk, motoriserade plissegardiner/projektor, kvällsbelysning på egen grupp, dimringsbara grupper lite överallt i den öppna planlösningen.

Hur brukar man gruppera leddningar i vp-rören för effektiv och korrekt dragning?
Jag vet att alla kablar i samma vp måste klara den med högst spänning.
Brukar man, om alla skall åt samma håll men tillhör olika dvärgar ta dem genom ett stort rör,
eller skall man alltid separera olika gruppers ledningar?

I så fall blir det mycket vp..
Har någon ett schysst exempel på elschema till en villa med knx och el som jag skulle kunna titta på vore jag jättetacksam
 
En grupp per slang är den gyllene regeln.

(En grupp = 1-3 faser, nolla, jord).

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
En grupp per slang är den gyllene regeln.

(En grupp = 1-3 faser, nolla, jord).

//Patrik
Tack för svaret,

Skall alltid en slang/rör vara kopplat till en och samma gruppsäkring. I knx-systemet så har jag t.ex. flera knx-aktorer som utgår från samma grupp. T.ex. om jag kör en gruppsäkring till ett sovrum.

Hela sovrummet s belysning skall kunna brytas via knx-systemet vid läggning. Om jag vill ha en dvärg på 10A för hela rummet så skall den separeras i all belysning som går via en knx-brytare. Sedan alla "vanliga" uttag separat. Dessa går inte via knx-brytaren. Sedan skall även vissa uttag i rummet vara kopplade till "kvällsbelysningen". Dessa går i sovrummens fall även genom samma knx-brytare som övriga belysning. Det betyder att jag har för varje sovrum åtminstone två 1,5 kvadrats ledningar. De kan väl planeras för samma vp-rör?

Men om jag istället från centralen har två st rum på rad som skall gå på två olika dvärgar, hur gör jag då? Måste de ändå gå i två olika 16 mm rör?
 
Det är lite mer komplicerat med KNX än vanlig el och jag är rätt så novis på KNX så det där frågeställningarna lämnar jag över till någon annan som kan det där bättre. :)

//Patrik
 
Jag brukar dra en slang med sju trådar (finns färdigdraget o 20 mm grov) till en takdosa i varje rum och där fördela trådarna. Det blir fast fas, nolla, jord, och möjlighet till 4 "tändtrådar", allt ligger naturligtvis på samma säkring. Räcker det inte till drar jag en slang till en apparat dosa (med det antal trådar jag tycker att jag behöver) för fördelning och även dom på en egen grupp. Då kan jag ha upp till 8 "tandtrådar" i rummet och det räcker i nästan alla lägen.
I taket sätter jag takdosor som är betydligt djupare än standard, likaså använder jag djupare apparatdosor.
Mitt råd till dig är att du tänker ut vilka "funktioner" du vill ha och skriver ned det, sedan tar du kontakt med någon som sysslat med KNX och får hjälp med att rita upp hela anläggningen, det är tyvärr inte så självklart som man kan tro.
Och det kommer att kosta betydligt mera än en "vanlig" installation, även om du gör allt själv och köper allt matr. själv. Oavsett vad vissa gör gällande, VET jag det då jag/vi gör både "vanliga" och KNX hus.
 
Raginglynx,

Jag planerar också knx i mitt hus. Vad innebär kvällsbelysning och varför lägger man den på egen grupp? Har själv bara tänkt belysning när jag planerat. Kanske har jag gjort det för enkelt för mig.
 
elmont skrev:
Jag brukar dra en slang med sju trådar (finns färdigdraget o 20 mm grov) till en takdosa i varje rum och där fördela trådarna. Det blir fast fas, nolla, jord, och möjlighet till 4 "tändtrådar", allt ligger naturligtvis på samma säkring. Räcker det inte till drar jag en slang till en apparat dosa (med det antal trådar jag tycker att jag behöver) för fördelning och även dom på en egen grupp. Då kan jag ha upp till 8 "tandtrådar" i rummet och det räcker i nästan alla lägen.
I taket sätter jag takdosor som är betydligt djupare än standard, likaså använder jag djupare apparatdosor.
Mitt råd till dig är att du tänker ut vilka "funktioner" du vill ha och skriver ned det, sedan tar du kontakt med någon som sysslat med KNX och får hjälp med att rita upp hela anläggningen, det är tyvärr inte så självklart som man kan tro.
Och det kommer att kosta betydligt mera än en "vanlig" installation, även om du gör allt själv och köper allt matr. själv. Oavsett vad vissa gör gällande, VET jag det då jag/vi gör både "vanliga" och KNX hus.
Tack för tipset. Anser du att man normalt sparar pengar rent material-mässigt genom att dra fler än man kanske behöver i stället för att dra till närmsta dosa och sen vidare med ev. minskat antal tändtrådar.

Jag har hyfsat klart för mig alla funktionaliteter och vad som krävs i form av både knx och andra enklare lösningar, även vad gäller programmering i fråga om knx. Jag har bara aldrig planerat förläggning och vet inte hur jag sparar in mest pengar material-mässigt. Det krävs rutin för att veta det, men jag får intrycket att mest handlar om att utföra arbetet på smärtfriaste sätt och hellre använda mera pengar på material, vilket i sig inte är så konstigt om man är fackman.

Just nu sitter jag och tänker igenom hur jag sparar in mest kabel och vp-rör.
Eftersom jag skall dra själv i samråd med elektrikern, så ser jag själva arbetstiden som försumbar. Det är mer materialet jag är intresserad av att kunna spara in pengar på.

Jag fick rådet av en vän som är elektriker att köra vp-rör för egen installation och ej halogenfria så att det är lätt att få till schyssta böjar.

Håller du med om det, eller blir det samma pris material-mässig med fördragen slang?
Och går de att dra om i nuförtiden relativt enkelt?

Vad gäller knx-prylarna är det helt klart mest ekonomiskt att köpa dem från tyskland. De ligger bra mycket lägre i pris än vad någon kan erbjuda i Sverige
 
jaso skrev:
Raginglynx,

Jag planerar också knx i mitt hus. Vad innebär kvällsbelysning och varför lägger man den på egen grupp? Har själv bara tänkt belysning när jag planerat. Kanske har jag gjort det för enkelt för mig.
Jag skall ha tak-spottar centralt i taket och sedan i de stora rummen spottar som mer är riktade mot väggarna. De två vill jag kunna dimmra separat. Då behövs givetvis varsin dimmerkanal för det.
Sedan vill jag även i hela huset ha "kvälls-belysning", dvs mys-belysning, eller belysning med ca 2000-2500K i ljustemperatur som inte belyser lika mycket som det skapar stämning.

Den behöver inte vara dimringsbar utan går helt enkelt igång av sig själv när det mörknar. Det kan styras på två sätt som jag ser det - antingen genom att knx-systemet är kopplat till en central mjukvara som hämtar information från internet om soluppgång och solnedgång - eller genom att placera ut en eller flera skymningsrelä beroende på om du vill ha en central styrning av det eller olika för olika rum/delar av huset.

Kör man med skymningsrelä är det billigaste sättet att köpa "vanliga" närvarosensorer som har inbyggt skymningsrelä och har potentialfira utgångar. Från det/dem drar du enskilda trådar till binära knx-ingångar som sedan kan styra ut strömmen till kvällsbelysningen. Det kräver givetvis att all kvällsbelysning som skall styras av en central knx-brytare i sin tur har en egen tråd från den.

I varje sovrum vill jag även kunna ha gå vakna/sov funktionalitet. Då krävs att all belysning, inkluderat kvällsbelysningen i fönstret släcks av en och samma knx-brytare. Eftersom varje sovrum endast har en kvälls-lampa drar jag enkelt ett skymningsrelä som ligger före den i schemat.

I mitt fall skall varje rum i huset ha åtminstone tre olika typer av belysningar som kan styras separat:

- Central takbelysning som agerar städbelysning och även kan dimras ned även för mys.
- Vägg och annan punkt-belysning som är särskilt riktad och av samma ljustemperatur som den centrala. Det kan vara t.ex. takspottar som belyser väggar, vägg-armaturer som belyser väggen så att man inte ser ljuset direkt. I sovrum är det t.ex. säng-lampa, skrivbordslampa och golvlampa. I badrum spegel-belysning.
- Den tredje är mysbelysning/kvällsbelysning. Mer likt "ljuslåga" i temperaturen. Behöver inte lysa upp mycket och är placerad framförallt i fönster, men även på andra ställen i rum där inte fönsterpartier finns för att ge ett jämnt och behagligt sken.

Sedan har jag även utebelysningen:
fasa-belysning,
stödmurs-belysning
trädgårds-gångsbelysning
träd och buskage-belysning
och uttag planerade för ev. jul-belysning
 
Redigerat:
Man använder med fördel en ljussensor som talar om för systemet hur mycket ljus det är ute, sedan kan man ställa in nivån när det ska lysa olika på dom olika aktorena separat. Man behöver alltså bara en sensor för alla olika nivåer man vill ha.
 
elmont skrev:
Man använder med fördel en ljussensor som talar om för systemet hur mycket ljus det är ute, sedan kan man ställa in nivån när det ska lysa olika på dom olika aktorena separat. Man behöver alltså bara en sensor för alla olika nivåer man vill ha.
Innebär inte det problem vid olika tider på året då det är olika mycket instrålning på de olika sidorna i huset?

I mitt fall hade det fungerat för allt utom sovrummen. Sovrummen skall jag endast ha en knx-brytare till för all belysning, oavsett om det är sån som skall vara kopplad till skymningsrelä eller inte. Där kommer jag behöva ett relä som ligger före i rummet.

Visserligen kostar nog ett skymningsrelä och en knx-brytare lika mycket, så då hade man kunnat ha kvällsbelysningen kopplad till en egen knx-brytare för varje rum. Det kan bli mer kabeldragning däremot.
 
Att styra belysning via soluppgång resp nedgång är rätt dåligt. Det kan vara mycket stor skillnad på hur ljust det är beroende på hur molnigt, snöigt mm. det är. Vi har där jag bor ett astronomiskt ur som styr vårt väglyse det tänder nästan alltid för tidigt eller för sent, inte om man se till solnedgång men om man ser till hur ljust det är ute. Jag tycker det fungerar rätt sådär. Inte alls lika bra som ljussensor/relä och tidur.
Har man nått "utrymme" som behöver en avvikande funktion sätter man bara en aktor till. Så visst, är det pengar som råder får man pluta på möjligheterna och vill man ha "allt" så kostar det en slant.
Som man brukar säga: man kan inte betala för en folkvagn och tro att man ska få en Mercedes.
 
elmont skrev:
Att styra belysning via soluppgång resp nedgång är rätt dåligt. Det kan vara mycket stor skillnad på hur ljust det är beroende på hur molnigt, snöigt mm. det är. Vi har där jag bor ett astronomiskt ur som styr vårt väglyse det tänder nästan alltid för tidigt eller för sent, inte om man se till solnedgång men om man ser till hur ljust det är ute. Jag tycker det fungerar rätt sådär. Inte alls lika bra som ljussensor/relä och tidur.
Har man nått "utrymme" som behöver en avvikande funktion sätter man bara en aktor till. Så visst, är det pengar som råder får man pluta på möjligheterna och vill man ha "allt" så kostar det en slant.
Som man brukar säga: man kan inte betala för en folkvagn och tro att man ska få en Mercedes.
Jo, jag har redan insett det :)
Riktigt mörka dagar, som vi inte helt sällan har i detta avlånga land, skulle man önska ha en viss kvällsbelysning igång och då fungerar det inte överhuvudtaget med styrning efter soluppgång och solnedgång. Därför har jag tänkt bara använda mig av ljus-sensorer. Vi får se hur jag löser det hela.

Fungerar den knx-sensorn du nämnde tillfredsställande även om det är olika delar av huset som vetter åt olika väderstreck som skall interagera med den?
 
Nu glider jag lite från ämnet:

Jag antar att dagens KNX-aktorer har en enda inkommande fas per aktor?

I så fall är de som gjorda för en ändring av elsäkerhetsreglerna.

Det jag tänker på är alltså det som idag är förbjudet men egentligen bara är lite mer svårförsteligt i centralen jämfört med idag:
att låta fas ett via 10A-brytare mata en KNX-aktor , och sedan låta den KNX-aktorn mata styrda apparater i flera olika slangar upp till apparatdosor på olika platser, men sedan låta obruten fas i dessa slangar matas från skiljda 10A-brytare från fas 2 och 3. På så vis skulle man kunna ha t.ex. kylskåp och diskmaskin på två egna 10A-brytare och dessutom mata tre KNX-styrda via en "sju-FK-slang" till köket, samtidigt som samma KNX-aktor också styr t.ex. badrumsbelysningen via en annan "sju-FK-slang" där två andra ledare i "badrumsslangen" matar t.ex. bubbelbadkaret och tvättmaskinen. Belysningen i badrum och kök lär tillsammans garanterat dra mindre än 10A om man inte är sugen på att ha värsta bandyplanbelysningen...

Var går egentligen formellt gränsen på vad som anses vara "allmänt kopplingar i central" och "grupp"?
Skulle man t.ex. kunna komma runt dagens regler genom att se en KNX-aktor som en slags "styrd fasskena" och sätta 10A-brytare både före och efter den, för att uppfylla (vad jag antar är) kravet på att ha egna brytare på alla faser i en grupp?

Jag inser att det är kanske inte jätteofta man råkar ut för att man vill ha mer än 2*10A obrutet i samma slangar som matas från en KNX-aktor, men antar att det lär hända då och då, speciellt om man vill optimera kabelåtgången snarare än att bara vanemässigt dra mängder av 3*1,5-FK-slangar...


P.S. en grej till trådstartaren:
Du kanske bör fundera på att också dra tv-koaxkabel? Trots att det finns halvdyra lösningar på att köra TV i TP-kabel så verkar det dels vara en lösning som bara kostar mer utan att ge så mycket bättre funktionalitet (för kostnaden för konvertrarna så kan man lika gärna dra både TV-koax och TP-kabel dit man med konvertrar bara tänkt en TP-kabel) och dels funkar TP-konverterlösningen inte för signalerna mellan mikrovågshuvudet på en parabol och en satellitmottagare.
 
Är det förbjudet med tändtrådar + fasta faser i samma rör i en 3-fas grupp idag?

Själv hade jag nog föredragit att dra de fast matningarna för sig själva. Det blir mer lättöverskådligt så.
 
Nej, men det där inlägget var mer rörigt än det smakar - vet inte vilka regler han vill "gå runt", och framför allt varför. Nu återgår vi till ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.