Hej!

Min granne har en stor björk i tomtgränsen där merparten hänger över min tomt och skräpar ner min uteplats. Om jag uppfattat det rätt kan jag ta ner allt som hänger över min tomt. Nu står trädet på grannens tomt men denna del av grannens tomt är avsedd för gångstig. Skulle jag kunna ta ner hela trädet då det står där det är tänkt en gångstig? Skulle jag kunna anlägga en stig på på den avsedda marken?

Tacksam för svar
CCG
 
Hur menar du att den delen av grannens tomt är avsedd för gångstig? Annars så har du väl rätt att ta ner det som inkräktar på din tomt så länge du först ger grannen en möjlighet att göra det först. Sen har jag för mig att åtgärder som kan ta livet av trädet även om det bara rör din tomt kan vara lite knepiga. Men om du söker på forumet så borde du hitta ett antal trådar där samma ämne diskuterats.
 
Om du får ta ner trädet och anlägga gångstig kan bara grannen svara på. Som jag förstått det får du kapa grenar som sticker in över din tomt efter att först ha meddelat grannen och givit honom chansen att göra det själv.
 
Hej och Välkommen.

Du skojar, eller hur?

Du kommer att bli polisanmäld, åtalad, dömd och befunnen skadeståndsskyldig. Bara trädet torde kosta dej ca 75 000 kr.

Kort sagt, det är ingen bra idé. Försök övertala grannen att göra det själv istället.

Edit: Avemo tänker och skriver snabbare..
 
Och varför skulle en del av grannens tomt vara avsedd för gångstig?
Det vet väl bara grannen själv eller skulle alla få använda hans gångstig..
 
Prata med grannen, och var överens innan du gör något. Det är situationer som denna som skapar rejäl osämja.

Mvh

Stefan
 
Troll?


/Vojma
 
vojma skrev:
Troll?


/Vojma
+1;)
 
Normalt sett brukar jag undvika att mata trollen, men det är ändå intressant att se någon som haft ett konto sedan maj 2007 debuterar och startar sin första tråd på det här sättet. Creds för att du klarat av att hålla dig så länge!

Hur som... Luktar gammalt troll...
 
Det KAN ju vara att det faktisk finns en detaljplan som säger att det ska vara en stig där?
 
mycke_nu skrev:
Du kommer att bli polisanmäld, åtalad, dömd och befunnen skadeståndsskyldig. Bara trädet torde kosta dej ca 75 000 kr.
Nåja. Polisanmäld, kanske. Men resten är inte så säkert.

En snubbe i grannskapet fick av vägföreningen i uppdrag att röja sly i dikeskanterna, tre meter in från vägkanten. Dessutom bara på ena sidan av vägen. Han gick helt fräckt in 10-12 meter på en grannes tomt - på andra sidan vägen - och sågade ner en jättestor asp som han sågade upp till ved.
Självklart blev han polisanmäld, men klarade sig i rättegången eftersom han var tysk och inte riktigt förstod instruktionerna - trots att han bott i Sverige i 45 år.
 
vojma skrev:
Troll?


/Vojma
Nej, ett troll vill väl inte ta ner träd?! Ju mer träd desto bättre tycker troll.
 
Om det är en sevitutsväg som du har rätt att bruka. kan du meddela grannen att du vill ha vägen röjd. Dock inte mer än de metrar som står i servitutet. Om grannen inte röjer det kan du röja vägen.
Dock du måste ha servituret fill din fastighet.
Du kan bli ovän med grannen vid en sådna tilvägagång.

Sådana servitut kan vara 200 år gammla och fortfarande gälla. vanlig brädd är 3, 6 eller 7,2 meter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.