Vad är rimlig tidsåtgång för snickare att göra det här: 1. Ta ner mellanvägg ca 5 meter längd mellan två rum. Det är gipsskivor på båda sidorna. 2. Sätta ny vägg på 1 meter där det idag är en öppning. 3. Ändra en innedörr från högerhängd till vänsterhängd. 4. Såga upp ett 80x80 cm hål i innervägg och sätta in ett inomhusfönster där. 5. Lägga i golvbräda i utrymmet där borttagen mellanvägg har stått. Det är allt. Har fått en offert på 80 arbetstimmar inkl tid för inköp av visst material (bygghandel finns 15 minuter bort)samt bortforsling av borttaget material (återvinningscentral finns 15 minuter bort). Tycker att det låter som väldigt mycket. Hade innan trott på max 40 timmar. Någon som erfarenhet och kan bedöma vad som är rimligt?
 
Låter sanslöst mycket. Jag som inte är snickare utan hemmafixare skulle nog kunna fixa det på 40 timmar...
 
Det låter väldigt mycket. Jag skulle tro att det som tar längst tid i ditt fall är hantering av rivningsmaterial och att bära in material. Så det som möjligen kan motivera tiden är om det är struligt med materialtransporter, typ lägenhet på 6e våningen utan hiss.
 
Det låter väldigt mycket. Det är fem moment, och om man tittar på vart moment så kan inget av dem ta mer än en dag. Även om det är aldrig så struligt att bära dit och dän material och skräp, så kan det i sig omöjligtvis ta mer än en dag.

Du får ta in fler offerter.

(Sen blir jag alltid lite förvånad när näringsidkare ska lämna pris i stället för att lämna ett pris lämnar en tidsuppskattning. Kunden vill veta hur många kronor det kommer att kosta, inte hur snabbt eller långsamt hantverkarna jobbar. Så offerten kanske egentligen är bra, om snickaren bara tar 150kr/h.)
 
Hmm...även om det spontant låter lite mycket så har man ju med tiden insett att det är våldsamt många fler moment än det som framkommer när man listar det så här...
Tex "att byta från högerhängd till vänsterhängd" innebär ju att antingen byta karmen eller att dels spackla, slipa, spackla, slipa, måla, måla över de gamla gångjärnshålen, fräsa ur nya, bättringsmåla flisiga kanter etc...vilket tar en hel del tid. Byta karmen innebär målningsarbete, spackling, foder etc...

Inomhusfönster: Såga, regla upp för fönster, montera, dreva, smyg, spackling, målning, eventuellt foder...

Lägga i golvbräda..att anpassa det snyggt tar en stund..ska den lackas eller oljas också tar det en stund..
Ska det inte lagas i taket efter mellanväggen också?

Hämta på bygghandel 15 minuter bort...räkna minst en halvtimme på plats med lastning, betalning etc..plus en halvtimme för körning, det är en timme totalt, minst. (Jag har 3 minuter med bil till bygghandlaren....när jag hämtar en ynka regel tar det minst 20 minuter totalt..hämtar jag med kärra som ska lämnas tillbaka tar det iallafall en halvtimme...)

Var ledig igår för att jobba extra på huset...hann med ungefär 40% av allt jag optimistiskt hade räknat med... nuförtiden gör jag tidsberäkningar som så att jag räknar på vad jag tror det tar mig i tid, sen dubblar jag det..och lägger till ett par dagar i väntetid, torktid, annat som kommer emellan etc...

Med det sagt, ta alltid in en jämförande offert...så kommer du sova bättre om nätterna:)
 
Jag förutsätter att TS menar vad han skriver när han skriver "Det är allt". Dvs det är snickeriarbete, inte spackling, målning etc.
 
Ja, jobbet avser snickeriarbetena som är beskrivna, inte målning, tapetsering etc efteråt.
 
Hmm..då är det lite mycket ja...

Hur är tanken med dörrkarmen, ska de byta den, eller bara fräsa nytt gångjärn..och ni/annan hantverkare spacklar igen de gamla gångjärnshålen? Och ska de montera fönstret i mellanväggen, och ni sätter foder/lister osv?
 
Redigerat:
Forbo skrev:
Hur är tanken med dörrkarmen, ska de byta den, eller bara fräsa nytt gångjärn..och ni/annan hantverkare spacklar igen de gamla gångjärnshålen? Och ska de montera fönstret i mellanväggen, och ni sätter foder/lister osv?
Om det är en någorlunda ny dörr så är det enklaste förmodligen att plocka ut karmen och vända den. Det kan till och med bli billigare att köpa en ny karm än att börja mecka med den gamla.
 
Omdragning el?
lägga en golvbräda? kanske måste byte hela golvet i ena rummet ?
 
Det kan ju var så att snickarn i fråga inte är speciellt "sugen" på jobbet??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.