Så blir det. Rivning och bortskänkning mot avhämtning.
 
Göran.W
Jag kanske kan hämta virket för jag bor inte så långt bort.
Min ved panna är inte så kinkig när det gäller ved.
 
En nära bekants brorsa skulle riva ett illa nedgånget 60-talshus med sin skotare. Han har en liten grusgrop på sin mark och där tuttade han på en liten hög och matade sedan på en grip i taget tills allt var borta....
 
snaggletooth skrev:
En nära bekants brorsa skulle riva ett illa nedgånget 60-talshus med sin skotare. Han har en liten grusgrop på sin mark och där tuttade han på en liten hög och matade sedan på en grip i taget tills allt var borta....
Frågan var vad man fick göra..........;)
 
Frågan är nog hur rymligt (miljö)samvete man har ;)
 
Göran.W skrev:
Jag kanske kan hämta virket för jag bor inte så långt bort.
Min ved panna är inte så kinkig när det gäller ved.
Långt till Ljungbyhed?
 
Göran.W skrev:
Jag kanske kan hämta virket för jag bor inte så långt bort.
Min ved panna är inte så kinkig när det gäller ved.
Men det är lagen. Du får inte elda målarfärg. Dessutom gör det dig till ett jävla miljösvin.
 
BigGitt skrev:
Så blir det. Rivning och bortskänkning mot avhämtning.
Och ska du göra rätt ska du göra en anmälan om rivning till kommunen.
 
haavard skrev:
Och ska du göra rätt ska du göra en anmälan om rivning till kommunen.
Just detta behövs inte. Har redan kollat med dem.
 
Jag hade ett hundra år gammalt boningshus som var insektsätet bortom räddning och bad brandkåren öva. De tuttade på med diesel på gamla madrasser och det blev en explosionsartad brand i bland annat asfaltmålad takpapp som svedde träden i närheten så att de dog och fick planteras om. En isolerad 400 volt kabel 15 meter bort smälte så att all el i området fick kopplas bort. Värmeutvecklingen gjorde att brandkåren fick använda allt medhavt vatten för att begjuta byggnader i närheten som inte skulle rivas.

Den enda förberedande åtgärden var att skorsten och skorstensstock hade rivits av mig till en meter under nock.

Det hade varit betydligt klokare att slå omkull huset med en lastmaskin och frakta bort resterna. Brandkåren tog 5000 kr för nöjet. Bonden hade kunnat göra det jobbet för ungefär samma summa med sin lastmaskin (detta var 20 år sedan) och detta utan risk för omgivningen. Bara ett nyplanterat träd kostade 4000 kr. Kostnaden för utbyte av elledningen kom aldrig upp eftersom jag kom överens med sydkraft om att ta bort all luftledning och ersätta med markkabel vilket jag fick betala för.
 
BigGitt skrev:
Just detta behövs inte. Har redan kollat med dem.
Visst har du/de rätt!!
(Förutsatt att det är en komplementbyggnad eller ekonomibyggnad.)

5 § För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid
1. rivning av en byggnad eller del av en byggnad som inte är

a) en komplementbyggnad, eller
b) en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring,
 
Ekonomi. Sant.
 
Allt utom rent trä betraktas som avfall/sopor. Sånt får man inte elda, inte ens i en liten majbrasa på gården eller i öppa spisen. Avfallshantering är noga reglerat.

Jag har för mig att bönder har dispens för att elda plastemballage till ensilagebalarna, annars var de tvungna att lämna det till återvinning. Men det är bara något jag har för mig.

Edit: Hade fel. ;)
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article214969.ece
 
Göran.W
BigGitt skrev:
Långt till Ljungbyhed?
Mmm en bit trode det var runt sjöbo för det är väl där du bor.

När det gäler elda plast till ensilage balar må det var förbjudet men det är inte miljö förstörande att elda det för det bildas bara koldioxid och vatten vid förbränning av poleyten. http://www.rullpack.se/bilder/produktblad sv.pdf
Men det är vettigare att återvinna det om man bara eldar det för kråkorna.
 
Nära Sjöbo bor vi. Fritidsstället utanför Ljungbyhed. Där vill vi bygga en stuga. Men boden står på platsen. I år tänkte vi komma igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.