Nu får jag byta nick, för nu har jag villa! (Hus i alla fall, "villa" är visst en rätt specifik byggnadstyp egentligen, mycket flottare än min lilla kåk.)

Kåken är gammal, typ 100 år, och givetvis ganska taskigt isolerad. Främst är det golven på bottenvåningen som är kalla, det är en liten luftspalt ovanför den gamla spånisoleringen och det är så lagom roligt att ha lagervis med mattor för att slippa gå med skor inomhus. Nu har brorsan tipsat om att polyuretanskum ska vara bra att isolera med. Antingen kan man borra hål uppifrån (synd på golven som jag ville behålla), eller underifrån (krävs då att man kan komma in under krypgrunden, vet inte om det går) där man tar bort all gammal isolering och sprutar skum direkt på golvbrädornas undersida.

Ev kan det bli tal om att isolera även vissa väggar med skum, och jag har inte kollat hur väggarna är uppbyggda men kan väl anta att någon diffusionsspärr finns det inte. På vinden ligger bara spån, ska jag byta det mot diffusionsspärr och ny isolering behöver jag nog även fixa bättre ventilation i sovrummen.

Huset funkar ju hjälpligt som det är, både krypgrunden och vinden luktar friskt och fint och efter att ha hört skräckhistorier om hur folk renoverat på sig mögel är jag lite skeptisk till att ändra för mycket. Något måste i alla fall göras åt de kalla golven.

Nu till frågan: hur är det med miljö- och brandskyddsaspekterna på polyuretanskummet? Och hur funkar det ihop med husets gamla material?
 
Du kanske kan piila bort golvsocklarna och borra hål där. Försök leta på var bjälkarna går, och borra två hål mellan varje bjälke. Sedan sprutar du in skum där som ska täta mot golvdraget. För det är just problemet att spånet med tiden sjunkit ihop och det bildats en liten luftspalt mellan spånet och golvbrädorna. Där rusar kall luft in och letar sig upp i väggar och in i huset via springor och otätheter. Får du tätt efter ytterväggarna, så gör det inte så mycket att det är lite dåligt med spån på resten av golvytan. Ett tips när du ska spruta skum i dessa små hål. Se till att du får ner lite vatten först, för skummet expanderar med hjälp av fukten och spånet i bjälklaget är förhoppningsvis mycket torrt. Är det för torrt så expanderar inte skummet, och då går det åt många flaskor och dessa är dyra.

Spruta med skum på det här viset har fler fördelar. Man blir av med mössen, för de gillar inte skummet.

Beträffande miljöhänsyn och brandskyddet. Sika har ett skum som är miljövänligt. Brandmässigt så brinner nog spånet lika bra, skummet är ju inte på något vis självantändande.

Lycka till: Tartan
 
Trodde man hade gått i från skumma löningar  ;)

nja.. det var väll så att det är svårt att få skummet att leta sig in överallt..

Dom som har skummat tex golv & väggar har senare upptäckt när man rev väggen,golvet att skummet hade missat stora ytor..

Men det har kanske blivit bättre på den fronten nu?

Själv tror jag det är bättre att spruta in lösull (inget man gör själv).
typ detta
http://www.ekofiber.se/Default.aspx?tabindex=1&tabid=173

Dom har även en reklam film där man kan se själva förfarandet
http://www.ekofiber.se/Images/Ekofiber.wmv

o nej jag jobbar inte på Ekofiber  ;)
Det finns andra som jobbar med samma konsept..
tex:
Thermoträ (http://termotra.se/) har även för Golvbjälklag för krypgrund..!

Jag TROR dessa lösningar är bättre änn skum..  :)
 
Tartan, tack för ditt svar! Pilla bort golvsocklarna kan ju vara en idé, och visserligen visste jag att skummet behövde fukt för att härda men att det behövdes för expansionen också visste jag inte.

Beträffande brandsäkerheten tänkte jag främst på om det bildas giftiga gaser, det brukar ju vara röken som dödar och inte elden. Spån brinner ju ganska rent, men jag vet inte vad som finns i skummet. Fast i första hand är det väl lösöret som ger de giftiga gaserna och det lär brinna innan väggar och golv gör det.
 
Tack Per-Erik också, ska kolla länkarna.
 
Här är en annan tråd som berör ämnet...

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50426/2#2



Spontant känner jag mig tveksam till att lösull kan vara så värst bra för minska golvdrag. Rimligen borde man behöva packa ihop lösullen rätt ordentligt för att åstadkomma bra tätningseffekt (vilket borde minska isoleringsförmåga). Dessutom kommer ju också isolerförmågan gå ned när "draget" blåser in i lösullen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.