Jag ska (låta) renovera badrummet i vårt fritidshus. Idag är där våtrumsmatta och -tapeter men jag funderar på att ha klinkers och kakel. Huset används framförallt sommartid, men är alltid uppvärmt till ca 10 grader vintertid, så det bör inte vara några problem med att det blir för kallt.

Det jag framförallt undrar över är vad som krävs av befintligt golv? Måste det vara betong?

Tar tacksamt emot tips kring detta och även övriga fritidshusbadrumsrenoveringstankar!
 
En bra start kan vara att läsa några av dom hundratals trådar om att sätta klinker i badrum i badrumsforumet.
 
Tack, jag har läst ganska många, men tycker inte jag hittar någon som behandlar golvet/grunden i fritidshus. Du kanske har något tips på tidigare tråd?
 
Eftersom du håller huset varmt året runt så spelar ju det ju ingen roll om du klassar huset som fritidshus eller bostadshus.
 
Om du skall göra om och inte har tanke på att använda försäkring om det SKULLE hända något, så kan det ju vara att följa byggkeramiksrådets bransch regler så gått det går.
http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler%20web%202011.pdf
Det en skall tänka på i alla fall, är att om du skall byta från plastmatta till kakel, så måste reglarna i golvet vara på 300cc mått efter dagens "Lagar". Det är något du måste ha i bakhuvudet i alla fall.
 
Skulle inte välja bort golvvärme, även på sommaren så kan det vara skönt med ett ljummet golv när regnet står som spö i backen ute.
Sedan måste du beskriva din nuvarande konstruktion för att komma vidare och få rätt råd.
 
Även om du håller uppvärmt så kan ju säkringar gå av okänd anledning. Och går det då några dagar utan att någon ser till det så kan det frysa. Så om du inte är där ofta och regelbundet så borde du ha en köldsäker konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.