Finns det någon regel vad gäller utsprång vid takfoten jämfört med överhänget på gavel? Bygger i Skåne och har i åtanke ett kortare överhäng. Vill givetvis få symmetri. Huset är 2-plans med 34gr takvinkel.
 
Har tyvärr ingen kännedom om det finns några arkitektoniska tumregler. Men jag kan konstatera att det varierar mycket på befintliga hus. Det finns hus (från färdiga tillverkare) med lika taklutning och takfotsöverhäng som har väldigt olika gaveltaksprång. Det byggs ju även en del hus utan takpsprång överhuvudtaget.

På ett klassiskt svenskt sadeltak känns det i mitt tycke som om minst 40 cm utsprång behövs, ibland mer. Men det beror ju lite också på storleken på huset/taket.

De skånska korsvirkeshusen som kanske är din förebild, hade väl ganska små språng såväl på gavlarna som på långsidorna (om jag minns rätt från min tid i Skåne).

Sedan är det även en liten avvägning mellan estetik och funktion. Det är bra för huset med ordentliga språng.
 
Visst är det en fördel med lite större utsprång, men tanken med att ha ett mindre utsprång är dels att följa den skånska stilen och dels för att "krympa dimensionerna" så att huset förhoppningsvis får en känsla av att vara mindre än det är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.