Hej!

Jag har funderingar på att ersätta mitt eternittak med något annat lämpligt material. Flera tecken tyder på att det kan vara aktuellt att ersätta det nuvarande taket från slutet av 50-talet. Det är vågformade eternitplattor, lagda utan något undertak. Inne på vinden ser man alltså eternittaket direkt utan något underliggande skydd.

Den aktuella byggnaden är på 64 m2 och taklutning är enligt bilden. Inga konstigheter i övrigt på taket, förutom skorsten.

Det finns långtgående planer på att bygga ut huset. Detta ska jag ha i åtanke vid beräkningen.

Nu till frågorna!

Vad är lämpligt att ersätta eterniten med?

Vad kan en sådan affär gå på, alltsom allt med material och takläggare?

Tack på förhand!

/Magnus
 
  • DSC08344 kopia.JPG
Kolla upp fibercement.
tex:
http://www.ivarssonsverige.se/ivarcem-600R-9975.aspx

Vi har det på ett stall och det funkar bra! (heller inget undertak, utan detta är skruvat med ca cc50cm och det är genomtrampsäkert)
Ca kostnad 2009 för ca160kvm var 50tkr för takskivor och nock, läkt 45x70 ca 2500kr. Jobbet får du själv räkna på eller ta ett par offerter.

Edit: Tänk på att gammal eternit inte är något man handskas med själv!

Mvh
Thomas
 
Varför byta det om det fungerar?
Plåttak skulle jag säga, kan även läggas direkt över eterniten på läkt.
Annars, råspont alt plyfa, underlagspapp på det och sen valfri lätt takbeklädnad.
/Kent
 
Tack för dessa svar!

Vilket material är lämpligast att välja, om man dessutom planerar en utbyggnad av huset? Tegel eller plåt?
Någon som kan ge en grov uppskattning vad det skiljer i pris mellan dem?

/Magnus
 
Läste genom garantivillkoren för Ivarcem-skivorna då vi funderade på dessa plattor till ett tak.
Enligt återförsäljaren är det 15 års garanti på plattorna.
Men det gäller att läsa villkoren....
Måste säga att detta var ett av de värsta undantagen jag någonsing läst. Är det ens lagligt att marknadsföra produkten i Sverige med 15 års garanti om man måste installera produkten utomlands?
En skärmdump av garantibestämmelser som betonar att garantin endast gäller för produkter använda i Danmark.

Ur dokumentet "Garantibestämmelserna Tak"
https://etexnordic.se/roofing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.