Hej,

har en fråga; min byggare räknar full timlön för restiden (som är ca 2 h per dag t o r, blir 8 h på 4 man...). Jag är jättenöjd med deras jobb men är detta verkligen i linje med praxis? Självklart betalar jag även körersättning. Är det någon som har en uppfattning om hur mycket denna ska vara per mil? Samt som sagt vad som är rimligt angående restidsersättning?

Buggaren
 
Det där skulle ni gjort upp innan, f-n vad drygt...när är de där på morgonen och när åker dom hem?
 
så vissa dagar blir ju i så fall väldigt mkt restidsersättning relativt sett...om man jobbar 6 h och reser 2 så blir det ju inte så effektivt...jag blev faktiskt lite paff, hade nog ö h t inte tänkt mig detta....fast vet ju som sagt inet vad som är praxis....

Fast vi kommer nog överens i o f s så det löser sig. Men i alla fall. Jag vill ju göra rätt för mig, men frågan är vad är rimligt....?

Buggaren
 
Det beror ju lite på hur stort projektet är tycker jag.
Är det ett projekt som pågår en längre tid, mer än en vecka så är ju arbetsplatsen där man börjar dagen dvs 0700.
Är det ett mindre projekt så börjar man vid firmans utgångsplats och tar sig ut till kunden på dennes tid.

Men fyra man låter som ett större projekt och då tycker jag ej att det är rimligt att kunden betalar någon restid, då är man på plats hos kunden 0700. Fast å andra sidan så är 1 timmes restid ca 80 km ifrån utgångsläget så det bästa är nog att göra upp det på förhand. :)
 
Att ta full timtaxa för restid är väl få som tycker är rimligt. Halv timtaxa eller 0,75 är ganska vanligt.
 
En del anser att restiden skall vara billigare, men gubbarna skall ha lön även för den tiden och deras lön är inte lägre bara för att de sitter i bilen. Om de inte reser innan 7 eller efter 16.

Jag anser att restiden ska vara samma. Men jag anlitar iofs aldrig hantverkare och jobbar på ett service företag. Dock ej som tekniker/hantverkare, så jag borde egentligen hålla käften :p

Min poäng är densamma oavsett vad jag hade jobbat med, personalkostnaden är densamma oavsett om man sitter i bilen eller om man drar en kabel ... Däremot stora byggen så brukar man börja och sluta arbetsdagen vid bygget och således blir det ingen restid, jag har dock ingen aning hur man gör när det är långt hemifrån. Jag är ju trots allt bara en kontorsråtta som inte är inblandad i den dagliga verksamheten :D
 
ja...det är ett större bygge...själv har jag aldrig fått någon ersättning för den dryga timme per dag det tagit mig att pendla fram o tillbaka till mitt arbete....men kanske det s´ka ses annorlunda när det gäller hanterkare? körersättning tycker jag är självklart, dock.
 
T
Hade bara betalt för körersättning och då ska dom vara på plats kl.7 och sluta kl.16.00!
 
sepani skrev:
ja...det är ett större bygge...själv har jag aldrig fått någon ersättning för den dryga timme per dag det tagit mig att pendla fram o tillbaka till mitt arbete....men kanske det s´ka ses annorlunda när det gäller hanterkare? körersättning tycker jag är självklart, dock.
Fast har du ena dagen 1 mil och nästa 9 mil till jobbet? Jag diskuterar inte resa till och från jobbet varje dag, ofta så utgår de ifrån kontoret och resan dit är/ska inte vara inblandad i kundens debitering.

Alla får själva stå för sin resa till och från arbetsplatsen. Om de sedan har avtalat att arbetsplatsen är bygget, då är det resa till och från jobbet som hantverkaren själv får stå för. Och så är det ofta vid stora entreprenader. Sedan får den anställde göra avdrag i deklarationen för resor till och från jobbet.

Hur resor ska debiteras måste man förhandla om innan jobbet påbörjas. Har hört alla möjliga skrämmande varienter av resdebitering. Allt ifrån att det ingår i timdebiteringen, till att man lägger på 100 kr i timmen i "bilkostnad". Helt sjukt hur debiteringen kan gå till. :confused:
 
sepani skrev:
ja...det är ett större bygge...själv har jag aldrig fått någon ersättning för den dryga timme per dag det tagit mig att pendla fram o tillbaka till mitt arbete....men kanske det s´ka ses annorlunda när det gäller hanterkare? körersättning tycker jag är självklart, dock.
Fast det beror ju lite på varför de har så långt till dig också... om du ville ha dem fast
de är utanför sitt arbetsområde så är det väl mycket rimligt att du betalar för deras tid oavsett de sitter i bil eller inte (om inget annat avtalats innan) för annars kanske de inte var intresserade av jobbet överhuvudtaget

Men om de har ett så stort arbetsområde och typ annonserar med det så är det ju en annan femma, och borde isåfall klart o tydligt presenterats för dig i samband med offert
el dyl, annars tycker jag inte du ska behöva "veta" att dessa reskostnader tillkommer
och påtala det isåfall till dem så fort som möjligt
 
sepani skrev:
ja...det är ett större bygge...själv har jag aldrig fått någon ersättning för den dryga timme per dag det tagit mig att pendla fram o tillbaka till mitt arbete....men kanske det s´ka ses annorlunda när det gäller hanterkare? körersättning tycker jag är självklart, dock.

Som vissa redan sagt så är det ju så att hantverkarens arbetsplats är där företaget har sitt kontor/verkstad etc. och inte diverse privatpersoners hem som kan ligga utspridda lite varstans och variera vecka till vecka.

Alltså ska hantverkaren infinna sig på sin arbetsplats när han börjar arbetsdagen och kostar då lön från han är där och vem ska betala detta om inte respektive kund...? :confused:

Dock tycker jag det är fult att debitera full timtaxa för fyra stycken så som jag tolkat att det varit i detta fallet då timtaxan oftast innefattar t.ex verktyg, maskiner och diverse andra omkostnader som företaget har också.

Om ett företag jobbar mestadels med större byggen eller gör jobb under längre perioder på byggen så har de oftast en deal med sina anställda om att de ska vara på dessa arbetsplatser när arbetsdagen börjar och behöver således inte infinna sig på firman innan och då blir det annorlunda men med större menar jag inte en normal renovering i en privatbostad som kanske pågår under några veckors tid på sin höjd utan som sagt på större byggen där man kanske huserar under ex. antal månader innan man flyttar till ett annat bygge där man är i ex. antal månader och dessa ligger inom företagets närområde.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Som vissa redan sagt så är det ju så att hantverkarens arbetsplats är där företaget har sitt kontor/verkstad etc. och inte diverse privatpersoners hem som kan ligga utspridda lite varstans och variera vecka till vecka.

Alltså ska hantverkaren infinna sig på sin arbetsplats när han börjar arbetsdagen och kostar då lön från han är där och vem ska betala detta om inte respektive kund...? :confused
Även om jag inte tycker att det är helt orimligt att betala för restid, så haltar ändå resonemanget en smula.

De år som jag arbetade som anställd på olika företag i Sverige och utlandet fick jag aldrig någonsin betalt för restid utanför ordinarie arbetstid. (Däremot fick jag löneavdrag när jag stämplade ut kl 15 en fredag innan en treveckors resa som började på lördagen. :x)

Den tid jag hade chefspositioner och betalt därefter är väl inte orda så mycket om, men även som vanlig tjänsteman förväntas man resa vart som helst, när som helst, utan ersättning.

Så vi har två komponenter; (1) vad skall hantverkaren ha betalt för och (2) vad skall hans arbetsgivare betala för.

Att pendla uppåt en timme till arbetsplatsen är inget konstigt eller ovanligt för de flesta, det finns därför ingen anledning att en hantverkare inte skulle kunna göra samma sak. Dvs, stig upp lite tidigare, hoppa i bilen som alla andra och kör till jobbet. Att jobbet flyttar på sig ändrar inget i sak.

Börjar det handla om många timmar per dag bör nog företaget ta sig en funderare på om dom verkligen skall ta jobbet.

Vad skall då kunden betala?

Vissa av det hantverkare jag anlitat tar betalt för resor med firmabil. Jag kan inte säga att jag gillar det eftersom det borde vara inbakat i priset men jag betalar eftersom det typiskt handlar om några mil om dagen och det är i övrigt bra firmor.

Däremot leder allt debiterande av bilar och restid till att jag aldrig ens funderar på att anlita utsocknes företag om det inte är absolut nödvändigt.

Om det är en bra idé att debitera för restid eller ej får varje företag avgöra, men räkna inte med mer än enstaka jobb hos mej.
 
Redigerat:
Först ska väl sägas att det viktigaste är att göra upp med sin hantverkare före vad som gäller då det inte finns några klara regler.

Vid ett större jobb kanske mer än två veckor bör man kunna förhandla sig till att hantverkaren ska vara på arbetsplatsen när timdebiteringen börjar.

Pga att en hantverkare har varierad arbetsplats finns ett undantag i skattereglerna som säger att om man åker hemifrån direkt till arbetsplatsen så får man skattefri milersättning (18,5:) ända hemifrån. Detta finns också inskrivet i byggavtalet.

Ovansående möjlighet till milersättning gäller inte om man som Paul-Staffanstorp säger först åker till sin verkstad/ lager /kontor och sedan till kunden då gäller samma regler som för alla andra att man själv får bekosta resorna till jobbet och sedan dra av i deklarationen vilket i pratiken bara blir ca 5:-

Anledningen att jag just kollat dessa regler är att jag jobbar som byggnadssnickare och just fått en tjänstepickup som jag undrade om det är ok att åka till och från jobbet i utan att förmånsbeskattas och det är det om jag åker direkt från hemmet till byggarbetsplatsen. (jag jobbar på en mindre firma med 6 personer och det förutsätts oftast att vi är på byggarbetsplatsen 7)
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Att pendla uppåt en timme till arbetsplatsen är inget konstigt eller ovanligt för de flesta, det finns därför ingen anledning att en hantverkare inte skulle kunna göra samma sak. Dvs, stig upp lite tidigare, hoppa i bilen som alla andra och kör till jobbet.
VISST... jag är med hur du tänker men det blir bakvänt ju...

Hantverkaren bor kanske i Ystad men är anställd på en firma i Malmö som ska utföra arbete i Landskrona för att ge dig ett exempel.

Då tar sig hantverkaren från Y så att han är på firman i M kl. 7 när han börjar arbetet för man ska kanske lasta material och andra saker man ska ha med sig till kunden.
Sen tar sig hantverkaren mot kunden i L...

Som liten och egen har man ibland problemet med att vissa leverantörer av material typ öppnar 6,45 och stänger 16,00... när ska man då handla material till kunderna...på icke debiterbar tid eller ? :rolleyes:

NEJ, som larsbj skrev.... se till att komma överens innan så uppstår inga diskussioner. (y)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Alltså ska hantverkaren infinna sig på sin arbetsplats när han börjar arbetsdagen och kostar då lön från han är där och vem ska betala detta om inte respektive kund...? :confused:
I alla trådar om att "hantverkaren tar XXXkr / h är detta rimligt?"
Så försvarar alla hantverkare det med att dom måste ha hög timdebitering för att täcka alla kostnader, bla. all icke faktureringsbar tid.
Så har kunden inte redan betalat för restiden genom en högre timkostnad??

Om det skall debiteras för denna resetid så skall man ju inte behöva betala så mycket mer än 2 - 225 kr + m. och kräva att det skall vara fulla arbetsdagar, halvdagar skall man ju inte behöva acceptera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.