Jag har idag struckturtapet (med sågspån) i hela lägenheten och dessa ska tas ner. Planen var först att bara ta det värsta och sedan bredspackla över resten och sedan måla på den spacklade ytan.

Men jag såg efter att jag rivit en del att det faktiskt sitter väldigt fin puts bakom tapeterna som skulle fungera utmärkt att måla på så nu blir det att ta ner alla tapetrester. Jag hyrde en ångmaskin i helgen och det gick förvånandsvärt bra att få ner tapeterna men på sina ställen blir det små små pappersrester kvar.

Vet någon nått bra sätt att få ner dessa? Jag har provat med att stå med svampar och fukta ner dom men det var ett oändligt långsamt arbete, väggytan uppgår till 100-150 kvm. Finns det något som löser upp tapetklister utan att skada putsen? Såpa, målartvätt eller har ni andra mirakelmedel?
 
Det finns en produkt som heter Tapet-Väck, det är en tillverkare som heter Hernia.
Jag har hittat den på Silvans varuhus i Kungens Kurva.

Man smetar på geggan flödigt och efter ett tag lossnar tapeten.
Om det bara är små rester borde det gå väldigt enkelt.
Du arbetar med en spackelspade när du tar bort tapeten.

Jag skulle tro att det är bra att tvätta väggen efteråt. Jag vet inte hur färg reagerer med ev. rester av Tapet-Väck.
 
Håller själv på med detta precis och jag har provat en del olika grejjor.
Det som är överlägset bäst tycker jag är något som heter tapet-loss. Jag har köpt min på flügger.
Vad man gör är att man stryker på ett tjock lager av denna gegga på tapeten. Sen lägger man över en sorts plast som såldes med Tapetlossen. Låt det sitta i minst en 5h. Sen får man ner allt väldigt enkelt.
Jag hade dessutom en målad väv över alla lag med tapet. Jag körde då med en "tapettiger" / piggroller som skapade hål nog för kladdet att tränga in.

Het outstanding även med smårester.

mvh
/Gustav
 
vet ej hur mycket tapet-väck kostar men som målare använder jag alltid tapetklister i pulverform som blandas med vatten fungerar likadant du kletar på ett tjockt lager och sen plastar du in väggen med vanlig skyddsplast.lämna det till dagen efter och ta sen väck en liten bit av plasten åt gången och ta väck all tapet på den ytan.
plasten har du för att klistret inte ska torka har det torkat på något ställe så ös på lite till.
har du parkett golv eller något trägolv så akta så att inte tapet klistret inte kommer åt golvet för länge kan isåfall gå ner i trät och göra färgskifftningar.

med andra ord torka av golvlist och golv efter att du har klettat på väggarna och se till att du inte kasta allt skräp du tar väck på golvet och låt det liggga där förlänge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.