Hej

Jag måste kapa ett gäng kakelplattor för att få ut ~6cm "remsor" för att sätta på kanten till en vägg.
Men hur jag än gör så blir kanterna lite ´"frasiga" massa små flisor ur glaseringen längs med snittet.
Har provat med ett par olika kakelskärare + en enkel vattenkap med diamantklinga, men får i princip samma resultat :(

Är det bara att gilla läget, skava lite på kanten med diamantbrynet och hoppas på att det inte syns?
Eller är jag bara överdrivet petig?
Vitt kakel om nån undrar.

-/Christian
 
Jag tror att det blir bättre med en lite mer avancerad kap. Om vi antar att du med "enkel vattenkap" menar en med klingan monterad under, där skjuter plattan mot klingan. De mer proffsiga maskinerna kör ju klingan uppifrån och man skjuter klingan på en skena över plattan. Det ger en "snällare" skärvinkel mot glasyren.

Dels kan man hyra sådana maskiner dels kanske du kan be en plattsättare att kapa plattorna åt dig. Plattsättaren kanske dessutom har något extra knep som ger bra resultat.
 
Dels måste du ha en slät klinga, dels får du ritsa med den någon halv milimeter innan du kapar. Att klingan är balanserad är givetvis en förutsättning. Jag brukar göra så med gres porcellanato som är högblank, och det fungerar. Har en stor såg med vattenkylning där motorn glider i en skena. Om just det, eller klingan är avgörande vet jag ej. Tror dock mer på klingan.
 
När jag testade den utlottade multicuttern från Bosch (se annan tråd) så provade jag ju även att kapa kakel, med ett sågblad med hårdmetallkross. Jag tyckte skäret blev riktigt fint även om det inte gick så snabbt. När jag bygger nästa badrum om nåt år eller två kommer jag nog att köpa ett diamantblad och testa.
 
Om det är ett avslut på ett ytterhörn du ska få till så är mitt tips att du sätter den icke kapade kanten utåt.

Oavsett snittet på plattan blir det aldrig 100% men om det ligger in mot en annan platta med fog mellan syns det nästan inte (om inte det är väldigt fransigt förstås).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.