Hej!

Jag ska bygga en inglasad altan. En del av husväggen kommer att bli en del av uterummet. Som bilden visar finns idag ett triangelformat hål i mexiteglet som jag idag inte vet riktigt vad jag ska göra med. Ett förslag är att såga ut så att det blir ett rektangelformat hål och sedan glasa igen det.

1) Är det någon som har tips eller varningar att ge kring det arbetsmomentet?
2) Vilka verktyg behöver jag?
3) Bör jag ta in firma eller är det något som man relativt enkelt gör själv?

1.jpg
 
Det ser inte ut som att taket vilar på den del av väggen där hålet är, varför inte hyra en betongkap och ta ner hela den delen av väggen?
 
Nej det stämmer. Taket vilar inte på den delen. Har tänkt tanken, men slagit bort den för det känndes lite för komplicerat. Men det kanske blir det bästa lösningen.

Så här ser det ut:2.jpg
 
  • Gilla
Marcus Johnson
  • Laddar…
Det är nog enklare än att sätta dit ett fönster misstänker jag.

Hur tänker du förresten täta mellan tak och vägg om du sätter dit ett fönster istället?
 
Det är inte helt bestämt. Har du något bra förslag?
Spontant tänker jag ett par reglar, cellplast och panel.
 
Nej, jag har ju sagt hur du ska göra ;)

Men din tanke borde väl funka bra.
 
S
vill du gärna få ett fyrkantigt fönster så går det. annars kan ju glasmästare göra en ruta åt dig
 
Redigerat av moderator:
Haha, ja visst! Men då kör vi på nedsågad vägg. Några tips kring arbetet? Hur gör jag är jag kommer ner till husgrunden?
 
S
låna riktig såg.
när du nere på hus grunden ser du till så att det är rent och slätt.
och sedan börjar du med altanen.
bygga allt själv eller köpa glaspartier?
 
Det bästa är nog att såga igenom lite i husgrunden så du säkert sågat igenom hel nedersta stenen. Du får väl se lite vad som släpper lättast på husgrunden för att avgöra hur du får underlaget som slätast.
 
Okej. Tack!

Ja, det blir stolpar och bärlina av limträ. Sedan skjutdörrar från skånska byggvaror. Se ritning.
Snettovan.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.