nikasp
Hej,

Jag har köpt en bostadsrätt av Skanska och gått i väntans tider väldigt länge nu. När jag körde förbi två månader sedan jag var på en visningsdag så har ett stort avskärmande plank kommit upp. Det fanns inte med på Skanskas fysiska minimodell, översiktsbild i prospekt och det finns skrivningar såsom "Gård och mark omkring husen anläggs med gräs, grus, låga buskar, träd" och mer specifikt "Ett hem på markplan i varje hus får uteplats med trätrall, gräsmatta och an avskärmande häck".

Det består nu av ett ganska högt träplank (vad är fackuttrycket - skärm?). Skulle gissa på >180 cm men jag blev så besviken så jag bara åkte hem i affekt. På baksidan av planket finns en lekplats som inte är någon överraskning.

I mina tankar så skulle jag rå över höjden på häcken själv då den styr insyn till lägenheten. Nu tar den massor av sol och den utsikt mot en skog som bara är 15 meter bort och som var stora orsaken till att jag köpte.

Nu skriver jag i ren frustration och har gjort en första kontroll av vad jag har köpt och skrivit på och känner att jag vill inte flytta dit alls. Nycklar får jag 26 april och börjar nytt jobb nu på måndag 2:a april så jag har/hade inte energi att ta tag i ett sådant bakslag.

Kan jag få hjälp med synpunkter och erfarenheter när objektsbeskrivningen och särskilt den fysiska modellen inte alls liknar verkligheten.

Jag vill just nu helt kliva av. Kan man komma ur kontraktet pga den för mig helt väsentliga skillnaden i utsikt? En häck kan jag själv reglera utsikt och insyn med genom att bestämma höjden själv. Nu sitter ett fast monterat plank i gaveln. Ska försöka få fram bilder jag tagit på modellen och i verkligheten och lägga till strax.

Om jag kommer ur avtalet så så sitter jag, enligt mig pga Skanska, ändå i en knipa då jag ska överlämna nycklar för min nuvarande hyresrätt 31 april... Vilken soppa. Obs att jag ej pratat med dem än och har inget negativt att säga om bemötande eller annat. Dock är det här överraskningsplanket en s.k. deal breaker för mig helt klart.

Vilken överraskning efter en månads semester och jag som åkte förbi glad i hågen. Kan säga att jag tappade hakan. Jag ska såklart ringa Skanska direkt imorgon men kommer inte att sova gott till dess.

Objektet: http://bostad.skanska.se/bostader-o...slandan/Bostader-och-priser/Lagenhet-27-1101/

Min lägenhet är på markplan precis ovan träden bakom den vita bilen. Planket löper mellan de två husen och börjar precis i gaveln. Fullhöjd vid gaveln, efter någon meter sluttande och lägre i mitten med en liten grind.
ImageScaler.ashx

Min lägenhet är i nedre vänstra hörnet och utsikten skulle vara in mot skogen. Nu skyms allt av ett plank och förstör hela grejen med lägenheten tycker jag.

ImageScaler.ashx

Får försöka återkomma med foton från byggtiden och även den fysiska minimodellen.
 
Redigerat:
Står det i prospektet att det ska vara häck så bör det väl vara så med.

Ring och fråga dem, det kan ju ha blivit någon miss i kommunikationen hos Skanska som lett till detta.
 
Fråga kommunen om Skanska har bygglov för planket. Har du tur är det ett svartbygge! (y)
 
De har säkert tänkt: oj, vad mycket insyn det blev här. De vill nog hellre ha ett plank. Jag tror säkert att det är förhandlingsbart. Särskilt om det som jag förstår bara är du som påverkas av planket.
 
Kan förstå att du inte upplever ett plank runt lekplatsen som positivt. Men hade du på fullaste allvar tänkt dig att du på eget bevåg skulle få styra över den tänkta häcken kring lekplatsen. Tänk dig om grannen mitt emot dig, med spegelvänd lägenhet önskar ha en hög häck kring lekplatsen...
 
nikasp
Jag bifogar en del bilder som visar varför jag inte är intresserad längre. Nu kanske det framgår bättre. Jag kan nog addera bilder imorgon då jag ska åka dit. Hoppas verkligen få diskutera med Skanska direkt annars blir det en sömnlös helg. Brukar vara nog med att börja på ett nytt arbete (på måndag) men nu fick jag det här eländet på halsen också.

Den utsikt som är värd något är över lekplatsen och mot skogen som ligger precis på andra sidan gångvägen. Att det är tråkig utsikt åt andra hållet kunde jag ta men att nu bli helt instängd är inte alls acceptabelt.

Det löper nu ett högt plank mellan gavlarna på husen. Det blir lägre så vi på markplan kan gå in och ut men utsikten är totalt förstörd. Ska försöka häva köpet men pga dålig information så står jag i så fall utan bostad om prick en månad. Hoppas jag står skadeslös men sådant här tar sådan energi. Hoppas på något slags positivt besked från Skanska imorgon, alt. att det där var ett tidigt aprilskämt eller temporärt skydd (såg inte alls ut så).

@PCLarsson: Jag har haft precis det upplägget i en tidigare BR att vi som bodde på markplan fick ansa buskar enligt eget tycke och smak. Inget konstigt alls tycker jag. Vi medlemmar bildar ju föreningen så klart man kan komma överens om sådana bondförnuftsgrejer.
 
  • IMG-20111106-00123 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG-20111106-00124 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG-20111112-00142 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG-20111112-00145 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Håller med dig om problemet och förstår hur du känner, din uteplats blir väldigt trång och instängd och utsikten mot skogen som jag också hade tyckt om försvinner ju helt.
Kanske någon annan gnällt över att häcken ej är insynsskyddande än ?
Fördelen med en häck där man kan reglera insyn själva försvinner ju helt när det slångs upp ett plank istället - för att inte tala om hur mycket fulare det lätt blir - plank bredvid lekplast brukar det ofta målas och sprayas på.
 
nikasp
Det kanske inte framgår men jag står i skogskanten och tar bilder mot lägenheten. Den "utsikt" som är åt andra hållet, mot byggkranen, är ganska värdelös även när området är färdigställt så jag hade ju allt hopp till skogssidan.

Det var direkt utsikt och närhet till skog som var själva grejen med lägenheten för mig. Jag var annars tveksam till markplan i första läge, men valde det för lite villafeeling - hoppas få till hus inom en framtid. Det här stämmer inte alls med något jag läst i något prospekt eller som visats i modellen. Känner mig väldigt lurad och hade inte köpt om jag sett detta i november. Ska åka ut dit med kamera snart och sedan gå och prata med Skanska. Paniken är större idag då jag inser att jag ska vara utflyttad om en månad, börjar nytt jobb på måndag och hade hoppats kunna fokusera på det istället för detta. Återkommer.
 
Det är maäklaren som är ansvarig för objektbeskrivningen, eller har du köpt direkt av Skanska?

Mäklaren kan du anmäla till fastighetsmäklarnämnden.

När vi köpte nytt av JM för 4 år sedan så missade de att informera oss om att det skulle vara tak över vår balkong (vi bodde högst upp i huset). Vi tjaffsade en del å fick sedan 5000 kr i kompensation. I efterhand är jag glad att det blev tak, torra utemöbler är bra!

Jag skulle försöka få till att du får va med å utforma planket, kanske kan bli mer av spalje istället?
 
Mikael_L
nikasp skrev:
En häck kan jag själv reglera utsikt och insyn med genom att bestämma höjden själv. Nu sitter ett fast monterat plank i gaveln.
Du får skaffa motorsåg istället för häcksax. :)


Men alltså, du har inte haft någon dialog med Skanska än?
Det måste väl vara klokt att allra först börja i den ändan. Det kanske löser sig hur lätt och smidigt som helst ...
Att "tvinga" dom att göra mindre borde vara lättare än tvärtom. ;)

Fast jag förstår att du gärna vill vara lite proaktiv och parallellt kolla vad alternativen är. Men jobba hårt nu direkt med att komma i kontakt med rätt person på skanska. Jag antar att det måste upp en liten bit i projektorganisationen.
Byggplatsledaren har kanske inte befogenhet att ändra, och troligen inte ork att alls ta tag i det. Han kommer med viss sannolikhet bara stoppa huvudet i sanden och hoppas att du snart ger dig.

Får du nekande besked någonstans, be direkt att få veta vem dennes chef är, och fortsätt där.


Förövrigt är det annat som ändrats mellan modell och verklighet, takkonstruktionen är t.ex. helt annan nu.
 
nikasp
Jag har pratat med Skanskas säljare som skött sig prickfritt genom köpprocessen. Han skulle ta tag i detta idag och försöka få tag på rätt människor men satte förväntningarna att han hör av sig oavsett besked. Jag jobbar inom IT med samma saker, dvs. sätta förväntningarna rätt och försöka lösa problemet. Avvaktar och ser men som skrivet, ingen kritik mot Skanska. Det kan bli fel mellan sälj, prospektmakare och de som bygger.

Det ser tyvärr ännu sämre ut än jag först förstod. Förutom att utsikten från trädäcket blivit helt förstörd så får jag dessutom en liten promenadväg direkt utanför. Dvs. insyn från alla lägenhetens fönster. Jämför modellen med de här bilderna. Trappan från framsidans markplan är också en total överraskning. Trodde först igår att det kanske var en temporär sak under bygget men det nog knappast det...

Bild 1: Man kan alltså promenera upp precis utanför min terass och köksfönster. Did not see that one coming kan jag säga.

Bild 2: Planket/skärmen är >2 meter hög och tar all utsikt från mina fönster på väggen vid terassen. Överraskning.

Bild 3: Svårt att få skogsglimt därifrån...

Bild 4: Nära till soptunnan i alla fall.

Nä, det här måste jag ta mig ur. Den här lägenheten liknar inte den information jag haft möjlighet att läsa in mig på. Både trappa och träskärm finns ej med någonstans.
 
  • DSC_0156 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0168 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0158 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0166 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nikasp
Trappan upp är som synes inget som jag kunde läsa mig till. Ingen gångväg eller passage utanför lägenheten fanns heller i modellen. Hu, nu får jag åka och lägga om till sommardäck och försöka glömma eländet för en stund. Hoppas på samtal inom max ett par timmar.

ImageScaler.ashx
 
Fast med lekplatsen där så skulle jag nog vilja ha ett plank.... Trappan å gångvägen kan jag förstå att du inte vill ha....

Tror du har nog med kött på benen för att avbryta kontraktet iaf. Jag skulle dock ta mig en funderare på om det kan vara värt att ändå fullfölja köp för att sedan sälja med vinst. Nyproducerade lgh brukar man ju köpa till ett något rabatterat pris.
 
nikasp
Jo, eller pentylstubin :) Det blev lite för mycket nyheter på en gång och jag hoppas det här går smidigt. Är ju ganska stressigt då jag har en månad innan jag ska flytta hela mitt bohag till oklar adress. Om jag inte hade åkt förbi igår så hade jag signat bolån med Skandia idag men nu känns det inte aktuellt.

Det som känns väldigt jobbigt är att jag börjar på nytt jobb på måndag efter 11 år på mitt senaste. Bara det är ju lite spännande. Planen var att sätta all fokus på det och packa det sista under kommande helger också händer detta...

Mikael_L skrev:
Du får skaffa motorsåg istället för häcksax. :)


Men alltså, du har inte haft någon dialog med Skanska än?
Det måste väl vara klokt att allra först börja i den ändan. Det kanske löser sig hur lätt och smidigt som helst ...
Att "tvinga" dom att göra mindre borde vara lättare än tvärtom. ;)

Fast jag förstår att du gärna vill vara lite proaktiv och parallellt kolla vad alternativen är. Men jobba hårt nu direkt med att komma i kontakt med rätt person på skanska. Jag antar att det måste upp en liten bit i projektorganisationen.
Byggplatsledaren har kanske inte befogenhet att ändra, och troligen inte ork att alls ta tag i det. Han kommer med viss sannolikhet bara stoppa huvudet i sanden och hoppas att du snart ger dig.

Får du nekande besked någonstans, be direkt att få veta vem dennes chef är, och fortsätt där.


Förövrigt är det annat som ändrats mellan modell och verklighet, takkonstruktionen är t.ex. helt annan nu.
 
nikasp
En sandlåda och ett par bänkar kände jag till men inte mer. Om man ser hur de planerat buskar i modellen så hade jag och grannen mittemot haft lite egen yta mellan oss och kunnat runda hörnet på våra egna lägenheter. Nu blev det bara helt fel.

Jag som köpt och sålt två Kungsholmslägenheter med väldigt bra avans tror att en sån här lägenhet kan vara väldigt knepig att bli av med när det är dags. Nä, grundläget är att I want out. För mycket väsentliga skillnader mellan verklighet och prospekt samt modell. Stod och vägde redan på markplanslgh men att det skulle blir riktigt så mycket insyn var ju stört omöjligt att lista ut. Trappan var lite dödsstöten även om skärmen är riktigt, riktigt illa.

Noseone skrev:
Fast med lekplatsen där så skulle jag nog vilja ha ett plank.... Trappan å gångvägen kan jag förstå att du inte vill ha....

Tror du har nog med kött på benen för att avbryta kontraktet iaf. Jag skulle dock ta mig en funderare på om det kan vara värt att ändå fullfölja köp för att sedan sälja med vinst. Nyproducerade lgh brukar man ju köpa till ett något rabatterat pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.