Hej!

Håller på att totalrenovera huset hemma. Ska nu beställa dörrar, lister, lysknappar och bestämma väggfärg.

Har tänkt köpa nya innerdörrar från Swedoor som då bara finns i NCS-S 0502-Y.

Har tänkt köpa Eljo Exxact lysknappar, uttag mm som bara finns i NCS-S 0500-N.

Tänkte måla väggar, taklister och golvlister i NCS 0502-Y (tonad vit?) som är lite vitare än innan "S" kom.

Hade tänkt köpa Eljo senso lysknappar mm först som är i NCS-S 0502-Y, bestämde mig nyss för Exxact istället men insåg då att de är i NCS-S 0500-N.

Hur ska jag göra? Kommer det se konstigt ut med 3 olika vita när väggar och lister är i NCS 0502-Y, dörrar och karmar i NCS-S 0502-Y och lysknappar i NCS-S 0500-N? Eller kommer det flyta ihop och se bra ut?
 
Det går att få 0500-N från Swedoor om du vill...
 
Wow, tack! Du räddade mig precis. Ska precis beställa dörrar och lysknappar.
 
Men om jag då målar golv, tak och listverk i 0500-N, beställer Senso Exxact lysknappar som bara finns i 0500-N samt vljer innerdörrar i 0500-N. Kommer då mina ytterdörrar och fönster upplevas gula för de är antagligen i 0502-Y. Eller smälter 0500-N och 0502-Y ihop bra med varandra?
 
ullberg
solsimon skrev:
Men om jag då målar golv, tak och listverk i 0500-N, beställer Senso Exxact lysknappar som bara finns i 0500-N samt vljer innerdörrar i 0500-N. Kommer då mina ytterdörrar och fönster upplevas gula för de är antagligen i 0502-Y. Eller smälter 0500-N och 0502-Y ihop bra med varandra?
0500-N (är det inte egentligen second edition, dvs. S-0500-N, skulle gissa att det är det både Swedoor och Exxact använder, fast Swedoor kanske målar speciellt för dig och då kan du väl välja) är ganska ordenligt mycket vitare än både 0502-Y och S-0502-Y skulle jag säga. Varför har du blivit så väldigt fäst vid 0502-Y på listerna?

Så här tänker jag:

Se till att få samma färg på dörrblad, karm & lister (foder & sockel), dessa sitter så nära varandra att varje avvikelse syns (mer eller mindre, och beroende på hur noggrant man kollar förstås). I princip skulle jag säga att det finns en risk att den fabrikslackade ytan inte blir exakt lika som en penselmålad trots samma färgkod, om inte annat skiljer säkert glansen något vilket påverkar upplevelsen.

Att uttag och brytare har en annan färg är av klart mindre betydelse, de sitter med lite mellanrum, vilket gör stor skillnad för upplevelesen, och har en annan textur & glans, så man förväntar sig inte att de ska vara exakt lika (och av samma anledning som ovan kommer de inte vara det i alla ljussättningar oavsett om det är samma färgkod).

/U
 
Val av belysning kan också ha stor inverkan på hur kulörerna uppfattas. Det som ser lika ut i ett ljus kan se väldigt olika ut i ett annat ljus. Normalt glödlampsljus jämfört med rörljus kan ge stor skillnad. Därför väldigt svårt och veta i förväg om det blir helt rätt även om kulörbeteckningarna är samma
 
Jag avskyr verkligen S0502Y och vi har S0500N på väggar och tak hemma. Men, och det här är ett stort men; man måste måla *allt* i S0500N om man väl börjar. En list eller dörr i S0502Y ser gulnad och inrökt ut mot det vitare. Tvärtom däremot fungerar bättre då en lampknapp snarast bara ser litet krispigt vitare ut i S0500N mot den "gula" väggen i S0502Y.

Så tycker jag iaf. Det är tyvärr ett djäkla meck att få vitt eftersom nikotingult är standard men inte mycket att göra.

Bäst är förstås om man tycker om S0502Y men det gör tyvärr inte vi :)

/Ola
 
  • Gilla
Direktör
  • Laddar…
Lånar tråden lite.

De flesta verkar ha dilemmat med S0502Y på foder och undrar om det ser galet ut med S0500N på väggar å tak.

Själv har jag kök med öppen planlösning mot vardagsrum och köksluckorna är S0500N. Hur blir egentligen detta om jag målar väggar och tak i S0502Y?
Måste ge besked till målaren imorgon. Vet ej vilken kulör det är på mina foder...
 
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
Det var 0502Y på fodrena... Jag valde att följa färgen på köket och ska måla väggar å tak i S0500N :)
 
Om du väljer Eljo Trend (ja, den finns kvar ett bra tag till) så löser du problemet med S 0502-Y. Du är helt rätt ute när du tänker köra rubbet med den tonade kalkvita färgen. OlaF har missat att allt annat inklusive människor, möbler, textilier och växter blir glåmigt och tråkigt när man målar S 0500-N.
 
Jag har valt att beställa Exxact trots allt, elektrikern och snickarna förstod inte ens vad jag menade med att strömbrytare mm var i en annan vit färg. Har jämfört dem mot tonad vit och det ser bra ut, plasten är ju ett annat material än den målade gipsen så det är ganska förlåtande med en annan vit eftersom texturen är så annorlunda.
 
Det som skedde mig var egentligen ett misstag...
.
Var inne hos färgaffären för längesedan och bestämde vilken vit kulör jag skulle ha. Detta skulle sedan lämnas till målaren.
Förra veckan då målaren skulle börja var jag av en slump på plats på bygget. Han hade bara kommit till spacklingen och frågade mig vilken färg det var jag skulle ha.
Jag sa att det har färgaffären uppskrivet då jag har varit där å pratat med dem.
Men när målaren ringde till dem så hade de ingen aning!

Målaren var på gång att måla med S0502Y och hade hämtat färg till tvättstugan redan. Så jag sa att det va okej om han målade med den där så skulle jag återkomma med nyans till resten.
Mindes ju inte i huvvet vilken vit det va jag valt.

Hade inte tid att ta mig till färgaffärn så efter lite surfande på nätet å frågande så valde jag S0500N...

Senare när måleriet var halvvägs färdigt så hade jag vägarna förbi färgaffären och såg att den färgen jag tidigare bestämmt mig för var något mellanting som de kort å gott kallade "vit". Tror kanske den hade varit lite neutralare i kontrast mot fönster å dörrkarmar men nu är det S0500N å jag hoppas jag förblir nöjd med det...
 
  • Gilla
highman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.