Nu har vi fått offert på nytt tak på 124000 inkl allt, även all plåt, hängrännor osv. Priset är efter rot. Betongpannor och taket är på 112 kvadrat.
Det är firman rustabo som gett offerten.

Några tankar kring priset, firman etc?
 
Låter lite dyrt. Det betalade vi före ROT i Storstockholm för ca 120kvm tak. Är det mycket plåtjobb? Vi hade inget plåtjobb utöver rännor, rör å vindskivor/fotplåtar osv.
 
Det är allt plåtarbete, runt skorsten mm som ska bytas.
Dessutom har vårt tak två utbyggnader och två kupor, och ränndalarna i skarvarna måste bytas. Sju (!) stuprör...
Till det så ska råspont kring en gammal genomföring bytas, träet är svart på insidan...

I denna offert har vi 10 års garanti på arbetet och 30 år på allt material. Är det kanske standard?
 
Garantin är standard. Vilket inte eg. är så mycket värt. Finns firman kvar om 30år?

Vi hade 5 stuprör, taket är delat i 4 delar så det är 6 vindskivelängder istället för vanliga 4. Men det tar ju ingen tid att fixa för någon som kan.

Jag tycker iaf att det är lite för högt. Be dem delspeca råspontsbytet så blir det kanske enklare att jämföra?
 
Jag förstår... Tack för input! :)
 
Vill inte vara någon viktigpetter, men priset är alldeles för dyrt.
Jag är plåtslagare och gör plåtjobb till Rustabo, men ändå opartisk.

Vad har ni för taklutning?

Här är priser jag tycker stämmer bättre.

Max 700kr/kvm
Eftersom taket är litet blir pengen lite dyrare per kvm pris.

Plåtjobbet kostar omkring 20.000kr, beror på tex rännlängden, rändalslängd m.m

Skriv gärna in detta så kan jag räkna ett ca pris, jämföra våra plåtpriser som jagv tar ut för jobb.

Pris för erat tak tycker jag borde hamna på 105.000kr innan ROT.
 
Oj, det var verkligen input i frågan :)
Jag har inte de exakta måtten på det du frågar efter, men jag har jagat på ett par andra företag för att få fler offerter. Det är lite märkligt att man ska behöva tjata för att få offerter... Det var samma visa när vi bytte fönster i somras...
 
Prova med firmor ifrån närmaste grannort.
Borde finnas flertalet som vill lämna pris, får på min ort märker jag att jobbet minskat lite.
 
Gjort :) nu ser jag fram emot lite fler offerter i veckan :)
 
Anlita för guds skull en besiktningsman som hjälper dig med din takaffär! Garantierna, samt besiktningarna de påstår att de gör på firmorna är bara skojeri! Mitt tips är Lars Larsson på mellansvenska plåtkonsult i Falun. Han är otroligt noggrann/påläst och hjälper dig om något går snett. Kostar ~3000kr.

Gör som jag säger nu!!!

De pengarna (3000kr) är ingenting i sammanhanget kan jag själv säga som ligger i tvist med världens sämsta takbluffläggarfirma sedan 2010! Det går tyvärr så otroligt fort att göra bort sig.

Tänk efter före!

Ha det bra!

/Stefan
 
Har själv haft Rustabo på besök,tycker de verkar som om de är lite stora på sig.Och deras priser är helt sanslöst i överkant,på mitt tak så tog jag dit 3 olika firmor.Rustabo,Takab och ett mindre företag,jag mätte själv upp taket innan och bad alla om exact samma job och att speca sina offerter med samma pannor samt papp.
Mellan det billigaste mindre företaget och rustabo skillde det 45 000kr.
Taket är enkelt med inga ränndalar och inga genomföringar på ena sidan och skorstenen och en vent genomföring på andra sidan,alltså ingen raketforskning.
Det mindre företaget skulle göra arbetet på ca 5 dagar medans Rustabo ville ha 2 veckor på sig?? När jag takat nej till Rustabo började de jiddra om extrapriser hir och dit men det var bara en tusen hit och två tusen dit,så de gav ett riktigt oseriöst intryck enl mig.
Rådet till dig är att ta dit flera olika företag.Rustabo=DYYRT
 
Vi har fått en ny offert på 105000:- från ett annat företag, som vi känner förtroende för så det blir nog dom istället.
 
Bra! :) Men hyr gärna in en besiktningsman ändå!


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Många plåtslageri har hur mycket jobb som helst, därför kan dessa spela lite på priset dom ger ut. Dom vill bara ha jobbet om dom tjänar bra på det annars har dom jobb så det räcker ändå. Många "indianlösningar" kan bli gjorda om man inte har en som man vet är seriös. Kan även bli det när man har besiktningsman, då de flesta plåtslagare vet vilka saker dom kan fuska på utan att det syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.