Jag köpte en Bosch diskmaskin 2001 när jag köpte kåken, hade tröttnat på att låna pengar då så jag köpte den billigaste jag kunde hitta, gav knappt 4k o det var billigt då.

Den har bara 2 olika program men den har diskat och diskar fortfarande disken ren utan klagomål.

Kommer inte lägga pengar på dyra vitvaror mer då allt känns som slit o släng nuförtiden.
 
NetNut skrev:
Naturligtvis spelar det roll vem som tillverkat maskinen, eller du anser att t.ex Audi/Vw/Skoda har samma kvalitet ?
Jag förväntar mej (helt ärligt) att en skoda har högre kvalitet (och med kvalitet i detta samanhang menar jag färre fel/problem per körda mil) eftersom den (oftast) bygger på VAG's äldre beprövade komponenter.

Skall vi gå tillbaks till diskmaskiner så funderade vi mycket innan vi valde en Asko (byggs väl i cylindas svenska fabrik eller liknande) för över 9000:- inkl hemkörning. Är nöjd med byggkvaliteten där båda snurrorna är i rostfritt samt funktioner som fläkttorkning och display för kvarvarande tid.
Tyvärr tycker jag inte att ljudnivån speglar priset, den surrar rätt bra. Men det kan ju vara jag som är kräsen :confused:
 
Som många har sagt tidigare - det finns ofta en koppling mellan kvalitét och pris men det behöver inte göra det. Det kan också handla om andra skillnader - och det kan vara så att den billigare maskinen passar dig bättre. När jag ska välja produkt så börjar med jag med att titta på den billigaste och tar sedan reda på vilka mervärden jag får då jag går upp genom prisklasserna. Jag upplever att den strategin funkar bra.

Om du köper en produkt med hög ranking på prisjakt så brukar det oftast vara ett bra köp.
 
En annan grej som jag noterat är att man kan räkna på energikostnaden istället för att ställa låg energiförbrukning som ett krav. Om man jämför t.ex. en torktumlare med energiklass C för 3410:- med en tumlare i energiklass A-40% för 6700 :- så ser man att det skiljer ca 2 kWh per torkning. Det tar 10 år innan man har tjänat igen mellanskillnaden om man kör en torktumling varannan dag (elpris 1kr/kWh).

I den kalkylen har jag inte räknat på att överskottsvärmen tillförs huset. Värdet av den värmen borde vara ca 1250 kr, givet att man har nytta av extra värme halva året och att man betalar 0,70 kr/kWh för värme.

Jag har heller inte räknat på alternativ kapitalkostnad. Om man antar att man sätter in prisskillnaden på 3300 kr på ett fasträntekonto med 4% ränta i 10 år så blir räntan 1100 kr efter skatt.
 
Nimajneb skrev:
Du är rolig du;)

Så du menar på fullaste allvar att en diskmaskin monterad i en nybyggd Boschfabrik i Polen skulle vara sämre än vad den skulle vara om den monterats i Tyskland?
För det första skrev jag tillverkad - inte monterad, det är rätt stor skillnad mellan de två orden.

Och jag skrev tillverkad i första inlägget och nämde just att flera stora tillverkare köper sina billigare maskiner därifrån, tyvärr glömde jag nämna att de sedan sätter de sitt eget namn på produkten.

Nimajneb skrev:
Tycker du även att Audi och VW som monterats i Slovakien är sämre än dom som monterats i Tyskland? Eller VW koncernens motorer från Ungern är usla?
Det skiljer sig i kvalitet mellan länderna - det finns till och med statistik på vilken felprocent varje fabrik har och det gäller i stort sett alla biltillverkare.

Nimajneb skrev:
Du kanske blandar ihop fabrik med brandname, där försöker ju dom stora koncernerna att medvetet hålla olika kvalitets o prisklasser mellan dessa, gäller såväl för vitvaror som bilar osv osv.
Jag blandar inte alls ihop någonting, jag skrev att det inte alltid är t.ex electrolux som själv tillverkar de billigare modellerna utan de tillverkas av en "OEM" fabrik i t.ex öststaterna och med lägre kvalitet. Förlåt om jag inte använde ordet brandname så att även du förstod...
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
pelpet skrev:
Som många har sagt tidigare - det finns ofta en koppling mellan kvalitét och pris men det behöver inte göra det. Det kan också handla om andra skillnader - och det kan vara så att den billigare maskinen passar dig bättre. När jag ska välja produkt så börjar med jag med att titta på den billigaste och tar sedan reda på vilka mervärden jag får då jag går upp genom prisklasserna. Jag upplever att den strategin funkar bra.

Om du köper en produkt med hög ranking på prisjakt så brukar det oftast vara ett bra köp.
Klokt att ta det från det hållet. Jag brukar också göra det men när jag inte orkar tar jag från andra hållet, dvs det dyra. Då brukar man oftast bli positivt överraskad att det är finesser och funktioner som är jättebra att ha. Köper man från andra hållet är man lyckligt ovetande av vad man skulle behöva (y)


pelpet skrev:
En annan grej som jag noterat är att man kan räkna på energikostnaden istället för att ställa låg energiförbrukning som ett krav. Om man jämför t.ex. en torktumlare med energiklass C för 3410:- med en tumlare i energiklass A-40% för 6700 :- så ser man att det skiljer ca 2 kWh per torkning. Det tar 10 år innan man har tjänat igen mellanskillnaden om man kör en torktumling varannan dag (elpris 1kr/kWh).

I den kalkylen har jag inte räknat på att överskottsvärmen tillförs huset. Värdet av den värmen borde vara ca 1250 kr, givet att man har nytta av extra värme halva året och att man betalar 0,70 kr/kWh för värme.

Jag har heller inte räknat på alternativ kapitalkostnad. Om man antar att man sätter in prisskillnaden på 3300 kr på ett fasträntekonto med 4% ränta i 10 år så blir räntan 1100 kr efter skatt.
Mycket tänkvärt!
Maskiner i dag håller ju knappt 10år heller så det blir det ännu mera svårt att motivera den dyrare maskinen.
 
NetNut skrev:
För det första skrev jag tillverkad - inte monterad, det är rätt stor skillnad mellan de två orden.

Och jag skrev tillverkad i första inlägget och nämde just att flera stora tillverkare köper sina billigare maskiner därifrån, tyvärr glömde jag nämna att de sedan sätter de sitt eget namn på produkten.

Det skiljer sig i kvalitet mellan länderna - det finns till och med statistik på vilken felprocent varje fabrik har och det gäller i stort sett alla biltillverkare.

Jag blandar inte alls ihop någonting, jag skrev att det inte alltid är t.ex electrolux som själv tillverkar de billigare modellerna utan de tillverkas av en "OEM" fabrik i t.ex öststaterna och med lägre kvalitet. Förlåt om jag inte använde ordet brandname så att även du förstod...
Det är offtopic men det är tråkigt när det blir så mycket fel i ett inlägg.
Vitvaror "tillverkas" i monteringsfabriker runt om i världen, dessa fabriker är antingen en gammal fabrik där dom stora drakarna har köpt upp brandname och produktionsenhet. Komponenterna produceras till stor del i helt andra fabriker, till viss del egna men till största delen av 3e part.
Det finns som jag skrev flertalet hypermoderna monteringsfabriker som drakarna har byggt från greenfield i gamla Östeuropa och dessa är top of the line.

Att köpa på sig OEM produkter förekommer bland dom små mer okända brandnames.

Visst finns det skillnad i kvalitet mellan olika fabriker men det har inget med landet att göra.

Om vi går tillbaka till din liknelse med VW koncernen så måste dom ju vara helt korkade enligt dig då dom tex lägger produktionen av Audi Q7 i Slovakien för då måste det ju enligt dig bli urusel kvalitet. ;) Att den fabriken även monterar Touareg, Cayenne och Octavia gör ju dina argument väldigt svårt att förstå.

Vad du eg kanske menar och där jag håller med dig är att det finns Vitvaror i lågprissegmentet med suspekta märken inköpta från några knepiga OEM fabriker runt om i världen.:)
 
Den numera nedlagda (?) Elektrolux-enheten i Motala har köpt in komponenter till sin produktion från alla världens hörn. Glasskivor till hällar kom från Turkiet.
Hur bedömer man kvaliteten på Elektrolux produkter från Motala? Svenska montörer (gymnasiefolk och utslitna trotjänare) och turkiskt glas - Bra eller anus? ;)

Att dra paralleller till bilindustrin känns tokigt. Minst lika tokigt är det att påstå att lyxbilar tillverkade/monterade i Slovakien skulle vara av taskig kvalitet. Tror nog att gubbar på VAGs huvudkontor vet vad de gör. Annars kan de alltid få råd på byggahus.se/forum :p
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-volvo-fran-gent-eller-torslanda-738
 
Nimajneb skrev:
Så du menar på fullaste allvar att en diskmaskin monterad i en nybyggd Boschfabrik i Polen skulle vara sämre än vad den skulle vara om den monterats i Tyskland?
Nu är Bosch faktiskt ett bra exempel. Jag förvaltar delvis fastigheter i jobbet. Jag träffade vår reperatör av tvättmaskiner. Han berättade om att de Bosch tvättmaskiner som tillverkades i Spanien hade flera slitagedelar i plast. Medans de som tillverkades i Tyskland hade dessa delar i metall.

Hans rekommendation va glasklar. Köp vitvaror tillverkade i Tyskland eller Sverige.
Han brukade själv köpa Miele's eller Bosch billigare modeller som var tillverkade i Tyskland.

Miele instegsprodukter brukar vara ett säkert kort. Även om jag hade en Mielekyl som gick sönder efter 3 månader. Då kom firman jag köpte den av och skulle renovera den utan framgång. Då fick jag en ny kyl direkt av Miele. Den servicen är också värd en del.
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
Kan mycket väl vara så att Bosch tillverkar sina billigare maskiner i Spanien och därför plockar in billigare komponenter. Men det har inget med ursprungslandet att göra.

Bosch är inte lika extrema som vissa andra med att ha unika kundanpassade modeller där skillnaden på modellerna är ibland bara någon enskild komponent, men åter igen det har inget med ursprungslandet att göra.
 
mabcar skrev:
Hans rekommendation va glasklar. Köp vitvaror tillverkade i Tyskland eller Sverige.
Han brukade själv köpa Miele's eller Bosch billigare modeller som var tillverkade i Tyskland.

Miele instegsprodukter brukar vara ett säkert kort. Även om jag hade en Mielekyl som gick sönder efter 3 månader. Då kom firman jag köpte den av och skulle renovera den utan framgång. Då fick jag en ny kyl direkt av Miele. Den servicen är också värd en del.
Av intresse; hur vet man vilka modeller som är tillverkade i Tyskland. Och har du någon uppfattning om dessa är populära på prisjakt?
 
NetNut skrev:
Naturligtvis spelar det roll vem som tillverkat maskinen, eller du anser att t.ex Audi/Vw/Skoda har samma kvalitet ?
Hur rangordnar du själv dessa märken kvalitetsmässigt? De tillhör samma koncern och till stor del handlar det förmodligen om samma kompmponenter och samma tillverkningsanläggningar.

NetNut skrev:
Har själv sett skillnaden i svetsfogar på chassi, plåttjocklet samt precision på olika modeller av diskmaskiner, östländernas kvalitetskontroll är ibland rent skrämmande dåligt, även passformen på monteringsdetaljer har varit så dålig att man fått sträcka interna kablar så att de glidit av efter ett tag.
Så du menar att svenska produkter är helt överlägsna kvalitetsmässigt eller är det bara östländernas produkter du varnar för? I så fall undrar jag vad i den svenska produktionen som är så unik så att inget annat land kan klara av att producera samma produkt?

NetNut skrev:
Som jag skrev i tidigare inlägg är det inte alltid t.ex electrolux som själv tillverkar de billigare modellerna av diskmaskiner och även tvättmaskiner, de kan vara tillverkade lite varstans (Polaren hade en Electrolux tvättmaskin tillverkad i frankrike, riktigt skit - trumlager slut efter drygt ett år, värmepatron som la av två månader senare).
Så vad är slutsatsen? Inte köpa något som är tillverkat i "östländerna" eller för den delen i Frankrike men bara i Sverige? Eller finns det andra "säkra" länder där man kan sätta ihop en diskmaskin eller för den delen en bil?
 
pelpet skrev:
Av intresse; hur vet man vilka modeller som är tillverkade i Tyskland. Och har du någon uppfattning om dessa är populära på prisjakt?
Det enda säkra sättet att veta var maskinen är monterad är att kontakta generalagenten och med hjälp av serienummret på maskinen be dom spåra var den är monterad. Du kan inte ens lita på ursprungsmärkningen på maskinen om det nu skulle stå "made in Germany" då detta inte nödvändigtvis pekar på var produkten är slutmonterad utan baserar sig på de totala värdekedjan's förädlingsprocesser.
För enkelhetens skull så märks många produkter istället "made in EU".
 
Väldigt bra pris, vi har haft våra Dw60 i 2.5 år nu, diskat varje dag utan problem. Kanske inte världens tystaste men diskar rent en normal dags disk i vårt hushåll på snabbprogrammet, 30 min
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.