Som sagt, letar med ljus och lykta efter en lätt grästrimmer som vibrerar så lite som möjligt. Jag har jämfört tillverkarens data de modeller jag kikat på är:

Modell vibration främre-/bakre handtag
McCulloch T22LCS 4,22/3,49 m/s²
McCulloch T22LS 3,76/3,12 m/s²
Ryobi RLT430CES 8,3/3,3 m/s²
Husqvarna 122LD 3,6/3,5 m/s²
Husqvarna 122C 5/3,6 m/s²
Partner Colibri II+ 8,2/5,9 m/s²
Stihl FS40 7,0/6,4 m/s²

Jag använder en Colibri idag och det vibrerar på tok för mycket. Frågan är hur mycket de andra modellerna vibrerar med utgångspunkt av dessa data. T ex verkar McCulloch T22LS riktigt trevlig på den här punkten. Hur stor skillnad i praktiken är det på den modellen jmf Colibri?

Stihl FS40 rekommenderades i min andra tråd, men enligt fakta bladet vibrera den nästan lika mycket som Colibri.

Eller går dessa parametrar att optimera för så upplevd vibration kan vara nåt annat? Ungefär som att biltillverkare optimerar bränsleförbrukningen efter EU körcykel. Att bilen sedan drar mer i verkligheten är snarare regel än undantag.

Några kommenterarer?
 
Redigerat:
Kör du mycket så köp en med riktigt handtag (typ cykelstyre). Helt annan precision i körningen och jag tror att vibrationerna upplevs mindre med dessa. Har kört mycket med Husqvarnas största och minsta trimmers och det är en väldigt stor fördel med riktigt handtag. Trots betydligt större motor så upplevs vibrationen mindre.
 
En kollega som nyligen testade en McCulloch, tror det var den förstnämnda, sade att den vibrerade mycket mindre än en Colibri II+. T22LCS är efterföljaren till Colibri II+ tror jag. Om kvaliteten motsvarar den gamla Partnern hade jag helt klart köpt en sådan. Jag har själv en Colibri som jag har kört en bra bit över 100h med, och bortsett från vibrationerna har den funkat klockrent. Nu har jag dock köpt mig en riktig Husqvarna röjsåg då jag har en tomt på 7000kvm. Men ska jag bara trimma lite kanter och sånt kommer jag nog plocka fram partnern ändå. Jag tycker helt klart det är smidigare med loophandtag.
 
Jag tror nog en maskin med loophantag passar mitt behov. Jag är nöjd med Colibrin, liten och lätt, och klarar mitt behov (gräs och nässlor). Jag har en batteridriven trimmer också och tycker Colibrin kompleterar den fint. Men problemet är att jag tycker den vibrera så mycket att jag inte använder den mer än max 15 minuter åt gången. Därför vill jag ha en annan. Som Colibri, men vibrationsfri, och som går att använda 30 minuter utan obehag :)

Jag har inte hittat någon butik alls som har McCulloch trimmers i lager. Bauhaus ska visst få in dom nästa vecka. Vart har din kollega testat dom? De två McCulloch är på pappret identiska med de två Husqvarna-modellerna, så det är väl samma trimmers antar jag. Och det verkar vara helt nya modeller.
 
Det kan mycket väl vara så att McCulloch och Husqvarna är samma i detta fallet. McCulloch är ersättare för varumärket Partner från och med i år, så det är nog anledningen att du inte hittar några i butik än. Skiljer det mycket i pris mellan McCulloch och Husqvarna?
 
Husqvarna skulle släppa en proffstrimmer med böjt rör i år, 327 cx, men den är uppskjuten. Annars är det en efterföljare till 325 cx som nog är den bästa trimmer med böjt rör som gjorts.

Kolla in Hitachis modeller, de säljer vi mycket av till parkförvaltning.

Även Hondas lilla 4-taktare har jag för mig hade bra värden, har inte någon data tillgänglig just nu bara.

Trimmers med böjda rör vibrerar mycket för att det är en vajer inuti röret som driver huvudet, det gör att det vobblar en del. En rak trimmer med loop, i den lite högre prisklassen, har axel istället och det ger mindre vibrationer. HVA 122LD har vajer istället för axel även med rakt rör.

Har du mycket problem med vibrationer tycker jag du ska titta på Husqvarnas nya batteriserie, den har börjat levereras ut till butik nu. Där sitter motorn nere vid skärutrustningen vilket tar bort väldigt mycket vibrationer.

136 LiC
Vibrationsnivåer (ah) vid handtag uppmätt enligt EN 11806 och ISO 22867, m/s2.
Utrustad med trimmerhuvud (original), vänster/höger 1,9/1,6
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.